• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

بهبود وضعیت بورس به یک عامل وابسته نیست

  • کد خبر : 12689
  • 24 فروردین 1400 - 20:45
بهبود وضعیت بورس به یک عامل وابسته نیست

یکی از مسئولان سابق سازمان بورس می‌گوید: اینکه بگوییم بازاری که از چندین عامل متاثر است، یک عامل در آن خیلی دخیل باشد، اظهار نظر دقیق و منطقی نیست. مانند اینکه بگوییم کاهش نرخ بهره باعث ریزش بورس شد. 

یک کارشناس بازار سرمایه  معتقد است بازار سرمایه مشکلی ندارد و وضعیت خوبی دارد، اما در حال حاضر فقط حجم معاملات کم شده است. 

محمدرضا معتمد در گفت و گو با ایبِنا با بیان اینکه در همه دوره ها فراز و فرود داشتیم، تصریح کرد: در ارزندگی شرکت ها و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه هیچ تغییری ایجاد نشده و کماکان سهام شرکت هایی با پتانسیل ها و قیمت های بسیار خوب قابل دسترسی هستند. اما در این شرایط نمی توان به سر مایه گذار توصیه ای برای امروز داشت چرا که نمی تواند مانند گذشته در کوتاه مدت انتظار نتیجه مثبت را داشت.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز در بازار سرمایه مشاهده می کنیم این است که برخی سرمایه گذاران می خواهند سهام خود را به هر قیمتی بفروشند، اما این مورد چیزی از ارزندگی شرکت ها کم نمی کند. 

معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: فکر می کنم بازار سرمایه بازاری است که دارای فرصت های سرمایه گذاری خوبی است و این اطمینان بخشی که ساختار شرکت ها به گونه ای است که از محل سودآوری و پتانسیل های درونی قیمت هایشان را توجیه کنند وجود دارد. 

معتمد با بیان اینکه جای نگرانی برای سرمایه گذار در بورس وجود ندارد، در واکنش به اینکه برخی معتقدند نرخ سود سپرده باید کاهش یابد تا وضعیت بورس بهتر شود، اظهار کرد: اینکه بگوییم بازاری که از چندین عامل متاثر است، یک عامل در آن خیلی دخیل باشد، اظهار نظر دقیق و منطقی نیست. مانند اینکه بگوییم قیمت گذاری دستوری عامل افت شاخص بازار سرمایه است یا اینکه کاهش نرخ بهره باعث ریزش بورس شد. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برآیند کلی این است که بازار سرمایه شرکت های ارزنده و دارای پتانسیلی دارد و توصیه ما به سرمایه گذاران این است که برای فروش دارایی های خود در بازار سرمایه از مشاوران و افراد خبره در این موضوع کمک بگیرند که ضرر نکنند. 

وی همچنین یکی از راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه را کاهش نقدینگی در حوزه های مختلف دانست و گفت: در بازار سرمایه و بازار پول باید منابع داشته باشیم که نرخ منابع هم مشخص است و تابعی از تقاضای نقدینگی است که در جامعه وجود دارد. یک نرخ تعادلی برای بهره یا سود پرداختی به سپرده ها در اقتصاد، تابع عرضه و تقاضا در بازار است. 

به گفته معتمد، تقاضا برای پول حجم مشخصی دارد و میزان منابعی که آزاد و ممکن است این منابع در اختیار استفاده کنندگان قرار بگیرد نیز مشخص اس در نتیجه این دو عامل باعث می شود نرخ تعادلی اوراق به دست بیاید.

آن چیزی که ما در بازار سرمایه نرخ تعادلی داریم، نرخی اوراقی است که در بازار داد و ستد می شود و نرخ موثری که نقد می شود. دیگر نرخ ها احتمالا نرخ هایی است که برای سایر عقود می تواند استفاده شود.

اما در بازار بهای پول مشخص است که این بهای پول از طریق مکانیزم های بازار سرمایه وجود دارد. آنچه که در این بازار قابل احراز است این است که بازار سرمایه ناشی از سودآوری شرکت هاست و ارتباط خیلی مشخص یا موثری با بازار بدهی ندارد. 

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=12689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.