• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

بزرگترین نقطه ضعف طلا چیست؟

  • کد خبر : 11649
  • 04 فروردین 1400 - 18:35
بزرگترین نقطه ضعف طلا چیست؟

یک گروه مالی اقدام به انتشار کتاب سال طلا (سالنامه طلا) کرده است در این کتاب اشاره شده که همه گیری کرونا دنیا را تغییر داده است…

یک گروه مالی اقدام به انتشار کتاب سال طلا (سالنامه طلا) کرده است در این کتاب اشاره شده که همه گیری کرونا دنیا را تغییر داده است. محرک های بزرگ مالی، کسری بودجه های دولتی و رکود حاکم بر کسب و کارهای بخش خصوصی بزرگترین حامیان افزایش قیمت طلا هستند. گروه CPM با اشاره به رشد اقتصادی ناچیز جهان در سال های آینده، تاکید دارد: دولت های سراسر جهان تلاش خواهند کرد تا سیاست های مالی را که به عنوان پاسخی به همه گیری معرفی می شود، تغییر دهند. این سناریو قیمت طلا را در میان مدت و بلندمدت برای سرمایه گذاری جذاب خواهد کرد. این گروه مالی بزرگترین نقطه ضعف طلا را افزایش بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا و بالاتر رفتن شاخص دلار آمریکا می داند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از «کالاخبر» به نقل از اقتصاد نیوز، بازارهای جهانی باز هم چشم به یک نشست دارند؛ جلسه استماع کمیته خدمات مالی کنگره با حضور جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا و جروم پاول رئیس فدرال رزرو.

این دو مقام عالی رتبه اقتصادی ایالات متحده قرار است درباره اثر بسته محرک مالی بایدن به نمایندگان گزارش دهند.اظهارات آماده شده این دو مقام برای نشست مورد اشاره در اختیار رسانه ها قرار گرفته است. وجه اشتراک سخنان یلن و پاول در یک نکته است: “اگرچه اقتصاد ایالات متحده به دلیل اجرای چندین برنامه محرک دولت در حال بهبود است ، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.” هر دو مقام تاکید دارند: اگر برنامه های کمک دولت نبود ، خسارت اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا بسیار بدتر بود.

سخنان پاول نشان می دهد او اعتقاد دارد واکنش سریع دولت در قالب بسته های محرک مالی از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرده است اما فرایند بهبودی اقتصاد هنوز تکمیل نشده است به همین دلیل فدرال رزرو به پشتیبانی از اقتصاد آمریکا تا هر زمان که نیاز باشد ادامه خواهد داد. این جمله خبر خوبی برای طلا است زیرا همراهی فدرال رزرو با سیاست محرک مالی به معنای تزریق اعتبار بیشتر به اقتصاد آمریکا است. تزریق اعتبار نیز به کاهش نرخ بهره منجر می شود در این صورت طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن پناهگاه سرمایه گذارانی می شود که به دنبال محافظت از سرمایه های خود هستند. از نظر کارشناسان طلا دارایی است در عین حالی که یک سرمایه گذاری مرده به حساب می آید مستهلک نمی شود. مرده بودن طلا به این دلیل است که نرخ بهره واقعی این فلز صفر است. وقتی نرخ بهره در آمریکا منفی شود طلا نسبت به سرمایه گذاری دیگر مزیت پیدا می کند و اگر تورم در اقتصاد آمریکا بالا رود قیمت طلا نیز رشد خواهد کرد. بنابراین در دوره همه گیری بازار طلا از دو منظر مزیت دارد منفی شدن نرخ بهره در آمریکا و احتمال افزایش نرخ تورم در این کشور.

لحظه امید با طعم دلهره

یک گروه مالی اقدام به انتشار کتاب سال طلا (سالنامه طلا) کرده است در این کتاب اشاره شده که همه گیری کرونا دنیا را تغییر داده است. محرک های بزرگ مالی، کسری بودجه های دولتی و رکود حاکم بر کسب و کارهای بخش خصوصی بزرگترین حامیان افزایش قیمت طلا هستند.

