• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

بایدها و نبایدهای سیاست ارزی دولت جدید

  • کد خبر : 17662
  • 06 تیر 1400 - 8:35
بایدها و نبایدهای سیاست ارزی دولت جدید

یک کارشناس مسائل ارزی با اشاره به سیاست‌های اعمال شده در بازار ارز و ترسیم شرایط احتمالی در ماه‌های آینده، گفت: چند نرخی بودن ارز فسادآور است و باید آزادسازی رخ دهد.

حسین اسدی‌نیا، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره بایدها و نبایدها و سطح دخالت دولت سیزدهم در بازار ارز، گفت: سیاست کلی ارزی در تمام دولت‌ها سیاست شناور کنترل شده است. به این معنا؛ ریال در برابر دلار امکان تغییر قیمت  دارد، ولی بدون کنترل نیست و همین مسئله نکته مهم آن به حساب می‌آید.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه موضوع مهم در این بین بحث ارزپاشی است. حرکت فوق روشی بوده که معمولا در دولت‌ها تا به امروز جهت کنترل قیمت دلار برای بالا نرفتن ارزش آن وجود داشته، البته در تمام دنیا از این شیوه در مواقع بحرانی استفاده می‌شود، ولی در ایران به یک قاعده کلی مبدل شده و اکثر اقتصاددان‌ها به آن انتقاد دارند.

این کارشناس ارزی در این خصوص یادآور شد: ریشه موضوع  فوق این است که چنانچه درصدد باشند نرخ ارز یا دلار را به طور اخص کنترل شده نگه دارند، خیلی روش‌های مشخصی وجود دارد که مهم ترین آن کنترل تورم است. به این معنا تا زمانی که تورم به کنترل در نیاید، نرخ ارز به طور مرتب افزایش پیدا می‌کند یا زمانی که برای نقدینگی، پایه پولی و ضریب تکاثر اهمیت قائل نشوند، مسلما در کنترل قیمت ارز هم موفقیتی به دست نخواهد آمد.

اسدی‌نیا، در این رابطه بیان کرد: آمارها در تمام سال‌ها نشان می‌دهد که قاعده‌ اشتباهی برای بالا بردن پایه پولی، پولی کردن کسری بودجه، نداشتن نگاه علتی به موضوع، عدم کنترل تورم وجود داشته است، بنابراین از آقای رییسی توقع می‌رود این کارها تکرار نشود.  

وی در این‌باره اظهار داشت: آقای رییسی در این زمینه باید دو کار را حتما به سرانجام برساند تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. احتمالا یک یا دو ماه دیگر برجام احیا می‌شود و طبیعتا پول زیادی از طریق فروش نفت به دست‌شان خواهد رسید، قاعدتا هم به طور موقت خواهند توانست با ارز پاشی نرخ ارز را پایین آورند و به طور موقت اوضاع اقتصادی را بهبود بخشند، اما چنانچه درصدد حل ریشه‌ای اوضاع اقتصادی هستند تا به دنبال آن نام نیکی برای خود دست و پا کند، باید دو مسئله را مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس ارزی درباره این دو کار چنین ابراز کرد: اولین کاری که رئیس‌جمهور منتخب باید مورد توجه قرار دهد، سرلوحه قرار دادن تنش‌زدایی سیاسی در بین همسایگان و غرب است. انقباض بودجه‌ای نکته بعدی به حساب می‌آید که در نتیجه آن دولت کوچک و بخش خصوصی بزرگ شود و در مخارج بودجه تا حد ممکن صرفه جویی صورت گیرد که تصحیح این مسئله خود بخش بزرگی به حساب می‌آید.

اسدی‌نیا درباره بازار ارز فعلی نیز چنین توضیح داد: چند نرخی بودن ارز فسادآور است و باید آزادسازی رخ دهد زیرا نیاز است تا قیمت واقعی ارز را ملاک قرار دهیم تا بسیاری از مسائل حل  شود. نرخ ارز ۴۲۰۰، نیمایی و … متاسفانه محفلی برای رانت شده و عایدی دیگری از این امر بیرون نیامده، زیرا مردم عادی همه چیز را به صورت نرخ آزاد تهیه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.