• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزودن سالانه ۱۳۰۰ هکتار به نخلستان‌های کشور

  • کد خبر : 1805
  • 12 آبان 1399 - 14:06
افزودن سالانه ۱۳۰۰ هکتار به نخلستان‌های کشور

ایسنا/خوزستان عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت خرما در کشور به بالغ بر ۲۵۶ هزار هکتار رسیده است، گفت: تلاش بر این است که سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار در کشور به کشت نخل اختصاص داده شود اما با توجه به اینکه سطح زیرکشت قابل توجه است، میزان عملکرد کافی نیست.

سیدرحمت‌اله پریچهر در اولین جشنواره ملی شکرگزاری خرما که امروز (۱۲ آبان‌ماه) در روستای ام‌التمیر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از شکرگزاری زبانی و بخشی دیگر عملی است؛ باید به عنوان امانت‌دار نعمت‌های الهی، برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری خرما تلاش کنیم.
به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: سطح زیرکشت خرما در جهان در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و تولید این محصول بالغ بر ۸.۵ میلیون تن است.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: تولید خرما در جهان در ۱۰ سال اخیر از حدود ۶ تن در سال ۲۰۰۹، به ۷.۸ تن رسیده که رکورد خوبی است. در کشور ما نیز حدود ۱۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما وجود داشت که اکنون به بالغ بر ۲۵۶ هزار هکتار رسیده است و تولید خرما نیز اکنون بالغ بر یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن است.
وی افزود: این آمار نشان‌دهنده این است که ما حدود ۲۴ درصد سطح زیرکشت جهان و حدود ۱۵ درصد تولید خرما در جهان را در اختیار داریم اما میانگین عملکرد کشورمان رضایت‌بخش نیست و باید برای افزایش عملکرد و اقتصادی کردن تولید خرما، وقت و انرژی کافی اختصاص دهیم.
پریچهر با اشاره به وضعیت استان خوزستان در تولید خرما، گفت: استان خوزستان با دارا بودن حدود ۴۱ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما، دومین استان تولیدکننده خرما پس از سیستان و بلوچستان است اما تنوع خرما در خوزستان حائز اهمیت است و جا دارد پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری خوزستان توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشد.
وی بیان کرد: از نظر تولید خرما نیز خوزستان ۱۳ درصد تولید خرمای کشور را در اختیار دارد که باید تلاش بیشتری کرد و عملکرد را به عملکردهای بین‌المللی نزدیک‌تر کرد.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بخش عمده‌ای از نخلستان‌های ما در کمتر از یک هکتار واقع هستند در حالی که نیاز به باغات یکپارچه‌تری داریم.
وی افزود: در زمینه تولید خرما، آمار قابل توجهی داریم و عملکرد ما نیز افزایش یافته اما بسیار کند است و برای ارتقای بهره وری باید توجه ویژه ای داشت.
پریچهر با بیان اینکه میزان صادرات خرمای ایران به کشورهای دیگر حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن است، تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان در تولید و صادرات خرما نقش عمده‌ای دارد بنابراین انتظار می‌رود به این بخش توجه شود و  تولید با استانداردهای جهانی کیفیت، افزایش یابد.
وی با اشاره به وضعیت صادارت خرما به کشورهای دیگر، گفت: روند ۱۴ ساله میزان صادرات خرما در جهان نشان‌دهنده گرایش کشورهای دیگر به مصرف خرما است زیرا محصولی استراتژیک و برای زمان بحران و جنگ است. کشورهای اروپایی نیز به این دلیل به خرما اهمیت می‌دهند که کمک‌کننده به کنترل رادیکال‌های آزاد در بدن است. بنابراین شاهد هستیم که میزان تقاضا افزایش یافته و کشورهای اروپایی گرایش زیادی به واردات خرما پیدا کرده‌اند؛ پس توجه به کیفیت خرمای تولیدی اهمیت دارد.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: با توجه به اینکه حدود ۲۴ درصد سطح زیرکشت خرما در جهان را در اختیار داریم اما میزان صادرات در خور کشور نیست و لازم است که استانداری خوزستان نیز برای تسهیل و کمک به این امر توجه بسیاری داشته باشد.
وی گفت: تلاش بر این است که سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار در کشور به کشت نخل اختصاص داده شود اما با توجه به اینکه سطح زیرکشت قابل توجه است، میزان عملکرد کافی نیست.
انتهای پیام      

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=1805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.