• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

انتظار حمایت های یارانه ای و بلاعوض از دولت داشتیم

  • کد خبر : 1914
  • 14 آبان 1399 - 9:18
انتظار حمایت های یارانه ای و بلاعوض از دولت داشتیم

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه ارائه ” کشاورز کارت” ممکن است تا حدودی مشکل کشاورزان را در تامین نهاده های مورد نیازشان حل کند، گفت: انتظار داشتیم دولت با حمایت های یارانه ای و بلاعوض از تولید برای تامین امنیت غذایی جامعه اقدام کند تا مجددا به خودکفایی در برخی محصولات و عدم وابستگی
برسیم.

محمد شفیع ملک زاده در گفت وگو با ایسنا،  در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی ارائه ” کشاورز کارت” به کشاورزان می تواند باری از دوش کشاورزان بردارد و دغدغه های آنان را در تامین نهاده برطرف کند، گفت: وزیر جهاد  کشاورزی با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته اند تلاش کردند تا این اقدام را انجام دهد و ارائه این کارت ممکن است تا حدودی به کشاورزان کمک کند. اما اگر تصور کنیم با این کارتی که قرار است بانک کشاورزی برای هرهکتار دو میلیون تومان اعتبار در نظر بگیرد مشکل کشاورز را حل کند، تولید بدون دغدغه انجام شود و کشاورز از شرایط راضی باشد، تصور درستی نیست.
وی با بیان اینکه نهاده های کشاورزی گران شده است و به تبع آن هزینه تولید هم بالا می رود، اظهار کرد: کشاورزان باید برای مبارزه با آفات، امراض و علف های هرز هزینه های بسیاری کنند. قیمت سموم با حذف ارز دولتی افزایش یافته و برخی سموم حتی تا ۶  درصد افزایش قیمت داشته اند.  همین امر کشاورز را تحت فشار قرار داده است و نظارتی هم صورت نمی گیرد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی به افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی و خدمات آن اشاره کرد و گفت: کشاورز با نقدینگی خود توان خرید ماشین آلات ندارد و باید از خدمات آنها استفاده کند که هزینه عملیات این ماشین آلات نیز چند برابر شده است. برای مثال اگر یک هکتار زمین را ۲۰۰ هزارتومان شخم می زدند در حال حاضر این رقم کمتر از ۶۰۰ هزارتومان نیست. یا کمباینی که برای برداشت یک هکتار گندم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان هزینه داشت در حال حاضر ۷۰۰ هزارتومان شده است و معلوم نیست که تا سال بعد قیمت ها تا چه میزان افزایش یابد.
وی در ادامه گفت: در بخش نیروی انسانی و دستمزد کارگر نیز با افزایش قیمت ها مواجهیم. کارگر در بخش کشاورزی سخت پیدا می شود، زیرا  فعالیت در بخش های دیگر  برای آنها بیشتر از بخش کشاورزی صرفه اقتصادی دارد و برای همین تمایل به کار کردن  بر روی  زمین ها  ندارند یا طلب دستمزد بیشتری می کنند.
ملک زاده با بیان اینکه حذف ارز دولتی از کودهای وارداتی (فسفاته و پتاسه)  باعث شده قیمت یک کیسه کود ۸۰ هزارتومانی به ۵۰۰ هزارتومان برسد، گفت:در بازدیدی که از انبارها داشتم متوجه شدم که کشاورزان قصدی برای خرید کودهای فسفاته و پتاسه ندارند. زیرا معتقدند با این افزایش قیمت ها و از طرفی قیمت خرید تضمینی که چندی پیش دولت اعلام کرد خرید این کودهای شیمیایی صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی در پایان با بیان اینکه “کشاورز کارت”  برای کشاورزان خرده پا آن هم برای تامین حداقل نیازها موثر است، گفت: انتظار داشتیم دولت با حمایت های یارانه ای و بلاعوض از تولید برای تامین امنیت غذایی جامعه اقدام کند تا مجددا به خودکفایی در برخی محصولات و عدم وابستگی برسیم. درکشورهای پیشرفته با وجود اینکه کشاورزان دغدغه تولید ندارند و درآمد کافی نیز دارند دولت برای تامین امنیت غذایی هر فصل کمک های یارانه ای تولید در اختیارشان قرار می دهد و  حتی این کمک ها را افزایش می دهد.
به گزارش ایسنا چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی از ارائه ” کشاورزکارت” به کشاورزان برای خرید نهاده و کود با اولویت کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی می کارند، خبر داد.  
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=1914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.