• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نتیجه همراهی و کمک دولت و مجلس به تأمین اجتماعی است

  • کد خبر : 17440
  • 01 تیر 1400 - 18:10
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نتیجه همراهی و کمک دولت و مجلس به تأمین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کمک و همراهی دولت و مجلس برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در سال جاری حدود ۱۰ درصد بودجه دولت برای پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی اختصاص یافته است و دولت با پرداخت دیون سازمان تأمین اجتماعی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بسیار کمک کرد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در سومین جلسه از سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با عنوان “متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، تحقق یک رویا” برگزار شد، اظهار داشت: بودجه مربوط به پرداخت مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی که در اسفند ۹۸ ماهانه ۶۶۰۰ میلیارد تومان بود با اجرای اولین مرحله متناسب سازی در مرداد سال ۹۹ به ۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال با متناسب سازی مرحله دوم و افزایش سنواتی به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دریافت نظرات و دیدگاه‌های شرکای اجتماعی را از دیگر ویژه‌های مهم متناسب سازی حقوق بازنشستگان برشمرد و گفت: در اجرای این طرح نظرات و دیدگاههای بازنشستگان را دریافت کردیم و در اکثر موارد نظرات و ایده های این عزیزان مورد توجه و مبنای کار قرار گرفت.

وی افزود: چاره اندیشی برای تامین بلند مدت منابع مورد نیاز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مسائل مهم سازمان تأمین اجتماعی است که البته منابع لازم برای اجرای متناسب سازی تا ۳ سال آینده پیش‌بینی شده است.

سالاری با بیان اینکه برقراری عدالت و بهبود معیشت بازنشستگان هدف اصلی اجرای متناسب سازی است، گفت: در کنار برقراری عدالت و بهبود معیشت بازنشستگان؛ پایداری سازمان تأمین اجتماعی و صیانت از منابع این سازمان نیز از اولویت‌های اصلی و موضوعاتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان با لحاظ منابع موجود به گونه‌ای انجام شده است که استمرار این برنامه در سنوات آتی قابل انجام باشد.

سالاری افزود: در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان و برای سال جاری ۸۹ هزار میلیارد تومان ظرفیت برای رد دیون دولت داریم که نشانه توجه و اهمیت این موضوع در مجلس و دولت است که جای تقدیر دارد و کار بی‌نظیری بی‌سابقه‌ای در دو سال گذشته بابت رد دیون دولت به تأمین اجتماعی انجام شده است.

سالاری با بیان اینکه مدیریت صحیح هزینه ها از مهمترین مسائل سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: متناسب‌سازی با نگاه بلندمدت و عادلانه صورت گرفته است و قطعا منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف و تداوم متناسب‌سازی در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد به نحوی که قبل از دریافت منابع کار را شروع کردیم و مطمئناً منابع قابل اتکا برای استمرار متناسب سازی وجود دارد.

سالاری از برنامه‌ریزی برای ارائه طرح‌های کارشناسی شده برای کاهش هزینه‌های درمان جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: رایگان شدن خدمات بستری بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی در شهرهای فاقد مرکز تأمین اجتماعی و همچنین رایگان شدن خدمات بستری بیمه شدگان بالای ۶۵ سال در بیمارستان‌های دولتی کل کشور از جمله طرح‌هایی است که به تازگی شروع شده است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک طرح‌های دیگری نیز برای کاهش هزینه درمان بیمه شدگان ارائه می‌دهیم و با توجه به استقرار سامانه نسخه الکترونیک طرح های جدیدی برای ارتقاء خدمات درمانی به جامعه تحت پوشش ارائه خواهیم کرد.

سالاری با اشاره به طرح توانمند سازی تأمین اجتماعی گفت: با اجرای طرح توانمند سازی تامین اجتماعی با حمایت دولت و مجلس در تامین اجتماعی برای سال‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت و با این کار بسیاری از مسائل ریشه‌ای تامین اجتماعی را بر طرف خواهیم کرد.

