• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مقاومت در برابر تبدیل ارزهای مسدودی به ریال؛ گام درست بانک مرکزی

  • کد خبر : 13151
  • 31 فروردین 1400 - 20:45
مقاومت در برابر تبدیل ارزهای مسدودی به ریال؛ گام درست بانک مرکزی

عضو سابق شورای پول اعتبار با اشاره به برخی اولویت‌های بانک مرکزی و مقاومت‌هایی که باید در مقابل برخی خواسته‌ها انجام دهد، گفت: مقاومت در برابر تبدیل ارزهای مسدودی به ریال، اقدام درستی است.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو سابق شورای پول و اعتبار و کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره گام‌های بانک مرکزی برای اخذ نتیجه مثبت در زمینه رشد ارزش ریال و کاهش تورم گفت: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ چنانچه به استقلال دست یابد تا بتواند در برابر فشارهای دولت و مجلس مقاومت به خرج دهد، باید متعهد شود تا انتشار ریال و اسکناس را مبتنی بر فشار انجام ندهد و به تناسب رشد تولید کالاها و خدمات به این کار رو آورد.

وی در ادامه بیان کرد: جمله بالا بدین معنا است، در صورتی که پیش‌بینی رشد تولید در سال ۱۴۰۰ دو درصد است، بانک مرکزی دو درصد اسکناس بیشتر نسبت به گذشته منتشر سازد و چنانچه نرخ رشد ۲.۵ درصد باشد، نشر اسکناس توسط بانک مرکزی متناسب با همین ۲.۵ درصد صورت گیرد.    

این عضو سابق شورای پول و اعتبار در همین خصوص یادآور شد: نکته این است که شرایط باید به گونه‌ای باشد تا بانک مرکزی بتواند زیر بار فشار ناشی از مصوبات مجلس و دولت که درصدد بر می‌آیند کسری بودجه را از طریق بانک مرکزی تامین کنند، مقاومت به خرج دهد و آن را مورد پذیرش قرار ندهد.

مصباحی‌مقدم درباره مسئله بعدی در این رابطه ابراز کرد: گام بعدی بانک مرکزی برای ۱۴۰۰ باید این باشد که بر عملکرد سایر بانک‌ها نظارت داشته باشد زیرا بانک ناظر بر آن‌ها به حساب می‌آید.

وی در ادامه افزود: بانک‌ها گاهی برای جبران کسری منابع خود از سوی بانک مرکزی به این نهاد پولی در کشور مراجعه می‌کنند. بهتر آن است تا بانک مرکزی بانک‌ها را به بازار بین بانکی حواله دهد و خط اعتباری برای آن‌ها به وجود نیاورد زیرا انجام این کار به معنای تزریق نقدینگی بیشتر است و در صورتی که این اتفاق (نظارت بانک مرکزی بر سایر بانک‌ها) روی دهد، ما با رشد بی‌حساب نقدینگی مواجه نخواهیم بود و جلوی تورم تا حدود زیادی گرفته می‌شود. به عبارت دیگر با این کار برای تورم ناشی از رشد نقدینگی و بزرگ شدن پایه پولی مانع به وجود خواهد آمد.

این کارشناس امور اقتصادی درباره مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل ارزهای مسدودی به ریال اظهار داشت: چنانچه بانک مرکزی اعلام کرده که تبدیل ارزهای صندوق توسعه ملی به ریال خودداری خواهد کرد، باید مطرح کرد رفتار بسیار پسندیده‌ای را مورد توجه قرار داده زیرا ارزهای توسعه صندوق توسعه ملی در حال حاضر قابلیت دسترسی ندارند، بنابراین نمی‌توان آن را به بازار عرضه کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: معنای جمله بالا این است که بانک مرکزی با توسل به این روش اجازه نخواهد داد تا از این طریق پایه پولی بزرگ شود. بنابراین همانطور که اشاره کردم، بسیار ایده مناسبی است و امید می‌رود توانایی مقاومت در برابر این امر را داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس درباره استقلال بانک مرکزی نیز چنین توضیح داد: مسئله مهم در رابطه با استقلال بانک مرکزی این است که مجلس و دولت کاری به بانک مرکزی نداشته باشند، منظور  سفارشات مختلف به این نهاد پولی است زیرا در این صورت فشاری هم به بانک مرکزی وارد نخواهد شد و این نهاد مهم پولی در کشور به خوبی می‌تواند، حفظ ارزش پول ملی را مورد تعهد قرار دهد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=13151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.