• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

بورس با جذب نقدینگی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد

  • کد خبر : 18092
  • 11 تیر 1400 - 16:57
بورس با جذب نقدینگی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از طریق انتشار اوراق بدهی، به تامین مالی دولت کمک زیادی می‌کند، گفت: بورس با جذب نقدینگی می‌تواند سبب کاهش نرخ تورم شود.

 به گزارش رویداد خبر ، «ابوالفضل شهرآبادی» امروز (جمعه) در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های فراوان انجام و در نهایت نتیجه آن مشخص شد، افزود: با توجه به اینکه بازار سرمایه در این دوره از انتخابات از جایگاه ویژه ای نسبت به سال های گذشته برخوردار بود؛ بنابراین نتیجه انتخابات می‌تواند در روند معاملات این بازار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نکته حائزاهمیت این است که با توجه به وجود زمینه های لازم برای بازگشت معاملات بورس به مدار  صعودی اما از مدت ها قبل شاخص بورس بر مدار نزولی قرار گرفته بود، این در حالیست که به محض رفع ابهامات حاکم در کشور و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شاهد تاثیر مثبت آن در بازار بودیم و شاخص بورس توانست بار دیگر روزهای مثبتی را در این بازار تجربه کند.

شهرآبادی با بیان اینکه اکنون زود است که بخواهیم تاثیر نتیجه انتخابات را در معاملات بازار سرمایه  مورد قضاوت قرار دهیم، افزود: باید منتظر ماند و دید که تیم اقتصادی دولت سیزدهم چگونه تیمی خواهند بود و چه برنامه های اقتصادی را در کشور به خصوص در حوزه بازار سرمایه در دستور کار خود قرار می دهد.
 
نیاز بازار سرمایه به برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت
 
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه نیازمند یک سری از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت است، افزود: در این میان باید برای بازار برخی از سیاست های حمایتی و نیز توسعه ای مدنظر قرار گیرد و برنامه های جدید و متنوعی را برای بورس در زمینه ابزارها، بازیگران و ورود پول جدید به بورس در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا تصمیماتی که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ می شود زمینه دخالت افراد سیاسی در بورس را به حداقل برساند، افزود: هر چه بورس سیاسی‌تر شود از اهداف اصلی خود که تامین مالی و تشکیل سرمایه است دور خواهد شد که این موضوع به هیچ عنوان به نفع بورس و اقتصاد کشور نیست.

شهرآبادی به علت بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: با رفع ابهام های ایجاد شده در کشور و کاهش بخشی از ریسک های سیستماتیک زمینه ایجاد اطمینان بخشی بیشتر در بازار برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

نتیجه کوتاه‌مدت نتیجه برجام بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه به وجود ریسک و ابهام مربوط به مذاکرات هسته ای در بورس تاکید کرد و افزود: اگر مذاکرات با موفقیت پیش رود تا حدودی از ابهام بازار رفع خواهد شد که این موضوع زمینه کاهش قیمت نرخ دلار را در بازار فراهم می کند و بازارهای رقیب مانند ارز، مسکن و طلا با رکود معاملاتی مواجه خواهند شد.

وی گفت: در این میان برخی از سهام بورسی که دلار محور هستند با شوک منفی قیمتی مواجه می شوند که این روند کوتاه مدت است و دوباره به روال عادی خود باز می گردند.

به گفته شهرآبادی، در کل، اگر مذاکرات هسته ای مثبت باشد و نرخ دلار کاهش یابد، سرمایه های بیشتری وارد این بازار می شود و منجر به رونق بازار خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه  اظهار داشت: لازم است تا دولت جدید از اکنون سیاست های روشن و مهمی را اتخاذ کند و نتیجه برجام بر بازار سرمایه را مدنظر قرار دهد تا در آینده دچار رخداد جدی در بازار نشود.
وی تاکید کرد: هر چقدر دولت جدید بتواند محیط کسب و کار را کم ابهام‌تر کند و زمینه بهبود فعالیت صنعت و خدمات را فراهم کند معاملات بورس رونق پیدا می‌کند و با روند صعودی همراه می شود.
 
وجود برنامه‌ای مدون برای کاهش ابهام در بازار

شهرآبادی با بیان اینکه خدمات بورس و صنعت رابطه ای متقابل با یکدیگر دارند، در صورت رونق صنعت در کشور به مراتب روند بورس هم بهتر خواهد شد، گفت: بورس با رونق خود فرایند تشکیل سرمایه را ایجاد می کند و تامین مالی صنعت از طریق بورس انجام خواهد شد که در نهایت تاثیر مثبت متقابل را بر روی یکدیگر خواهند گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا ابهامات و ریسک ها در بازار کاهش یابد، افزود: دولت باید کاری کند تا روند و نرخ سرمایه گذاری در اقتصاد کشور افزایش یابد و لازم است سیاستی اتخاذ شود تا در کشور به سمت افزایش نرخ سرمایه گذاری پیش برویم.

کمک بورس به دولت

وی با تاکید بر اینکه بورس در این مسیر می تواند کمک زیادی را به دولت داشته باشد، گفت: بورس به عنوان ابزار تامین مالی و موتور جذب سرمایه می تواند کمک کننده به اقتصاد کشور باشد و ضمن جذب نقدینگی در بازار سبب کاهش نرخ تورم شود.

شهرآبادی ادامه داد: بورس می‌تواند از طریق انتشار اوراق بدهی کمک زیادی را به تامین مالی دولت داشته باشد، این موضوع جزو سیاست‌هایی تلقی می‌شود که دولت باید آنها را با برنامه پیش ببرد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، نهم تیر ‌ماه) با ۴۳ هزار واحد افزایش، به عدد یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید و ۳.۵ درصد رشد داشت.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=18092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.