• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور متاثر از عوامل بیرونی است

  • کد خبر : 10033
  • 08 اسفند 1399 - 10:13
بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور متاثر از عوامل بیرونی است

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:‌ اقتصاد ایران وابسته به نفت است و این وابستگی باید با سیاست‌های توسعه صادرات و ارتباط با کشورهای مختلف کاهش یابد.

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با ایبِنا با بیان اینکه در سال ۹۹ به نوعی فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد ایران وجود داشت، اظهار کرد: درسال جاری بدترین تحریم‌ها بر کشور اعمال شد و کاهش شدید فروش نفت و کاهش منابع نفتی از جمله آثار تحریم‌ها بوده است.
وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر کرونا بر کشور تحمیل شد که در قرن حاضر چنین شیوعی از بیماری بی‌سابقه بوده است و بر همه بخش‌های زندگی بشر احاطه پیدا کرد. این بیماری تاثیرات جدی بر سلامت انسان‌ها و اقتصاد کشورها از جمله ایران داشته است. ایران نیز به نوعی متاثر از اثار منفی آن با رکود و کاهش تولید همراه شد و مشاغل بسیاری ناشی از گسترش این بیماری از بین رفت.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات جدی کسب و کارها با آثار و تبعات منفی ناشی از کرونا عنوان کرد: این امیدواری وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ با خرید یا تولید واکسن بیماری کرونا تا حدودی کنترل شود و مشاغلی که فعالیت آنها هنوز هم در وضعیت بلاتکلیفی است، به روند فعالیت بازگردند.
وی با تاکید براینکه این امیدواری وجود دارد که تحریم‌های آمریکا تقلیل یابد و فشار حداکثری که تاکنون وجود داشته کاهش یابد، خاطرنشان کرد:‌ پس از تغییر نتایج در انتخابات آمریکا، نشانه‌هایی از این شرایط وجود دارد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، البته در سیاست‌ها و راهبردهای دولت‌های متفاوت در آمریکا تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها در تاکتیک‌ها و روش‌ها اختلافاتی وجود دارد که می‌توان از همین تفاوت‌ها استفاده کرد و فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران خلق کرد.
آرگون با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات ۱۴۰۰ و تغییر قوه مجریه اظهار کرد: اتمام دوره دوازدهم ریاست جمهوری به معنای آن است که یک سوم از سال را رئیس جمهور فعلی و دوسوم را دولت بعدی اداره خواهد کرد و این امیدواری وجود دارد که امور به نحوی مدیریت شود که بلاتکلیفی‌ها موانع بیشتری را پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار ندهد.
آرگون عنوان کرد:‌ ثبات قوانین و مقررات و اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر، بهبود شرایط کسب و کار، افزایش پیش‌بینی پذیری در اقتصاد، مدیریت بهتر مولفه‌های کلان در اقتصاد باید در سال ۱۴۰۰ با جدیت بیشتری از سوی دولت پیگیری شود.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: شرایط کشور باید با بهبود فضای کسب و کار به گونه‌ای تغییر کند که نقدینگی به سمت بخش‌های مولد اقتصادی حرکت کند تا بخش خصوصی بتواند بهتر فعالیت کند و بتوان از بازار بزرگ داخلی و جغرافیای منطقه استفاده کرد و صادرات مناسبی به ۱۵ کشور منطقه با ارتباطات بین‌المللی مناسب انجام داد.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید با تغییرنگاه و استراتژی از شرایط سختی که مردم در سال ۹۹ تجربه کردند عبور کنیم، خاطرنشان کرد: نگاه سیستمی به مشکلات راهکار عبور از وضعیت فعلی است همه ما دریک کشتی نشسته‌ایم و باید با نگاه ملی به دنبال رفع مشکلات بود. توجه به منافع کلان کشور منجر به حل مشکلات همه بخش‌ها خواهد شد.
آرگون با بیان اینکه نمی‌توان سهم معین و دقیقی در مورد نقش عوامل برونزا در اقتصاد ایران ارایه داد، ‌اظهار کرد:‌ بیش از ۵۰ درصد از مشکلات کشور متاثر از عوامل برونزا است و طبیعی است که مشکلات داخلی نیز وجود دارد. اقتصاد ایران وابسته به نفت است و این وابستگی باید با سیاست‌های توسعه صادرات، ارتباط با کشورهای مختلف، ‌تولید کالاهای صادرات‌محور، افزایش تولید و نگاه تولیدی و صنعتی در کشور کاهش یابد. حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در توسعه تعاملات با دنیا بسیار کارساز است و توجه به داخل و درونزایی نیز از موضوعاتی است که باید به آن توجه جدی شود و برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در ابتدای برجام نیز روابط مناسب و خوبی با کشورها به وجود آمد اما به دلیل درون‌زا نبودن اقتصاد کشور نتوانست از این شرایط به نفع بهبود شرایط اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور بهره برد. توجه به زیرساخت‌ها، بهبود فضای کسب و کار، بهبود قوانین و مقررات باید مورد توجه جدی قرار گیرد و استراتژی مشخصی برای‌ آینده وجود داشت باشد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=10033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.