• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

برخی واردکنندگان حاضر به تخلیه کالا از انبارهای بنادر نیستند

  • کد خبر : 3994
  • 19 آذر 1399 - 10:02
برخی واردکنندگان حاضر به تخلیه کالا از انبارهای بنادر نیستند

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود دستور رئیس جمهور، تغییر چشمگیری در تخلیه کالا از انبارهای بنادر مشاهده نمی شود چرا که برخی واردکنندگان با هدف افزایش قیمت، حاضر به ترخیص کالا نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه راه آهن خواف-هرات روز پنج شنبه به بهره برداری می‌رسد گفت: این راه آهن سه قطعه است که ۸۴ کیلومتر آن باقی مانده که در دستور کار افغانستان است و در حال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ارتباط ما با کشورهای همسایه و احیای راه ابریشم به معنای واقعی صورت می‌گیرد، گفت: این پروژه مسیر ما را به سمت شرق و کشور چین هموار می‌کند و در سه مسیر سرمایه گذاری شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسیر اینچه برون به سرخس و مسیر افغانستان به ازبکستان مسیرهای ریلی ایجاد شده است و مسیر ازبکستان به حیرتان و خط راه آهن خواف به هرات متصل می‌شود و یک کریدور مهم ترانزیت برای آسیا به شمار می‌رود.
وی افزود: مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های ایرانی در قالب تهاتر با کالای معدنی انجام شده و راه آهن از ایستگاه روزنک به هرات متصل کنیم و از هرات به مزار شریف منتقل کنیم و یک مسیر شکوفایی می‌شود. این مسیر به ازبکستان سپس به تاجیکستان و قرقیزستان و چین متصل می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با کشور روسیه صورت گرفته تا از این طریق حداقل ۹۰ میلیون تن بار را جابه جا کنیم و از این طریق یک بخش مهم ترانزیتی ایجاد می‌شود و مسیری که هم اکنون از طریق دریا و به صورت طولانی طی می‌شود بسیار کوتاه خواهد شد.
وی توضیح داد: این پروژه کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند و ما با تکمیل این پروژه سعی خواهیم کرد سهم ترانزیت خود را به ۵۰ میلیون تن برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: دولت ما تعهد کرده این راه آهن را احداث کند. سعی خواهیم کرد بازار افغانستان و بازار منطقه را احصا کنیم و بتوانیم سهمیه سنگ آهن را به دست بیاوریم.
وی بیان کرد: پروژه‌های ریلی فرصت ترانزیتی را فراهم کرده تا ایران به افغانستان و هندوستان متصل شود و از طریق جاده و ریل بتوانیم ظرفیت‌های ترانزیتی خود را در تمامی بخش‌ها افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این شرایط کرونایی ظرفیت و سهم ما به طور طبیعی کاهش یافته، اما بخش‌های مختلف از جمله جاده بازرگانان و تجار ما فعال هستند.
وی با بیان اینکه طرح راه آهن خواف-هرات در سال ۸۵ در اجلاس کمک به افغانستان به امضا رسید افزود: در سال ۸۶ اقدامات عملیاتی آن آغاز شد، اما به دلایل امنیتی این پروژه چندین سال متوقف شد، اما از دو سال گذشته مجدداً و با جدیت این پروژه کلید خورد و با قاطعیت اعلام کردیم که این پروژه را دنبال می‌کنیم.
اسلامی بیان کرد: هم اکنون این پروژه فعال شده و چند روز پیش هم به صورت آزمایشی ناوگان باری آن اقدام به جابه جایی بار کردند و خوشبختانه هم تجار افغانستانی و هم تجار ایرانی برای اجرای این پروژه تمایل دارند چراکه هم اکنون حجم گسترده‌ای از صف‌های کامیون‌ها در مرز معطل هستند.
وی با بیان اینکه طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر و ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در آن ۲,۸۰۰ میلیارد تومان است گفت: توسعه زیرساخت‌ها در کشور بر افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه فرهنگ تأثیر گذار خواهد بود.
اسلامی بیان کرد: ما باید در پس کرانه بنادر صنایع ایجاد کنیم تا کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش انگیزه داشته باشند و با تولید محصول و ایجاد انگیزه بتوانیم ظرفیت‌های خود را در این بخش افزایش دهیم.
وی عنوان کرد: هدف گذاری برای جابه جایی ۵۰ میلیون تن مستلزم فراهم کردن سازوکار است و هم اکنون از این میزان ۱۰ میلیون تن سهم ترانزیت ریلی است که شامل ۲۲ درصد می‌شود و ۷۸ درصد سهم جاده است.
راه آهن شلمچه-بصره
اسلامی همچنین از تسریع در عملیات راه آهن شلمچه به بصره هم خبر داد و گفت: با هماهنگی راه آهن بین دو کشور سرعت اجرای این عملیات بیشتر شده البته در سال‌های گذشته راه آهن را به مرز شلمچه رسانده‌ایم و ۳۵ کیلومتر باقی مانده هم با همکاری کشور عراق به زودی به اتمام می‌رسد.
او توضیح داد: ۷ مسیر ریلی تا کنون در مرحله اجرایی و اتمام قرار گرفته و ما مسیر ۸ که راه آهن رشت به آستارا است هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از این مسیر در مراتع و جنگل‌ها است اجرای آن نیاز به تکنولوژی و ساخت پل دارد که با همت مهندسان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن
