مفهوم بانکداری الکترونیک به فرآیند تحویل خودکار محصولات به مشتریان از طریق کانالهای ارتباطی الکترونیکی اشاره دارد که خدمات بانکداری الکترونیکی به عنوان مجموعهای از رویههای اعمال شده توسط هر مشتری با انجام معاملات بانکی به صورت الکترونیکی بدون نیاز به بازدید از بانک تعریف میشود.
بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، نوعی از خدمت بانکی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۵در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در میان کشورهای توسعه یافته گسترش یافت.بانکداری الکترونیک انواع مختلفی از ابزارهای مالی همچون پول الکترونیک، چک الکترونیک، کیف پول الکترونیک، انواع کارتهای مالی شامل کارت بدهکاری، کارت اعتباری،کارت هزینهای، دستگاههای خودپرداز (ATM)، سیستم پایانه فروش (POS) را شامل میشود.
در دنیای مدرن، کارایی سیستم بانکی را میتوان به عنوان یکی از مهمترین عناصر پیشرفت هر کشوری در نظر گرفت. سلامت اقتصاد به یکپارچگی سیستم بانکی و سیستم اقتصادی بستگی دارد. افزایش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی یکی از مهمترین عناصر موفقیت سیستمهای بانکی محسوب میشود و بانکداری الکترونیک با دادن ارزش بیشتر به مشتریان در جهت ارائه خدمات بهتر و آسانتر به مشتریان بانکی به خصوص مشتریان نسل Z راهاندازی شده است.
بانکداری اینترنتی علاوه بر ارائه خدمات مالی متنوع نظیر نمایش تعادل و جزییات حسابها، دریافت حساب بانکی، انتقال وجوه در حسابهای مشتریان, پرداخت به کارتهای اعتباری و مشاهده آخرین نرخ ارز خارجی طیف بسیار وسیعی از مشتریان مالی را در برمیگیرد که این گستردگی به دلیل توسعه عظیم شبکههای ارتباطی است و بر خلاف تصور همگان بانکداری دیجیتال مترادف با بانکداری آنلاین یا بدون شعبه نبوده و در این نوع بانکداری شعب فیزیکی بانکها حذف نخواهند شد؛ بلکه از وضعیت تراکنش محوری فعلی، به سمت مشاوره محوری پیش خواهند رفت.
امروز در عصر گذر از مدلهای سنتی به مدلهای کسب وکار فناوری محور و ارزش آفرین به سر میبریم. در سالهای اخیر نسل جدید بانکداری تحت عنوان بانکداری دیجیتال در دنیا عملیاتی شد و عمده عملکرد بانکهای پیشرو حول محور تحول دیجیتالی معطوف گردیده است و بانکداری دیجیتال تبدیل کلیه فعالیتها و خدمات بانکی سنتی به یک محیط دیجیتالی است. بانکداری دیجیتال از نظر فنی از جمله نوآوری در خدمات مالی برای مشتریان تجاری حول تلفن همراه دیجیتال، هوش مصنوعی، استراتژیهای پرداخت، توزیع دادهها، فناوری بلاکچین، کانالهای توزیع و فناوری بسیار کارآمد عمل کرده است
آینده بانکداری دیجیتال درخشان به نظر میرسد، اما سرعت بیسابقه نوآوری و تغییر در نوع انتظارات مصرفکنندگان سطح جدیدی از چابکی و آیندهنگری را میطلبد. حتی زمانی که موسسات مالی سعی در متمایز کردن خود از رقبا را دارند نوآوری مشترک به بخشی جداییناپذیر از موفقیت تبدیل خواهد شد. مردم و فناوری هر دو نقش مهمی در این پیشرفتها خواهند داشت و در این راستا نیاز است تا قابلیتهای فنی و خدمات دیجیتال علاوه بر انعطافپذیری در هنگام نیاز مشتری دائماً در دسترس باشند. در این راستا سرمایه انسانی به اندازه سایر داراییها نقش حیاتی را عهدهدار خواهد بود.
مجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، با بیان این موضوع که نظام بانکی کشور در حال تغییر و پوست اندازی است، گفت: این سیر تحولی چیزی نیست که در یک لحظه اتفاق بی افتد بلکه این تغییرات در یک بازه زمانی خواهد بود، بنابراین شناخت ما باید از شرایط عمیق باشد و مطمئنا شکل جدیدی از بانکداری ایجاد خواهد شد و سیاست ما در حوزه بانکداری دیجیتال تغییر نگرش و دیدگاهی است که در خصوص خدمات بانک ایجاد خواهیم کرد، به این مفهوم که این تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات نیست و اساسا خود خدمات بانکی متحول خواهد شد.
وی ادامه داد: مدیرعامل بانک ایران زمین ویژگی مهم خدمات بانکداری دیجتال را انعطاف پذیری آن دانست و افزود: در بانکداری دیجیتال سرویس ها چنان منعطف خواهند شد که قادر خواهیم بود برای هر مشتری خدمات خاصی را ایجاده کرده و شاهد چهره جدید از بانک ها خواهیم بود، آنچه امروز در دنیا رخ داده و به سرعت در حال همه گیر شدن است تحول در خدمات بانکی است و با توجه به این تغییرات و اتفاقاتی که در تکنولوژی و خدمات بانکی رخ خواهد داد، مدیریت شرایط بانک، مبتنی بر دفع خطرات به عنوان یک رکن اساسی در عملیات بانکی خواهد شد. و نیاز است تا بازرسین شناخت خوب و کاملی از این شرایط و فناوری های آن داشته باشند.
محمد حسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین، با اشاره به تغییر فضای کسب و کار و ارائه خدمات به مشتریان گفت: در سالهای اخیر رشد تکنولوژی و رشد استفاده شبکه های اجتماعی شرایط جدیدی را در ارائه خدمات به مشتریان ایجاد کرده است و مشتری امروز انتظار دارد خدمات را در همان جایی که حضور دارد دریافت کند، در واقع ما به عنوان ارائه کننده سرویس باید سراغ مشتری بریم.
رئیس روابط عمومی بانک ایران زمین با بیان این موضوع که در بحث بانکداری دیجیتال دیگر نمی توانیم از همان ابزار های تبلیغاتی سنتی استفاده کنیم گفت: امروز مشتریان بانک توقع دارند در همان جایی که حضور دارند، خدمات دریافت کنند. پس بهترین تبلیغ تبلیغی است که در همان نقاط اتصال بانک و مشتریان انجام می شود.
گفتنی است؛ هزینههای پایینتر و انتقال اطلاعات بیشتر برای مشتریان از جمله مزایای بانکداری دیجیتال محسوب میشود. این مزایا همچنین میتواند رقابت بین بانکها را افزایش دهد؛ زیرا مشتریان تمایل زیادی برای تعامل با چندین بانک دارند و چه بسا مردمی که اکنون در تمام فعالیتهای روزمره به راحتی از واتس آپ استفاده میکنند، در آینده نیز در کانالهای مخصوص با بانکها تعامل داشته باشند و هزینههای پایینتر و انتقال اطلاعات بیشتر برای مشتریان از جمله مزایای بانکداری دیجیتال محسوب میشود و این مزایا میتواند رقابت بین بانکها را افزایش دهد؛ زیرا مشتریان تمایل زیادی برای تعامل با چندین بانک دارند.
منبع خبر:افق سرمایه