گروه CPM با اشاره به رشد اقتصادی ناچیزجهان در سالهای آینده، تاکید دارد: دولت های سراسر جهان تلاش خواهند کرد تا سیاست های مالی را که به عنوان پاسخی به همه گیری معرفی می شود، تغییر دهند. این سناریو قیمت طلا را در میان مدت و بلندمدت برای سرمایه گذاری جذاب خواهد کرد. سناریویی که در سخنان امروز یلن نیز بر آن تاکید شده است. وزیر خزانه داری آمریکا گرچه اعتقاد دارد روند بهبود و احیای اقتصاد سریعتر از آنچه انتظار می رفت پیشرفت کرده است و ما (مسئولان دولتی و نمایندگان کنگره) در یک لحظه امیدوار کننده برای اقتصاد یکدیگر ملاقات می کنیم، اما هنوز یک لحظه دلهره آور است زیرا در حالی که علائم بهبودی را می بینیم، باید در مورد تونل تاریکی که از آن خارج می شویم دید روشنی داشته باشیم.” این سخن یعنی اقتصاد آمریکا کماکان شاهد انبساط پولی است سناریویی که در کتاب اتفاقی جذاب برای قیمت طلا عنوان شده است.

پیش بینی قیمت طلا، دلار و سهام

گروه CPM برای سال جاری میلادی پیش بینی می کند روند شاخص دلار ملایم باشد اما سقوط ارزشی شدیدی در کار نخواهد بود، دلار ارزش خود را در مقایسه با ارزهای دیگر بدست می آورد زیرا در مقایسه با اکثر همتایان اصلی اقتصاد و دلار ایالات متحده هنوز در وضعیت بهتری قرار دارند

این گروه درباره شاخص های اصلی بازار سهام در جهان هم پیش بینی کرده این بازارها علی رغم لختی که دارند همچنان صعود کند. هر چند که بازده این بازارها ممکن است به اندازه بازدهی دو سال گذشته جذاب نباشد.وضعیتی که می تواند طلا را به عنوان یک دارایی متفاوت در سبد سرمایه گذاران جذاب کند.

اتفاقات عرصه سیاسی به خصوص روابط ایالات متحده و چین نیز عامل تعیین کننده ای برای بازارها در سال جاری است. بر اساس کتاب سال “صرف نظر از اینکه این روابط چگونه به پایان می رسد، وخیم شدن روابط باعث خرابی های زیادی خواهد شد.” این دلیل نیز برگ برنده ای برای قیمت طلا است

در مجموع پیش بینی شده است:تقاضای سرمایه گذاری طلا در سال جاری میلادی همچنان قوی باشد. کتاب سال طلا اعتقاد دارد رویکرد سرمایه گذاران به طلا در سال جاری با رویکرد سال ۲۰۲۰ متفاوت است به همین دلیل امسال انتظار می رود که آنها طلای بیشتری بخرند اما زمانی وارد بازار می شوند که احساس کنند قیمت طلا به کف رسیده است.

پیش بینی می شود بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۱ حدود هفت میلیون اونس خرید خالص طلا داشته باشند. در این سالنامه آمده است: “بسیاری از بانک های مرکزی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، همچنان می خواهند دارایی های خود را به دور از دلار و یورو ایالات متحده متنوع کنند.”

جدی ترین نقطه ضعف قیمت طلا

گروه CPM جدی ترین نقطه ضعف طلا را افزایش بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا و بالاتر رفتن شاخص دلار آمریکا می داند.

از نظر این گروه روند افزایش این نرخ در ایالات متحده مهمترین عواملی است که باعث افزایش و کاهش قیمت طلا در طول سال ۲۰۲۱ خواهد شد.در این سالنامه، هر نشانه ای از افزایش نرخ بهره به عنوان یک ترمز در برابر افزایش قیمت طلا عنوان شده است زیرا موجب می شود سرمایه گذاران به سوی این بازار گرایش پیدا کنند. افزایش بازدهی اوراق دلاری به دلیل عرضه بالای اوراق است زیرا وقتی عرضه اوراق دلاری زیاد شود قیمت آن پایین می آید به دلیل آنکه قیمت این اوراق با نرخ بهره رابطه عکس دارد کاهش قیمت به افزایش نرخ بهره منجر می شود. به همین دلیل توجه سرمایه گذاران به خرید آن افزایش می یابد. گروه CPM احتمال می دهد در صورت ادامه این روند ممکن است فدرال رزرو در یک سیاست تهاجمی مانع از افزایش بیشتر نرخ بازدهی شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=11649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.