به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای برگزاری این نشست، درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۵ میلیون خودرو در جهان تولید شده که ۲۲ میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است. این در حالی است که ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، ۱۳۰ میلیون دستگاه است. بر این اساس کمپانی های خودروسازی به هر روشی متوسل می شوند تا صنایع خودروسازی خود را در کشورهای دیگر ببرند و ضمن کسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر کشورها هم در صنعت خودرو رشد کنند. همان اتفاقی که برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می کنند.
او افزود: در دانشگاه ها نفوذ خودروسازان جهانی، کمتر است چرا که از حاصل دانشگاه ها بهره برداری می کنند. این هنر نیست که میلیون ها دلار برای جوانان کشورمان هزینه کنیم و کشورهای اروپایی و امریکایی آنها را بدون پرداخت هزینه ای، جذب کنند. از همین رو تمام مراکز و بنگاه های صنعتی کشورمان بایستی به پتانسیل و توانایی که در دانشگاه های کشور وجود دارد، بیش از گذشته توجه کنند و بهره ببرند. در این صورت است که می توان شاهد نوآوری صنعتی، افزایش تولید و حضور قدرتمندتر در سایر کشورها باشیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: اگر کشورها را به سه قسمت تقسیم کنیم و بزرگترین بنگاه اقتصادی خودرو را ژاپن و آلمان بدانیم، کشوری مانند چین بوجود آمده که ۵۵ درصد سهم تولید آن مربوط به کمپانیهای موجود در شانگهای است که این کمپانی ها از جمله فولکس واگن، BMW و… متعلق به اروپایی ها است. قاعدتا در ارکان صنعت خودرو ما نیز نفوذ می کنند. این نفوذ ناشی از برخی از سوء مدیریت ها، بی توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیم های نادرست و… است. اتفاقات یاد شده سبب شد که در دهه ۹۰ صنعت خودرو کشور به شدت تضعیف شود؛ اکثر زیرساخت های این صنعت مربوط به دو دهه ۷۰ و ۸۰ است.
او ادامه داد: چین که بزرگترین تولیدکننده بنزین دنیا (تا سه سال قبل بزرگترین مصرف کننده بنزین دنیا هم بود) است، تصمیم گرفت با سیستم های الکتریکال و هیبرید صنعت خودرو خود را روزآمد کند. از اینرو در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاک خودرو هستیم. یک پلاک سبز(خودروهای الکتریکال و هیبرید) و دیگری پلاک آبی (خودرو بنزینی) است و مهم تر آنکه در سال ۲۰۲۵ تمام خودروهای تولیدی چین، الکتریکال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد که فولکس واگن و BMW در چین توسعه پیدا کند. معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگترین صادرکننده بنزین دنیا خواهد شد.
تیموری با تاکید بر اینکه همه و به خصوص تولیدکنندگان خودرو می دانند که ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: ایران به خودروسازان اروپایی ثابت کرد که در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و می تواند در سطح جهانی تولید داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: تحریمها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ خودرو با رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و بدون وابستگی تولید و روانه بازار می کند.
مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین سوز در گروه سایپا تولید می شود و در سال ۱۴۰۳ با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه ۳ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش ۳ هزار میلیارد دلار است، افزود: سهم صنعت خودروی ایران در تولید ناخالص داخلی ۲٫۹ درصد است. بر این اساس صنعت خودرو کشورمان جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در تولید با برند ایرانی ۶۰ درصد و از نظر تیراژ ۴۰ درصد است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: این مجموعه ۷۷ شرکت قطعه سازی دارد لذا می توان با همکاری دانشگاه های کشور شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود کنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه سازی رقم بزنند. معتقدم اگر قرار است صنعت خودرو رشد کند، باید از طریق دانشگاه باشد. لذا می توان موضوعات تحقیق و توسعه را با همکاری نخبگان دنبال کرد.
او با بیان اینکه طی ۱۵ ماه گذشته میزان همکاری ها با دانشگاه های کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: در راستای همکاری های مشترک و نزدیک شدن صنعت و دانشگاه، به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علم و صنعت رفتیم و اکنون پروژه های همکاری چون شاهین هیبرید و حل نویز لنت در دستور کار قرار گرفته است.
تیموری تاکید کرد: از سال ۹۵ گروه خودروسازی سایپا (مرکز تحقیقات) قرارداد خوبی را با دانشگاه شریف منعقد کرده و پیشرفت های مناسبی هم حاصل شده است. لذا با تکیه بر قرارداد و همکاری های گذشته از دانشگاه شریف می خواهیم که در حل مشکلات فنی مربوط به تولید خودرو، زنجیره تامین قطعه، خدمات پس از فروش و مابقی موارد به ما کمک و پیشنهادات خود را ارایه کنند.
او افزود: گروه خودروسازی سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق و الکترونیک، مگاترونیک (تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر)، پلیمر، شیمی و مکانیک است. لذا هر تعدادی که دانشگاه شریف اعلام کند، ما نسبت به همکاری با آنها اقدام خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اکنون ۲۸ میلیون خودرو در سطح کشور تردد می کند و ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم، خاطرنشان کرد: این اعداد و ارقام نشان می دهد که فرصت مناسبی وجود دارد تا با همکاری جامعه علمی کشور، دانش بنیان ها و نخبگان صنعت خودرو را متحول کرد.
