• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

بازار نفت به کدام سمت پیش می رود؟

  • کد خبر : 6508
  • 16 دی 1399 - 12:39
بازار نفت به کدام سمت پیش می رود؟

جلسه دیروز اوپک پلاس با اظهار نظرهای متفاوت روبرو بود و درنهایت ادامه مذاکرات و نتیجه گیری برای افزایش و یا کاهش تولید به امروز موکول شد؛ اما آنطور که کارشناسان می گویند اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازار نباید به دنبال افزایش تولید باشد.

به گزارش رویداد خبر اختلاف نظر میان عربستان سعودی و روسیه که سران اصلی اوپک پلاس هستند، دیدارها را دشوارتر کرده اگرچه این بار شمار کشورهایی که موافق موضع روسیه یعنی افزایش تولید نبودند، بیشتر بود اما این گروه همواره توافق همه اعضا را برای رسیدن به یک سیاست تولید واحد الزامی می کند. عدم سازش و شکست در رسیدن به توافق نادر است اما پیامدهای زیانباری خواهد داشت که نمونه آن جنگ قیمت نفت میان ریاض و مسکو در سال گذشته است.

نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند موضع اولیه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی این بود که محدودیت عرضه حفظ شود و افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز که ماه میلادی جاری اجرایی شد، معکوس شود. وی همچنین گفت ادامه سطح تولید فعلی در فوریه را می پذیرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنرانی آغازین خود به ریسکهایی اشاره کرد که بازار نفت از ناحیه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا با آنها روبرو شده و ریسکهای اقتصادی را با وجود عرضه واکسنهای کووید ۱۹ تشدید کرده است. نوع جهش یافته ویروس کرونا نگران کننده بوده و روند آن غیرقابل پیش بینی است.

وزیران الجزایر، نیجریه، عمان و امارات متحده عربی موافق حفظ سطح تولید فعلی در فوریه بودند. اما قزاقستان از موضع روسیه برای افزایش تولید حمایت کرد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه درباره موضع خود سیگنال علنی نداده و اظهار کرده بود که بازار در وضعیت مطلوبتری قرار دارد اما ابهاماتی در پیش رو هستند. با این حال در مذاکراتی که پشت درهای بسته برگزار شد، افزایش تولید گروهی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه مشابه افزایش تولید ژانویه را خواستار شد.

ماه‌های آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود

بیژن زنگنه – وزیر نفت ایران در جلسه دیروز اعلام کرد: دو پیشنهاد وجود دارد که تقریباً ۱۸۰ درجه با هم متفاوت هستند؛ یک طرف موافق ادامه تولید به مقدار کنونی است و طرف دیگر خواهان افزایش عرضه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای است. روسیه به سهم بازار توجه بیشتری دارد، در حالی‌ که طرف مقابل برای قیمت اولویت بیشتری قائل است.

به گفته وی هر تصمیمی نیازمند اجماع همه اعضاست، با توجه به عدم قطعیت‌های کنونی در زمینه عرضه و تقاضا، ماه‌های آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.از آنجا که در این شرایط هیچ تصمیمی عمر طولانی نخواهد داشت، برگزاری نشست‌های اوپک پلاس به‌طور ماهانه معقول است.

وی معتقد است آنچه برای ما مهم است اینکه به ذخایر و مقدار تولید نفت جهان افزوده نشود، بازار نفت شکننده است و یک اشتباه می‌تواند سبب کاهش قیمت نفت شود و مشکلات زیادی ایجاد کند. تفکر صفر کردن صادرات نفت ایران با اراده فرزندان ملت در وزارت نفت به تاریخ سپرده شده است و به هر حال تصمیم‌های اوپک برای ایران نیز در آینده مهم خواهد بود. 

کارشناسان چه می گویند؟

محمد خطیبی – کارشناس ارشد حوزه انرژی در مورد پیش بینی بازار نفت به ایسنا گفت: در جلسه قبل اوپک پلاس قرار شد که افزایش حدود دو میلیون بشکه در چند فاز اجرایی شود یعنی هر ماه ۵۰۰ هزار بشکه، در این راستا ۵۰۰ هزار بشکه برای ژانویه در نظر گرفته شد اما باتوجه به اینکه اکنون یک ویروس جدید در حال گسترش است و کشورها اقدامات احتیاطی را انجام می دهند به نظر بنده شرط احتیاط این است که این ماه افزایش تولید نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در غیر این صورت ثبات نسبی که اکنون در بازار وجود دارد از بین خواهد رفت، اظهار کرد: به درستی برخی از اعضا اکنون مخالف افزایش تولید هستند و به همین دلیل نیز جلسه به نتیجه نرسید و قرار شد که مذاکره ادامه داشته باشد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: به جز دو کشور مابقی موافق افزایش تولید نیستید چراکه می دانند افزایش تولید به معنای کاهش قیمت هاست و چون ابعاد این ویروس جدید مشخص نیست و معلوم نیست که چه سطحی را درگیر می کند نمی توان تصمیمات هیجانی گرفت.

خطیبی با بیان اینکه کشورهای اروپایی اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده اند که این مسساله به معنای کاهش تقاضا است، گفت: در شرایطی که تقاضا کاهش می یابد افزایش تولید در این اوضاع کار درستی نیست.

وی با اشاره به آینده ایران در بازار نفت نیز، اظهار کرد: ایران اکنون در شرایط خاصی قرار دارد و ما در شرایط تحریم به سر می بریم. بنابر این شرایط ما با سایر کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و هر زمان که این شرایط تغییر کند، می‌توانیم از فرصت های بازار بیشتر استفاده کنیم.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی شرایط فعلی اجازه استفاده از تمام ظرفیت های صادراتی را به ما نمی دهد و اگر شرایط تغییر کند، قطعا کشور های دیگر نیز همکاری لازم را با ایران خواهند داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=6508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.