• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

انتقال مدرن‌ترین فناوری آزمایشگاهی به کشور توسط شرکت نویان

  • کد خبر : 13235
  • 01 اردیبهشت 1400 - 18:27
انتقال مدرن‌ترین فناوری آزمایشگاهی به کشور توسط شرکت نویان

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در بازدید از خط تولید کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی شرکت نویان نگین پارسیان ضمن تقدیر از تلاش این شرکت در انتقال فناوری نوین تجهیزات آزمایشگاهی، بر لزوم اعتماد به بخش خصوصی در توسعه خدمات حوزه سلامت تاکید کرد.

به گزارش رویداد خبر ، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، دکتر تاج آبادی دبیر کمیسیون بهداشت و محمد علی محسنی بند پی عضو این کمیسیون به همراه دکتر محمودی مشاور وزیر بهداشت ، عصر سه شنبه ۳۱ فروردین ماه از خط تولید پیشرفته کیت های تشخیص آزمایشگاهی و نسل جدید دستگاه های ایمونو آنالایزر تمام اتوماتیک در شرکت نویان نگین پارسیان بازدید کردند.

دولت باید از تصدی گری در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی خارج شود

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این بازدید تلاش و توانمندی شرکت نویان نگین پارسیان در انتقال و بومی سازی مدرن ترین تجهیزات آزمایشگاهی به کشور را مورد تقدیر قرار داد و اظهار کرد: بحث اساسی و اهتمام مهم ما در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی این است که بخش خصوصی باید محور فعالیت در بخش سلامت و خصوصا در حوزه هایی مثل صنایع و تجهیزات آزمایشگاهی باشد و دولت باید از تصدی‌گری به هر شکل در این بخش خارج شود و فقط عهده دار مسئولیت نظارت بر این بخش باشد.

بخش خصوصی قابل اعتماد است

وی با تصریح بر این نکته که جوانان بخش خصوصی در حوزه سلامت فعالیت های مثمرثمری دارند و در این بازدید نیز گوشه ای از این تلاش ها قابل مشاهده بود، تصریح کرد: در صنعت آزمایشگاهی ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم  چرا که بخش خصوصی بهتر عمل می کند و دانش لازم را دارد. دولت و شرکت های دولتی نباید به عنوان وارد کننده یا تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی ایفای نقش کند چرا که بخش خصوصی ما در این حوزه توانمند است و ورود و تصدی گری دولت به حوزه های اینچینی حاصلی جز رانت و طولانی شدن فرآیندهای تولید و پائین آمدن کیفیت تولیدات و خدمات ندارد.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: مجلس مانع زدایی از تولید را با جدیت در دستور کار قرار داده است و امیدواریم این بازدید که آشنایی با ظرفیت های بخش خصوصی فعال در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی را به دنبال داشت، بتواند به این امر خطیر کمک کند.

سرمایه بخش خصوصی باید مورد صیانت دولت و مجلس قرار گیرد

محمد علی محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: ظرفیت‌های شرکت های خصوصی همچون شرکت نویان در ارتقاء سیستم های آزمایشگاهی کشور باعث افتخار و سربلندی کشور است.

وی افزود: در شرایطی که دولت به دلیل تحریم از تامین منابع و انجام اقدامات لازم برای توسعه این صنعت بازمانده است، تلاش این شرکت منتهی به انتقال فناوری و مدرن ترین تجهیزات تولید کیت‌های آزمایشگاهی به کشور شده و باید این تلاش را حمایت کرد و قدر نهاد.

محسنی بند پی، با بیان این که سرمایه ای که بخش خصوصی در این بخش هزینه کرده باید مورد صیانت دولت و مجلس قرار گیرد، اظهار کرد: دولت باید با این گونه فعالیت های بخش خصوصی هوشمندانه برخورد کند و با جلب اعتماد بخش خصوصی باعث افزایش سرمایه گذاری این بخش در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی شود.

