• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

افت و خیز بازار طلا و سکه/ تقاضای مازاد وجود ندارد

  • کد خبر : 15747
  • 07 خرداد 1400 - 18:24
افت و خیز بازار طلا و سکه/ تقاضای مازاد وجود ندارد

حال و هوای بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد این بازار هنوز تحت تاثیر اخبار انتخابات قرار نگرفته و تا مشخص شدن نتایج مذاکرات وین روزهای آرامی را سپری می‌کند.

به گزارش ایبِنا، نوسانات در بازارهای مالی کشور یکی از چالش‌هایی است که شهروندان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آن مواجه می‌شوند. این امر از اینرو اهمیت دارد که ابهامات مردم از سرنوشت سیاسی کشور بر رفتار اقتصادی آنها در بازارها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

از اینرو، بازار طلا و سکه یکی از بازارهایی است که باید در این مدت زیر نظر داشت و نوسانات آن را رصد کرد. هرچند در هفته گذشته این بازار تغییر چشمگیری نسبت به گذشته نداشته و آرامش نسبی آن نشان می‌دهد که هنوز شوکی چه مثبت و چه منفی به این بازار از ناحیه اخبار انتخابات وارد نشده است.

به گفته محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نوسان قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران جزئی بوده و این ثبات نسبی قیمت‌ها بیانگر عرضه مناسب و نبود تقاضای اضافی در بازار است.

در روز آغازین هفته، حباب سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش به نزدیکی صفر، یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند زیرا این اتفاق برای اولین بار در چندین سال گذشته رقم خورده است. با همه این احوال، با توجه به اینکه در این روزها شاهد نوسانات در نرخ ارز هستیم، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با نوساناتی همراه شده ‌است.

به طوری که در اولین روز هفته هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته شد و در آخر هفته این قیمت به ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که بالاترین قیمت سکه در طول این هفته در همین روز قیمت گذاری شد.

در این مدت، نیم سکه نیز همانند سکه امامی با تغییرات اندکی همراه بود. در اولین روز هفته قیمت آن به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید و در طول هفته با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی همراه شد و در پایان هفته به رقم ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان فروخته شد.

البته ربع سکه با افزایش بسیار اندک ۵۰ هزار تومانی در آخرین روز هفته به رقم ۳ میلیون ۹۰۰ هزارتومان رسید. از سوی دیگر، هر مثقال طلای آب شده در بازار اولین روز هفته به رقم ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید و در آخرین روز هفته نیز به قیمت ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان به فروش رفت.

به گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر طی هفته گذشته در بازارهای جهانی شاهد افزایش ۱۴ دلاری انس جهانی طلا بودیم و این موضوع باعث افزایش قیمت در بازارهای داخلی شده‌است. بدین ترتیب، پیش‌بینی می‌شود عوامل مختلفی در وضعیت بازار ارز، اثر گذار باشند که احتمالاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشد که باید دید در سه هفته پیش رو، واکنش‌ها به حواشی انتخاباتی چه خواهد بود. آیا مردم استراتژی سکوت و کاهش خرید را تا مشخص شدن نتایج انتخابات در نظر می‌گیرند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد؟

مهم‌تر از آن اما نتیجه مذاکرات وین است که خود عاملی بسیار مهم در تعیین شرایط این بازار محسوب می‌شود. چرا که در بازار ارز به غیر از عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی نیز دخیل است و با توجه به ارتباطی که بین بازار ارز و بازار سکه و طلا وجود دارد به نظر می‌رسد در چند هفته آینده این بازارها همگی با نوسانات متعددی روبرو خواهند شد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=15747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.