دکتر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این جلسه گفت: کارهای ارزشمندی در تامین اجتماعی انجام شد. در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و همچنین پرداخت مطالبات مراکز درمانی و افزایش اعتبار و ارزش دفترچه‌ها کارهای ارزشمندی صورت توسط دکتر سالاری گرفته است. تنقیح مقررات تأمین اجتماعی نیز کار ارزشمندی و واجبی بود که انجام گرفت.

وی افزود: تداوم اجرای متناسب‌سازی موضوع بسیار مهمی است که بر اساس تورم باید افزایش انجام شود و متناسب سازی باید پایدار و دائمی باشد.

وی با بیان اینکه بازنشستگان کشور باید آرامش داشته باشند و منزلت این عزیزان باید حفظ شود، گفت: ما پیگیر تصویب ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی بودیم اما در نهایت ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد.

اسماعیلی ادامه داد: شفافیت در انتصاب مدیران نیز اقدام اساسی و مهمی است و امیدواریم این روش و این کارهای تحسین برانگیز در سازمان تامین اجتماعی تداوم داشته باشد قطعا در تامین اجتماعی تعهد و تخصص مورد نیاز است و باید اداره این سازمان براساس همین الگو انجام شود.

دکتر محمدعلی همتی، عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست گفت: اقدام انجام شده در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بسیار ارزشمند است و از تلاش و پیگیری دکتر سالاری و معاونین ایشان تشکر می‌کنیم.

وی افزود: فضای همکاری بسیار خوبی در سازمان تأمین اجتماعی در این مدت شکل گرفت و با مشارکت همه مجموعه این کار انجام شده است به نحوی که می‌تواند الگویی برای سایر سازمان‌ها باشد و مشارکت ذی نفعان در اجرای این کار اهمیت بالایی دارد و موجب پیشبرد کارها شده است.

دکتر همتی با بیان اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همچون هر کار بزرگ دیگری ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد، گفت: استفاده از خرد جمعی و همفکری با ذی نفعان اتفاق مبارکی است که می‌تواند سرمشقی در کشور باشد.

وی افزود: پایدار بودن منابع متناسب‌سازی از مسائل بسیار مهم است و تورم کشور در سالهای آینده اگر تداوم داشته باشد باز هم نیازمند متناسب‌سازی‌هایی در آینده خواهیم بود و پایدار بودن منابع باید همواره مورد توجه باشد.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر مطالبات جاری سالیانه تامین اجتماعی از دولت وصول شود مشکلی وجود نخواهد داشت و تداوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و همچنین ارتقاء خدمات این سازمان در سایر حوزه‌ها به بهترین وجه قابل انجام است.

دکتر همتی تأکید کرد: آنچه تامین اجتماعی از دولت دریافت می‌کند مطالبات این سازمان و نتیجه تعهداتی است که بر اساس قوانین مختلف برعهده دولت قرار گرفته است.

مهرداد قریب، معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست گفت: از همه کسانی که برای اجرای مطلوب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام و مشارکت داشتند بویژه تشکل‌ها و کانونهای بازنشستگان و واحدهای مختلف سازمان تأمین اجتماعی تشکر می‌کنم.

وی افزود: این طرح با مشارکت جدی کانون‌های بازنشستگان اجرا شد و شرکای اجتماعی در تمامی جلسات حضور داشته و ایفای نقش جدی داشتند.

قریب با بیان اینکه با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خواسته چندین ساله این عزیزان محقق شده است، گفت: با اعمال ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هر ساله نوعی از متناسب‌سازی اجرا می‌شود و حقوق بازنشستگان متناسب با حداقل حقوق کارگران ترمیم می‌شود.

وی ادامه داد: باید دلیل ایجاد شرایطی که موجب احساس نیاز به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود را شناسایی کنیم و باید قوانین و مقررات را به نحوی تنظیم کنیم که در طول زمان افزایش حقوق بازنشستگان به گونه ای انجام شود که نیازی به متناسب سازی نباشد و در واقع هر سال افزایش حقوق ها به صورت متناسب انجام شود تا نیازی به متناسب سازی مقطعی نداشته باشیم.

