• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

امکان تأمین آب کشاورزی در دشت اردبیل وجود ندارد

  • کد خبر : 15561
  • 05 خرداد 1400 - 12:41
امکان تأمین آب کشاورزی در دشت اردبیل وجود ندارد

اردبیل – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به اولویت تأمین آب شرب از سد یامچی، کشاورزان نباید منتظر آبیاری سنتی در مزارع خود باشند چرا که امکان این امر وجود ندارد.

عباس جنگی مرنی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها در میان مدت و دراز مدت در دشت اردبیل آب پشت سد یامچی به سرعت رو به کاهش گذاشته و ما وضعیت وخیمی را در این سد با توجه به تأمین آب مرکز استان و شهرهای نیر و سرعین شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: نه تنها ورودی آب این سد افزایش نیافته بلکه در دومین ماه سال ورودی آب سد به کمتر از ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده که این میزان کاهش تأمل‌برانگیز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حالی که در سال‌های گذشته در اواخر مرداد ما با این میزان ورودی آب به سد یامچی روبه‌رو می‌شدیم، امسال دو ماه زودتر این کاهش زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورده که اگر مصرف بهینه نداشته باشیم امکان جیره‌بندی آب در فصل تابستان وجود دارد.

جنگی مرنی افزود: با تشکیل جلسات مختلف هشدارهای لازم را نسبت به کاهش منابع آب و حجم مخزن‌ها داده‌ایم و امیدواریم مصرف‌کنندگان در بخش کشاورزی و شرب با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی گرم پیش رو مصرف درستی را در این حوزه داشته باشند.

وی حجم مخزن سد یامچی را ۲۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: این میزان حجم مخزن ۳۶ درصد در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته تعدیل شده و همچنان این روند با سرعت ادامه دارد.

جنگی مرنی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار کرونا، افزایش دمای هوا به طور متوسط دو درجه نسبت به سال‌های گذشته و کم شدن بارندگی‌ها شرایط متفاوتی را در شهر اردبیل رقم زده تا ما با دقت بیشتر از منابع آب صیانت کنیم.

وی میزان مصرف آب را با توجه به خروجی سد تا یک‌هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه یادآور شد و اضافه کرد: امسال حجم آب اختصاص یافته به شرب با دو میلیون متر مکعب افزایش به ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب رسیده و در بخش کشاورزی نیز با توجه به محدودیت منابع آب در یک نوبت واگذاری آب به اراضی را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: در سه ماه پیش رو اگر در مناطق مختلف استان منابع آب به درستی مدیریت نشود، قادر نخواهیم بود حتی نیاز شرب و بهداشت را تأمین کنیم که در این زمینه بهتر است هشدارهای اعلام شده، جدی گرفته شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.