آمادگی داریم موانع توسعه صنعت تجهیزات آزمایشگاهی را رفع کنیم

وی ادامه داد: در گفتگو با مدیران شرکت نویان این نکته به دست آمد که برخی موانع پیش روی دست اندرکاران صنایع تجهیزات آزمایشگاهی است و ما درکمیسیون بهداشت قطعا وظیفه خود می دانیم این موانع را در حوزه قوانین و مقررات با وضع قوانین جدید یا اصلاح قوانین قبلی برطرف کنیم و همچنین اگر این موانع ساختاری و قانونی نیست مسئولیت داریم که هر مقام مسئولی در هر سازمانی مانع تراشی می کند یا سلیقه ای عمل می کند و مانع تولید و توسعه صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور می شود را موظف به پاسخگویی و رفع مانع کنیم.

صرفه جویی ارزی ۷۵ میلیون دلاری با انتقال فناوری مدرن آزمایشگاهی به کشور

محمد صالحی مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان نیز در حاشیه این بازدید با بیان این که از سال ۱۹۹۵ فناوری صنعت آزمایشگاهی در جهان به سمت اتومات‌شدن حرکت کرده است، اظهار کرد: به دلیل تحریم های ناجوانمردانه کشور ما تاکنون از دستیابی به این فناوری ها بازمانده بود.

صالحی ادامه داد: شرکت نویان در فاز اول فعالیت خود سیستم های انجام تست های آزمایشگاهی را به صورت دستی آغاز کرده و در گام بعدی انتقال تکنولوژی های فول اتومات را که انجام روش های آزمایشگاهی بدون دخالت دست و بدون دخالت کاربرهای آزمایشگاهی را ممکن می کند، در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: فاز اول انتقال این تکنولوژی با عقد قراردادهایی که با تامین کنندگان خارجی داشتیم انجام شده و انشالله در فاز بعدی با هماهنگی مسئولین در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و دید مثبتی که در کمیسیون بهداشت مجلس به این امر وجود دارد بتوانیم انتقال تکنولوژی مذکور را به ایران انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان در توضیح مزیت های فناوری جدید تست های آزمایشگاهی اظهار کرد: این فناوری باعث می شود علاوه بر اینکه انتقال تکنولوژی های روز آزمایشگاهی به کشور، انجام شود، دقت و صحت جواب‌دهی آزمایشگاهی در کل کشور به یک سطح بالاتر انتقال پیدا کند. ضمنا با این تکنولوژی، تست های آزمایشگاهی فارغ از خطاهای انسانی و خطاهای انجام تست به صورت یکپارچه و یکدست انجام می شود.

وی با بیان اینکه تا ۱۲ ماه آینده فرآیند انتقال فناوری مذکور به کشور میسر می شود، افزود: این تکنولوژی به صورت انحصاری در اختیار ۵ کشور امریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و چین قرار دارد.

صالحی با تاکید بر این که شرکت نویان مراحل تحقیق و توسعه لازم برای انتقال این فناوری را طی ۱۵ سال اخیر طی کرده است، گفت: صرفه جویی ارزی حاصل از این امر سالی در حدود ۷۵ میلیون دلار برآورد می شود.

وی با بیان این که کمیسیون بهداشت مجلس قول مانع زدایی را برای تسریع فرآیند ورود این فناوری به کشور را داده است، اظهار کرد: با تحقق این وعده فناوری مذکور برای اولین بار در خاورمیانه به کشور ایران وارد می شود.

صالحی در پایان با بیان اینکه فناوری پیشرفته کیت های آزمایشگاهی مزیت رقابتی قابل توجهی در حوزه صادرات برای ایران ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: علاوه بر ظرفیت های صادرات و ارزآوری در حوزه تست های آزمایشگاهی، این تکنولوژی زیرساخت و پلتفرم پیشرفته ای برای ایران ایجاد می کند که در حوزه های استراتژیکی همچون بیوتکنولوژی کمک شایانی به کشور می‌کند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=13235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.