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان نیز در این نشست گفت: متناسب سازی اقدامی بزرگ و ماندگار است که بعد از ۱۲ سال با تلاش تیم فنی سازمان و دستور اکید دکتر سالاری و همکاران ایشان و مشارکت کانون بازنشستگان اجرا شد.

وی افزود: ما در جلساتی که برای متناسب‌سازی برگزار شد از سطوح کارشناسی تا مدیریتی حضور داشتیم و مدیران سازمان تأمین اجتماعی نظرات و دیدگاه‌های ما را تا حد امکان مبنای کار قراردادند.

بیات با بیان اینکه در نتیجه متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان دارای ۳۰ سال سابقه حداقل به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در شرایطی که بازنشستگان از نظر معیشت و شرایط اقتصادی در مضیقه بودند کار بزرگی انجام شد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان گفت: اعتبار مربوط به وام بازنشستگان از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و با تلاش حوزه فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی سامانه ای راه‌اندازی شد و که نیازی به مراجعه حضوری نباشد و مبلغ وام نیز از ۵ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان افزایش یافت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این نشست گفت: تامین اجتماعی براساس واقعیات جامعه و برای تداوم فعالیت در سال‌های متمادی و ادوار طولانی مدت شکل گرفته است.

وی افزود: در دو سال گذشته شاهد شرایط متفاوتی در تامین اجتماعی هستیم و اقداماتی انجام شد که برای ما به رویا تبدیل شده بود و رویای ما محقق شد. نمونه آن متناسب سازی است که در ادوار گذشته نیز چند بار به صورت ابتر و ناقص اجرا شد و برای بازنشستگان تبدیل به رویا شده بود.

صادقی ادامه داد: در بحث وسایل کمک پزشکی نیز کار بسیار ارزشمندی صورت گرفت و افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری کمک هزینه تأمین اجتماعی انجام شده است. درباره تسهیلات بازنشستگان و افزایش سهم سازمان در بیمه تکمیلی نیز اقدامات انجام شده بسیار قابل توجه است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ایفای تعهدات دولت در قبال تأمین اجتماعی را بسیار مهم دانست و گفت: اینکه دریافت خدمات مطلوب و ایفای وظایف تامین اجتماعی برای جامعه کارگری به رویا تبدیل شده بود به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت نسبت به این سازمان بود که باید این موضوع مورد توجه باشد و برای همیشه برطرف شود.

صادقی تأکید کرد: دولت باید سهم سازمان را در بودجه سالیانه کشور ایفا کند و اگر این موضوع محقق شود شاهد رفع چالش های تامین اجتماعی خواهیم بود.

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز در این نشست گفت: مرداد ۹۸ که دکتر سالاری تازه منصوب شده بود، نشستهایی با شرکای اجتماعی برگزار شد و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مهمترین مسائلی بود که در این نشست‌ها مطرح می‌شد و بازنشستگان نیز امید زیادی نیز به تحقق آن نداشتند.

وی افزود: مرداد ۹۹ جلسه دیگری درباره متناسب سازی داشتیم و بازنشستگان تحقق رویای ۱۰ ساله خود را اعلام کردند.

کردونی گفت: در سلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی فراگیر درباره مسائلی گفتگو می‌کنیم که در سالهای متوالی چالش‌هایی را برای سازمان ایجاد کرده بودند و امروز در سومین نشست موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به عنوان یکی از برنامه‌های دارای اولویت سازمان تأمین اجتماعی بررسی می‌کنیم.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران نیز در این جلسه گفت: معیشت دغدغه همه بازنشستگان است و تنها کسی که در تامین اجتماعی برای رفع این مشکلات اقدام کرد، دکتر سالاری است که کار بسیار ارزشمندی در این سازمان در یک سال نیم اخیر اتفاق افتاده است.

وی افزود: عدم اجرای دقیق قوانین ریشه مشکلات است. اگر براساس ماده ۴۱ قانون کار افزایش دستمزد به خوبی انجام شود از دست رفتن قدرت خرید کارگران و کاهش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اتفاق نمی‌افتد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.