• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

نظام تک نرخی ارز در اقتصاد آزاد محقق می‌شود

  • کد خبر : 13028
  • 29 فروردین 1400 - 20:45
نظام تک نرخی ارز در اقتصاد آزاد محقق می‌شود

یک اقتصاددان با بیان اینکه ساختار اقتصاد کشور به گونه‌ای است که نظام تک نرخی ارز نمی‌تواند اجرا شود، تصریح کرد: اگر کشوری توانسته ثبات ارزی در اقتصاد ایجاد کند، یعنی دیگر مشکلاتش مرتفع شده است.

محمد قلی یوسفی در گفت وگو با ایبِنا، محصول کارکرد های اقتصاد خوب را ثبات پولی و ارزی در کشور دانست و افزود: زمانی ایران می تواند ثبات ارزی و پولی داشته باشد که مشکلات آن مانند تورم و نقدینگی و … رفع شده است. 

وی در واکنش به اظهار نظر یکی از مدیران صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه ایران می‌تواند با نظام تک نرخی ارز تورم را مهار کند و به رشد اقتصادی با ثبات برسد، گفت: صندوق بین المللی پول متوجه نشده است که مشکل تفاوت نرخ ارز و بی‌ثباتی در بازار، دولتی بودن اقتصاد ایران است. از بی‌ثباتی‌ها گرفته تا عدم شفافیت در تصمیمات و همینطور سیاست‌هایی که مداخله‌گرایانه است.

این اقتصاددان ادامه داد: به ویژه در کشورهای نفت‌خیز چون نفت منبع مهم درآمد دولت و مهم‌ترین منبع کسر ارز خارجی و یک فعالیت اقتصادی در داخل کشور است که دولت بودجه خود را بر مبنای درآمدهای ارزی تعیین می‌کند؛ بنابراین باید برای اینکه بتواند هزینه کند نرخی را برای برنامه‌هایش تعیین یا بودجه بندی کند که باید بر اساس نرخ ارز مشخصی باشد.

قلی یوسفی افزود: اما بازار متفاوت است چرا که تابع عرضه و تقاضا است. بنابراین در کشورهای نفت‌خیز است که وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی دارند این اتفاق امر طبیعی است و دولت اگر مالک درآمدهای نفتی و بودجه اش وابسته به درامدهای نفتی باشد نمی تواند نظام تک نرخی ارز ایجاد کند مگر اینکه اقتصاد آزاد باشد.

به گفته وی، صندوق بین المللی به همان رویه گذشته به توصیه های اشتباه خود می پردازد و عجیب این است که آنها از اشتباهات خود پند نگرفتند و به جای اینکه مرهمی باشند بر زخم کشورهای توسعه نیافته عملا بر مشکلات انها نمک می پاشند. آنها در درک مسائل داخلی ناتوان هستند و ما خودمان بهتر از همه می دانیم که مشکلات اقتصاد چیست ؟ مشکلات ما نبود آزادی در اقتصاد و دخالت‌های دولت است.

این اقتصاددان اظهار کرد: تا زمانی که نفت در اختیار دولت باشد دولت گسترده است، در اقتصاد مداخله می‌کند و بنابراین ثبات به وجود نمی‌آید. اینکه نظام ارز تک نرخی به مهار تورم و رشد اقتصادی کمک کند ایده آل است اما شدنی نیست چرا که نظام تک نرخی مهندسی شده و دستوری نیست بلکه این بازار است که نظام تک نرخی ایجاد می کند. در واقع این عرضه و تقاضای بازار است که می تواند نرخی را تعیین کند نه اینکه پشت درهای بسته یک نرخی را تعیین کنیم؛ مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی که هنوز در اقتصاد وجود دارد.

قلی یوسفی با بیان اینکه ابتدا باید اقتصاد را آزاد کنیم و بعد بتوانیم نظام تک نرخی ارز را به دست بیاوریم، افزود: نکته دیگر این است مشکل ما تنها نظام چند نرخی ارز نیست بلکه متاسفانه در کشور ما سیاست های پولی ابلاغ شده از بانک مرکزی به دیگر بانک ها اجرا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اختیار و قدرت رئیس بانک مرکزی باید بیشتر باشد، تصریح کرد: چطور بانک مرکزی می‌تواند در امور خود موفق باشد و انتظار داریم با این وضعیت بتواند نقدینگی را کنترل و تورم را مهار کنند؟ چطور انتظار داریم سیاست های پولی و ارزی را به گونه ای اجرا کند که در کشور نظام تک نرخی ارز حاکم باشد؟ ساختار تصمیم گیری ایران به گونه ای است که این امکان وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=13028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.