• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

برنامه‌ریزی، سازماندهی، ارزیابی و توسـعه؛ ارکان اصلی مدیریت منابع انسانی

  • کد خبر : 13167
  • 01 اردیبهشت 1400 - 12:04
برنامه‌ریزی، سازماندهی، ارزیابی و توسـعه؛ ارکان اصلی مدیریت منابع انسانی

آنچه در ادامه می‌آید گوشه‌هایی از یادداشت مهندس امیر جان‌آقایی مدیر توسعه منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به مناسبت هفته منابع انسانی است که متن کامل آن در نشریه داخلی شرکت منتشر شده است.

یکی از عمده ترین برنامه ریزی های سازمانی، برنامه ریزی منابع انسانی است. برنامه‌ریزی نیروی انسانی یعنی سازمان ما در آینده به چه تعداد افراد با چه مهارت‌ها و قابلیت‌هایی نیاز دارد و این نیازها را از چه منابعی باید تامین کند؟برنامه ریزی نیروی انسانی یکی از فرآیندهای اصلی مدیریت منابع انسانی در سازمان است.

آموزش سازمانی به عنوان یکی از ارکان سیستم های توسعه منابع انسانی با هدف توسعه توانمندی کارکنان همواره نقش مهمی در پرورش و رشد مهارت های کارکنان و آماده سازی آن ها برای پذیرش مسئولیت های دشوار و سنگین در طول دوران کاری شان ایفا کرده است. بدیهی است نیروی انسانی توانمند در پیشبرد اهداف و برنامه های سازمان نقش به سزایی دارد و توانمند سازی کارکنان برای اهداف سازمانی از وظایف اصلی واحد آموزش هر شرکت می باشد.
در واقع آموزش سازمانی با نیازسنجی صحیح و برگزاری دوره های اثربخش به افراد کمک می کند تا مسائل واقعی سازمان را حل نمایند وافراد شرکت کننده پس از دوره می توانند از مهارت ایجاد شده در خود برای پیشبرد کارها و حل و فصل نمودن مشکلات خود بهره ببرند.

مدیریت توسعه منابع انسانی به عنوان زیر مجموعه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت گل گهر با مد نظر قرار دادن تاکیدات مدیریت ارشد شرکت بر نقش سرمایه های انسانی و اهمیت آموزش پرسنل در تلاش است با انجام امور مرتبط با توانمند سازی و ساماندهی نیروی انسانی به پیشبرد اهداف سازمان و بهبود عملکرد پرسنل کمک نماید. از سوی دیگر نظارت بر عمکلرد شرکت های پیمانکار منطقه گل گهر بر اساس نظام جامع آموزش شرکت های همکار و تهیه سند جامع آموزش شرکت های همکار به منظور هم راستایی در آموزش و ایجاد یک رویکرد مشترک در سطح منطقه گل گهر از دیگر ماموریت های مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت می باشد.

در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵۴۴۷ نفر در آزمون های فراخوان شده ثبت نام کردند که از این افراد تعداد ۸۷۷۶ نفر شرایط فراخوان ها را داشته و مجاز به شرکت در آزمون های استخدامی شدند و نهایتاً تعداد ۱۳۶۳ نفر نیرو ۱۵:۵ درصد با نظارت واحد فوق در شرکت های همکار شرکت معدنی و صنعتی گل گهر جذب شد.
در حال حاضر ۹۹ نفر از فرزندان معزز شهدا در شرکت های منطقه گل گهر مشغول به کارند و در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۲ نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران جذب این شرکت ها شده اند. در مجموع تا کنون تعداد ۵۲۵ نفر شامل فرزندان معزز شهدا، فرزندان جانبازان، آزادگان و نیز ایثارگران و جانبازان سرافراز جذب شرکت گل گهر و سایر شرکت های همکار شده اند.

در کانون ارزیابی و توسعه شرکت که زیرمجموعه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت راه اندازی شده و فعالیت می‌کند، با کمک ترکیبی ساختار یافته از تکنیک های ارزیابی تعدادی کاندیدا از نظر شایستگی های استخراج شده از مدل شایستگی، مورد مشاهده و ارزیابی قرار می‌گیرند. کانون شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از نوع کانون‌هایی می باشد که برای شناخت نقاط قوت و قابل توسعه فرد تشکیل می‌شوند. کانون توسعه‌ای ابزاری تشخیصی است که با کمک آن، افراد بر توسعه متمرکز می‌شوند هدف اصلی این نوع کانون توسعه و توانمند سازی شخصی و حرفه ای افراد می باشد و در این کانون هرگز ارزیابی با هدف رد و یا قبول افراد صورت نمی گیرد. بلکه از نتایج آن در جهت توسعه افراد استفاده می شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=13167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.