• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی تقدیر از نیروهای مسلح کشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویکردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانک است انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و شرکت خدمات توسعه زرآتیه مهر ایرانیان روان سازی فرایندهای بیمه ای و مردمی شدن آن در راس سیاست های نهاد ناظر قرار دارد برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدیر عامل اعطای تسهیلات مسکن روستایی به ۲۴ هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است/ متقاضیان وام بخوانند مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از مرز ۱۷ میلیون نفر عبور کرد شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است

0

آغازی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران 

  • کد خبر : 10130
  • 10 اسفند 1399 - 10:02
آغازی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران 

تلاش بانک مرکزی همسو با دستگاه دیپلماسی کشور ادامه دارد و به زودی شاهد آزادسازی منابع مالی ایران در برخی کشورها خواهیم بود.

به گزارش ایبِنا، منابع مالی ایران بعد از تشدید تحریم ها و سیاست های فشار حداکثری دولت سابق آمریکا، در برخی کشورها بلوکه شد و دولت هایی چون کره جنوبی و چین که ادعای دوستی و شراکت وفادارانه با ایران داشتند هم از ترس ترامپ و سیاست های سختگیرانه اش حاضر به پرداخت پول های ایران که ناشی از صادرات نفت و انرژی بود، نشدند. اما با وجود تمام محدودیت ها، بانک مرکزی در کنار تیم دیپلماسی سیاسی به مذاکره با کشورهای هدف برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران پرداخت که نتایجی نیز حاصل شد.
عبدالناصر همتی رئیس کل  بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد: ما مذاکرات گسترده‌ای را با کشورهای عمان، عراق، کره جنوبی و ژاپن شروع کرده‌ایم و فضا خیلی بهتر شده است و به نظر من به تدریج این کار اتفاق خواهد افتاد. او گفت: ۷ میلیارد دلار ارز متعلق به بانک مرکزی در کره جنوبی است و قرار شد با پرداخت حداقل یک میلیارد دلار  مرحله اول پرداخت آغاز شود.
هفته آخر دی ماه امسال بود که رییس کل بانک مرکزی با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی دیداری داشت و طی این نشست به طور جدی حق ایران را طلب کرد و پیگیر این مطالبات بود. این در حالی است که کره جنوبی همچنان پیرو سیاست های آمریکاست و برای آزادسازی پول های ایران هم به تایید آمریکا چشم دوخته است، اما به هر حال جدیدترین خبرها حاکی از آن است که در گام نخست یک میلیارد دلار از طلب ایران را به زودی پرداخت کند.
رییس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند و بر همین اساس به زودی شاهد برگشت یک میلیارد دلار از منابع مالی بلوکه شده در این کشور به ایران خواهیم بود.
برخی خبرها نیز حاکی از این است که کره جنوبی و ایران درباره انتقال پول های بلوکه شده، از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» نیز توافق کرده اند. این کانال سوئیسی در فوریه سال ۲۰۲۰ به عنوان راهی برای صادرات لوازم بشردوستانه به ایران با تصویب دولت ترامپ ایجاد شد که بر اساس این طرح، کالاهای بشردوستانه مانند داروها و موادغذایی با پرداخت تضمین شده توسط بانک های سوئیس در این کشور خریداری و به ایران صادر می شود. 
درباره دیگر کشورها نیز زمزمه های امیدبخشی به گوش می رسد که با توافق به دست آمده میان رییس کل بانک مرکزی با نمایندگان ژاپن، عراق و عمان در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی، پول های بلوکه شده ایران در این کشورها نیز آزاد می شود.
با آزادسازی این منابع مالی به طور قطع بسیاری از مشکلات در داخل حل خواهد شد چرا که کمبود منابع ارزی یکی از عمده چالش های این مدت اخیر بوده که بانک مرکزی با تدابیر لازم و مدیریت درست بیشترین مقاومت را در برابر فشارها و محدودیت ها داشت تا خلل جدی به پایه های زیر بنایی اقتصاد وارد نشود.
یکی از نتایج پیگیری های بانک مرکزی در خصوص آزادسازی منابع مالی، اظهار نظر جدید مدیرعامل بانک تجارت عراق بود که در دیدار با همتی، گفت: پرداخت هایی اخیراً از محل منابع ایران در عراق انجام شده که روند استفاده از منابع یاد شده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می‌شود تا کانال ها و روش‌های مختلفی که مورد تایید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند. 

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=10130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.