وی در ادامه این برنامه به آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در طرح اقدام ملی پروژه‌ها کلید خورده و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جانمایی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۱۴۰ هزار واحد از این تعداد واحد مسکونی را مردم خودشان می‌سازنند که برخی از آن‌ها در قالب گروهی اقدام به ساخت می‌کنند تا کنون این پروژه‌ها پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
اسلامی بیان کرد: از این ۴۰۰ هزار واحد ۲۳۰ هزار واحد در قالب مجتمع سازی و ۳۰ هزار واحد در قالب مشارکت و تأمین زمین ساخته می‌شود که بخشی از این واحدها بعد از ساخت به سازنده و بخشی هم سهمیه دولت است که به دهک‌های پنجم و ششم واگذار می‌شود.
وی تصریح کرد: ۱۱۲ هزار نفر پول واریز کرده‌اند و به واحد متصل شده‌اند، ۲۴۰ هزار نفر هم اقدام به تشکیل پرونده کرده‌اند و در مجموع ۴۶۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط شناخته شده‌اند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۸۹ درصد از فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی به صورت الکترونیکی است و مشکل متقاضیانی که به اشتباهی فرم «ج» آن‌ها قرمز شده برطرف شده است.
عملیات اجرایی ۱۳ هزار واحد طرح بازآفرینی شهری آغاز شده است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیاهوی بزرگی که در باز آفرینی شهری رخ داد کمی آرام شده است گفت: مالکیت در باز آفرینی شهری برای مردم است، اما با این وجود با سرعت اقدامات در حال انجام است. سهم ما در اجرای طرح باز آفرینی شهری ۱۰۰ هزار واحد است که عملیات اجرایی ۱۳ هزار واحد از آن آغاز شده و ۱۰ هزار واحد هم در قالب پروژه‌هایی از جمله تخصیص زمین اجرایی شده است.
وی گفت: در باز آفرینی شهری مردم باید خود بیایند استقبال کنند و با دریافت پروانه رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی به سازندگان بتوانند واحد خود را نوسازی کنند. ۴۰ هزار زمین هم فراهم کرده‌ایم که طبق قرارداد در این اراضی برای متقاضیان این مناطق واحد ساخته می‌شود در مجموع از ۱۰۰ هزار واحد فرسوده، ۶۳ هزار واحد تا پایان سال در دستور کار قرار گرفته است.
اسلامی بیان کرد: در شهرهای چابهار، زاهدان، خوزستان، اهواز به صورت کاملاً جدی نوسازی واحدهای مسکونی و همچنین احیای محلات و نوسازی آن‌ها انجام شده است. در شهر چابهار و زابل به زودی چهره کپر نشینی و حاشیه نشینی را به صورت کامل بر طرف می‌کنیم.
رسوب ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر
وی همچنین درباره کالای رسوبی در بنادر هم گفت: هم اکنون در بنادر ما ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی از جمله روغن خوراکی، نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی وجود دارد.
وی تصریح کرد: بخشی از کالای رسوب شده مربوط به واردکنندگان است که مشکل تعیین تکلیف ارزی دارند و بخشی هم از وارد کنندگان هیچ تمایلی ندارند که در حال حاضر کالای خود را از بنادر خارج کنند که ممکن است به دلیل افزایش قیمت و یا گرفتن بازار این اقدامات را انجام دهند.
اسلامی بیان کرد: با وجود دستور رئیس جمهور و با پیگیری‌های صورت گرفته هنوز هیچ تغییر چشمگیری در تخلیه کالا از بنادر صورت نگرفته و ممکن است در یک هفته روند خروج کالا بیشتر شود، اما در هفته بعد این روند کاهش می‌یابد.
هفته‌ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده‌ها جابه جا می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: رسوب کالا ابعاد گوناگونی دارد امروز بنادر ما ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد که این رقم سال گذشته ۱۷۳ میلیون تن بود؛ در واقع ماهانه حدود ۱۵ میلیون تن بار داریم و هفته‌ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده‌ها جابه‌جا می‌شود.
اسلامی افزود: امروز ۱۳ میلیون تن بار در بنادر وجود دارد که از ظرفیت یک ماه بنادر هم کمتر است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که بخشی در انبارها و بخشی هم در لنگرگاه در حال تخلیه و بارگیری است.
انبارهای سازمان بنادر پُر شد / ‬وزارت صمت سریع‌تر کالاهای اساسی را تخلیه کند
وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد این بود که ظرفیت برخی انبارهای ما که کالای اساسی در آن است، تکمیل شده و باید سریع‌تر تخلیه شوند که ضرورت دارد وزارت صمت در این حوزه پیگیری‌های لازم را داشته باشد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=3994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.