• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

بررسی وضعیت محصولات تراریخته در کمیسیون اصل نود

  • کد خبر : 1741
  • 11 آبان 1399 - 18:00
بررسی وضعیت محصولات تراریخته در کمیسیون اصل نود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت محصولات تراریخته در این کمیسیون و طرح دغدغه‌های نمایندگان در این زمینه خبر داد.

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای بررسی وضعیت محصولات تراریخته گفت: ما گزارش‌هایی از نحوه عملکرد دستگاه‌های ذی ربط درخصوص محصولات تراریخته و اجرای وظایف قانونی این دستگاه ها و عدم توجه به قانون، توسط سازمان ها و نهادها داشته‌ایم. 
وی افزود: براساس قوانین بالادستی همچون برنامه ششم توسعه، تاکید بر اولویت دادن به محصولات تراریخته و ارگانیک است که لازم می‌دانیم نسبت به این موضوع نظارت جدی صورت گیرد، ضمن آنکه تفکیک محصولات تراریخته از غیرتراریخته و عرضه آن‌ها در بازار نیز موضوع دیگری بود که نسبت به اجرای درست آن نگرانی هایی وجود داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پس از حصول گزارش سازمان بازرسی، تاکنون دو جلسه با حضور متخصصان علوم ژنتیک و بیوتکنولوژی، روسای انجمن‌های تخصصی و مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی و شورای عالی ایمنی زیستی برگزار کرده‌ایم و بر اجرای صحیح قانون ایمنی زیستی و قانون برنامه ششم توسعه در زمینه رعایت پروتکل‌های مربوط به واردات و حمل و نقل صحیح مواد تراریخته از بنادر به کارخانجات و برچسب‌گذاری صحیح محصولات به نحوی که محصولات تراریخته از غیرتراریخته تفکیک شده باشد، تاکید شد.
خضریان با بیان اینکه موضوع تراریخته یک موضوع کاملا علمی و پیچیده است، گفت: اثبات مضرات و یا مزایای محصولات تراریخته به آسانی امکانپذیر نیست، اما قطعا مصرف کننده حق دارد نسبت به مصرف کالای تراریخته آگاه باشد، ضمن اینکه یکی از موضوعاتی که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم، بی‌توجهی به تولید محصولات تراریخته و وابستگی کامل به واردات است که در این جلسه به آن اشاره شده و وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص کوتاهی‌هایی داشته است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های روز و در جهت توسعه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی و کاهش وابستگی یک ضرورت غیرقابل انکار است که در سال‌های متمادی نسبت به آن غفلت شده و ما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بحث تولید داخل و نظارت بر به کارگیری توان دانشمندان داخلی ایرانی یکی از دغدغه‌هایی بود که در جلسه امروز مطرح شد.
وی در پایان گفت: در این جلسه مقرر شد تا ۲۰ آبان به سوالاتی که به صورت مکتوب برای دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود، پاسخ داده شده تا کمیسیون با توجه به این پاسخ‌ها و گزارشات کارشناسی تصمیم‌گیری و اعلام نظر کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=1741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.