او با بیان اینکه گروه سایپا تمایل زیادی به بورسیه کردن دانشجویان دانشگاه شریف را دارد، گفت: صنایع کشور، نقش اساسی و مهم در جلوگیری از فرار مغزها دارند، بدین جهت سعی خواهیم کرد همانگونه که مقام معظم رهبری بر استفاده از توان دانش بنیان ها و نخبگان، تاکید کردند، ما نیز به چنین سمتی برویم و بستری را فراهم کنیم که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور وارد صنعت خودرو شوند.
استفاده از نیروی نخبه حوزه خودرو بسیار ارزش آفرین است
رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف با بیان اینکه این دانشگاه با ۵۷ سال عمر، ۱۱ هزار دانشجو که ۴۵ درصد آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و ۵۵ درصد نیز در مقطع تحصیلی کارشناسی هستند، فعالیت علمی و پژوهشی دارد، گفت: رتبه دانشگاه شریف در QS که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها شناخته می شود، ۳۸۰ است. البته در برخی از رشته های تخصصی رتبه بسیار بهتری داریم به گونه ای که در مهندسی شیمی و نفت رتبه ۱۷ را در دنیا داریم. (نظام رتبهبندی QS از سال ۲۰۰۴، سالانه دانشگاههای جهان را با استفاده از شش شاخص ارزیابی و ۷۰۰ دانشگاه برتر را معرفی میکند. شاخصهای اعتبار دانشگاه، اعتبار افراد شاغل، نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی، میزان استناد به هر عضو هیات علمی، تعداد اعضای هیات علمی بینالمللی، تعداد دانشجوی بینالمللی از مهمترین شاخصهای ارزیابی کیفی دانشگاهها است که توسط نظام QS مورد استفاده قرار میگیرد.)
او با بیان اینکه رتبه علمی دانشگاه شریف در حوزه مهندسی کامپیوتر در بین تمام کشورها ۱۵۰ است، افزود: یکی از مسایلی که دانشگاه شریف با آن مواجه است، عدم توانایی نگهداشت فارغ التحصیلان کارشناسی برای استمرار تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است. لذا ضرورت دارد در این خصوص اقدامات مناسبی انجام شود. یک بخش از این اتفاق مربوط به خانواده ها است، آنها اعتقاد به مهاجرت و ادامه تحصیل در سایر کشورها دارند. بخشی دیگر این است که دانشجویان دوره کارشناسی، تمایل دارند که به سرعت شرکت و کار خود را دایر کنند. از همین رو در طول ۲۰ سال گذشته زیست بوم فناوری را در دانشگاه که ترکیب کار و کارآفرینی است، فراهم کردیم.
رئیس دانشگاه شریف ادامه داد: زیست بوم های کارآفرینی این امکان را میدهد که دانشجویان، کارآفرینی را یاد بگیرند و اگر کار و ایده آنها رونق گرفت، دانشگاه حمایت های لازم را از آنها خواهد داشت. ناحیه نوآوری شریف به مساحت ۲۴۰ هکتار و با شعار «کانون امید و ارزشآفرینی»، در نظر دارد تا با ایجاد تعامل دوطرفه و سازنده با بدنه علمی دانشگاه و بخش خصوصی توانمند، به بُروز استعدادها و شایستگیهای دانشگاهیان کمک کند و به یک الگوی ملی در زمینه توسعه پایدار و ارزشآفرینی در سطح جامعه تبدیل شود.
او تاکید کرد: استفاده از نیروی نخبه و توانمند در صنعت به خصوص خودرو بسیار ارزش آفرین است چرا که فعالیت و همکاری این یک نفر می تواند در برابر یک لشگر نیروی انسانی باشد. امیدوارم گروه خودروسازی سایپا بتواند از پتانسیل و توان علمی که دانشجویان دانشگاه شریف دارد، بیشترین بهره را ببرد.
رئیس دانشگاه شریف گفت: برای آنکه بتوان به همکاری های مشترک عمق بخشید می توان جلسه ای را برگزار و در آن مشکلات تولید را مطرح تا با استفاده از پتانسیل دانشجویان راهکار مناسب اتخاذ شود. موضوع دیگر بورسیه کردن دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی است. باید فضایی فراهم کرد که نخبگان کشور به صنایع کشور، دلبسته شوند.
آمادگی کامل برای جذب دانشجویان را داریم
صادق کرمی، معاون منابع انسانی گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور نباید گوشه نشین و منتظر دعوت بنگاه های تولیدی باشند، گفت: این مجموعه آمادگی کامل برای جذب دانشجویان رشته های فنی دانشگاه شریف را دارد. بنگاه های تولیدی و صنعتی بایستی از ظرفیت دانشجویان و نخبگان استفاده کنند تا آنها به فکر خروج از کشور نباشند. در این میان می توان از توان دانشجویانی که سال های پیش، از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شدند نیز بهره برد؛ این افراد بسیار ارزشمند هستند.
او با بیان اینکه گروه سایپا این آمادگی را دارد که دانشجویانی که سال آخرتحصیلی رشته های برق و الکترونیک، مگاترونیک، پلیمر، شیمی و مکانیک هستند را بورسیه کند، تصریح کرد: فرصت دیگری که فراهم شده، مربوط به آموزش است. بدین جهت استادان و دانشجویان می توانند به گروه سایپا بیایند و از نزدیک در جریان تولید قرار بگیرند و هم اینکه می توان از استادان برای آموزش های مورد نیاز گروه استفاده کرد. همچنین در قالب مربی آموزشی، مهندسان گروه سایپا می توانند به دانشجویان دانشگاه شریف آموزش دهند.