• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

آخرین وضعیت احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده

  • کد خبر : 5184
  • 03 دی 1399 - 14:23
آخرین وضعیت احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است، گفت: اگرهم بخواهد روزی حذف شود با سازوکاری حذف می‌شود که فشار بر روی طبقه نیازمند وارد نشود.

به گزارش  ایبِنا، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه و نشست روز گذشته مجلس و دولت اظهار کرد: جلسه خیلی خوبی داشتیم رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق و دوستانی که از مجلس حضور داشتند سوال‌ها و نظرات خود را مطرح کردند و از طرف دولت هم رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیران نظرات خود را مطرح کردند. لازم بود در چنین جلسه‌ای در یک محیط دوستانه و صمیمی تبادل‌نظر صورت گیرد.
واعظی با بیان اینکه شرایط حاکم بر جلسه شرایط تعامل و همکاری بود، خاطرنشان کرد: قرار دو رییس بر این شد که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق در ارتباط با بودجه بیشتر باهم تبادل نظر کنند و قرار است که روز شنبه رییس سازمان برنامه بودجه، وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگران بروند و درباره بخش‌های مختلف بودجه تبادل نظر داشته باشند.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: بنای دولت بر تعامل و همکاری است ولی تغییرات تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۹ و ۱۰ ماه گذشته بر روی آن کار شده و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده به هم نخورد.
وی یادآور شد: ما از هرگونه نظرات تکمیلی و اصلاحی که  هم در ارتباط با صرفه‌جویی در بودجه و هم درآمدزایی بودجه به ما کمک کند، ‌ چه در بخش هزینه و چه در بخش درآمد قطعاً استقبال می‌کنیم.
محدودیت‌های FATF بعد از رفع تحریم‌ها خود را نشان می‌دهد
 واعظی در خصوص بررسی لوایح مرتبط با FATF  و تمدید مهلت بررسی این لوایح در مجمع نیز گفت: مشکل اساسی که ما همواره برای هم دارو و هم واکسن و هم کالای اساسی با آن مواجه هستیم تحریم و فشار بیش از حدی است که آمریکا وارد می‌کند.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: آمریکا یک سیاست اعلانی دارد که می‌گوید ما محدودیتی برای واکسن و دارو نداریم ولی در عمل وقتی می‌خواهیم خرید کنیم، ‌با بانک‌های مختلف تماس می‌گیرد و حتی مانع پرداخت ۵ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای کالاهای اساسی و دارو شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی که با آن مواجه هستیم مسئله جنگ اقتصادی و فشاری است که آمریکا وارد می‌کند که سختی‌هایی برای تامین کالا و نیازمندی‌های مردم به وجود آوردند که نتیجه این‌ها گرانی و مشکلاتی است که برای مردم به وجود آمده است.
واعظی گفت: تا زمانی که تحریم‌های آمریکا و فشاری که بر روی بانک‌ها هست، مسئله محدودیت‌های FATF خود را نشان نمی‌دهد. البته مسئولینی که قرار است تا یک ماه دیگر (در آمریکا) سرکار بیایند، بدون اینکه با آنها تماس یا ارتباطی داشته باشیم، در رقابت‌های انتخاباتی‌شان اعلام کردند که می‌خواهند به چند پیمان بزرگ از جمله پیمان آب و هوا و برجام برگردند. الان که اینها پیروز شدند، فضای جدیدی در اروپا و بین کشورهای مختلف در ارتباط با همکاری اقتصادی، بانکی و تجاری با ایران به وجود آمده است.
رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: این روزها شاهد هستیم که کشورهای مختلف با سفرا و مسئولین ما تماس می‌گیرند و می‌گویند با توجه به این که بعد از ۲۰ ژانویه محدودیت‌ها و فشارها برداشته می‌شود علاقه‌مند همکاری با ایران هستیم و می‌خواهیم همه چیز به قبل از ترامپ برگردد. در آن زمان که قرار است روابط عادی شود، این روابط از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و محدودیت‌ها در آنجا خود را نشان می‌دهد. من امیدوارم این تدبیر را مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دهد که تا آن زمان این موانع هم برداشته شود.
هنوز تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است
واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه اینکه آیا برنامه‌ای برای حذف این ارز دارید، گفت؟ برای ما مهم هست که بتوانیم برای طبقه متوسط و نیازمند کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست آنها برسد، به همین دلیل زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، اصرار ما برای این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کنیم برای اینکه برخی از اقلام مثل دارو و تجهیزات پزشکی با قیمت ارزان به دست مردم برسد.
وی اظهار کرد: این کالاها توسط دولت وارد نمی‌شود بلکه توسط شرکت‌های خصوصی و بر اساس یک مکانیزمی وارد می‌شود، به عنوان مثال دستور توزیع دانه‌های دام و طیور توسط وزارت جهاد کشاورزی داده می‌شود.
رییس دفتر رییس جمهوری به بیان اینکه بر این اساس گزارش‌های دریافت شده، بیشتر به جای اینکه مردم از این کالاها سود ببرند واسطه‌ها سود می‌برند، گفت: البته این تصمیم قبل از مساله بودجه بوده است که با مکانیزمی ارز را به همان قیمت معمولی برگردانیم به شرطی که مابه‌التفاوت ۴۲۰۰ تومان را به مردم بدهیم که اگر می‌خواهند مرغ یا تخم مرغ و یک سری کالاها را گرانتر بخرند.
واعظی با بیان اینکه کالاهای مورد نیاز تا آخر سال را وارد کردیم، گفت: ما این بحث را در ستاد اقتصادی دولت همواره دنبال می‌کنیم و در جلسه‌ای هم که با رییس مجلس و دوستان داشتیم درباره این موضوع بررس و قرار شد هم مجلس و هم دولت دراین موضوع فکر کنند تا در این باره تصمیم گرفته شود. در واقع الان هیچ تصمیمی گرفته نشده است.  
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ وجود دارد، ‌گفت: اگرهم بخواهد روزی حذف شود با سازوکاری حذف می‌شود که فشار بر روی طبقه نیازمند وارد نشود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=5184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.