• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست فراهم شود

  • کد خبر : 30295
  • 29 آبان 1400 - 16:36
باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست فراهم شود

خجسته مهر با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت، خوراک را تامین می کند بخش پایین دست نیز می تواند در بخش توسعه سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر،مدیر عامل شرکت ملی نفت در نشست تکریم و معارفه مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار این شرکت، گفت: ایجاد ساختار مدیریت سرمایه گذاری و کسب و کار در شرکت ملی نفت اقدام خوبی بود که در گذشته انجام شد و به عنوان یک ضرورت باید به حداکثر اثربخشی برسد.

وی افزود: نفت در چند سال آینده ماموریت‌های مهمی پیش رو دارد و در این زمینه لازم است مدیریت امور سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار با دیگر بخش‌ها از جمله مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت توسعه و مهندسی، امور مالی و امور بین‌الملل همراه و در مسیر هم‌افزایی حرکت کند.

درآمدزا بودن فعالیت‌های نفت به سرمایه‌گذاری وابسته است

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه فعالیت های نفت هم سرمایه بر است و هم درآمدزا که درآمدزا بودن فعالیت ها بشدت به سرمایه گذاری وابسته است، تصریح کرد: در طی دو دهه گذشته شرایط داخلی و محدودیت های بین المللی باعث شد تا از مساله سرمایه گذاری و تامین منابع مالی تا حدی غافل شویم و تا حدودی نیز در کشور دیر به این مساله مهم پرداخته شد.

خجسته مهر ادامه داد: با مطرح شدن بحث اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری برخی بنگاه ها و برون سپاری فعالیت ها، رویه بخش سرمایه گذاری و تامین منابع مالی کمی تغییر کرد و در این مسیر متاسفانه برخی واگذاری ها ذیل اصل ۴۴ به صورت ناقص اجرا شد که مستقیما مانعی برای سرمایه گذاری های بعدی بود.

وی تصریح کرد: در ادامه به تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته تری شد و به سمت تامین منابع مالی با شیوه ها و اسامی مختلف مانند فاینانس، انتشار اوراق، قراردادهای بیع متقابل و… حرکت کردیم که هدف این سرمایه گذاری ها، بهبود کسب و کار بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دلایل عدم توفیق در زمینه تامین منابع مالی و سرمایه گذاری را نباید تنها به مسایل داخلی ربط داد بلکه زمینه های بین المللی نیز در این بخش اثرات منفی گذاشته بود، افزود: طرح های نفتی عمدتا جذاب و سودآور هستند و حتی مواقعی که قیمت نفت کاهش می یابد نیز در بخش بالادستی و به ویژه در برخی میدان ها و طرح ها برای سرمایه گذاران جذابیت هایی وجود دارد.

خجسته مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی باید رویکردهای متنوعی را مدنظر قرار دهد، گفت: نفت در چند سال آینده ماموریت‌های مهمی پیش رو دارد و در این زمینه لازم است مدیریت امور سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار با دیگر بخش‌ها از جمله مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت توسعه و مهندسی، امور مالی و امور بین‌الملل همراه و در مسیر هم‌افزایی حرکت کند.

حداکثرسازی درآمدهای داخلی نفت

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که نمی توانیم از ظرفیت های بین المللی به طور کامل استفاده کنیم باید درآمدهای داخلی خود را به حداکثر برسانیم، گفت: این درست نیست که شرکت ملی نفت برای دیگران درآمدزایی کند اما عایدی برای خودش نداشته باشد؛ خوشبختانه در مدت اخیر نیز در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیمات خوبی گرفته شده است که به تکمیل شدن زنجیره ارزش کمک می کند.

وی افزود: از منابع داخلی برای توسعه طرح ها استفاده می شود که این یک نوع استقراض است و شرکت باید بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهد.

خجسته مهر با اشاره به اینکه برخی طرح ها کامل اجرا نشده است و زنجیره طرح های بالادستی باید ترسیم تا هدف سرمایه گذاری که بالابردن درآمد است محقق شود، گفت: باید نقدینگی را احراز کرد؛ یکی از مشکلات این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد اما نقدینگی ندارد.

باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست فراهم شود

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اقتصاد نفت باید مردمی باشد، گفت: ظرفیت های سرمایه گذاری در بین مردم نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه سبد سرمایه گذاری خارجی محفوظ است باید از ظرفیت های مردمی نیز استفاده کرد.

وی افزود: وقتی می گوییم باید قراردادها را بهبود و قدرت چانه زنی و جذابیت طرح ها را افزایش دهیم لزوما به معنای تغییر ماهیتی در روش‌های گذشته نیست، بلکه به دنبال بهبود و به اصطلاح امروزی‌ها ایجاد موقعیت‌های برد-برد هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی را باید ارتقا و در این زمینه اقدام های جدی را در دستور کار قرار دهیم.

خجسته مهر با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت، خوراک آن بخش را تامین می کند بخش پایین دست نیز می تواند در بخش توسعه که جذابیت های مناسبی هم دارد حضور یابد.

وی افزود: برای اینکه کارهای مهم را به سرانجام برسانیم نیاز به قالب و ساختار مناسب داریم و از آن مهمتر، فردی است که قرار است در آن ساختار کار کند که باید به دنبال افراد کارآمد و دارای دیدگاه های متعالی باشیم.

خجسته مهر ادامه داد: شاخص های مدیریت ریسک در شرکت ملی نفت باید تدوین و ریسک های شرکت باید شناسایی و محاسبه شود تا در اقدام های آتی ریسک زیادی متوجه شرکت نفت نباشد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=30295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.