• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

۳ سند ملی مبنای اولویت‌های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت

  • کد خبر : 23690
  • 17 شهریور 1400 - 11:18
۳ سند ملی مبنای اولویت‌های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت

تجارت گردان – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه سند ملی و کلان کشور یعنی «نقشه جامع علمی کشور»، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مبنای اولویت‌های مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۴۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله ابراهیم رییسی و با حضور رؤسای مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و همچنین اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این جلسه اظهار داشت: دستور این جلسه بررسی مطالبات مقام‌معظم رهبری، سیاست‌ها و اقدامات تحولی حوزه علم و فرهنگ بود. در این جلسه ۳۷ سال تاریخچه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری در حوزه علم و فرهنگ طرح شد و جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان قرارگاه علم و فرهنگ کشور و اتاق فرمان کشور در حوزه علم و فرهنگ مورد تاکید قرار گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارنظر بیش ‌از ۱۰ نفر از اعضای این شورا افزود: رییس شورای ‌عالی نکاتی را برجسته کرد که جای توجه دارد، از جمله در مورد مصوبات قبلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که باید سازوکارهایی برای اجرایی سازی آن نظام مند شود. سه سند ملی و کلان کشور یعنی «نقشه جامع علمی کشور»، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مبنای اولویت‌های مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن تعیین شد.

قرار گرفتن مصوبات شورای عالی در برنامه های پنج ساله کشور

وی گفت: این مصوبات با سازوکاری در برنامه‌های پنج‌ساله کشور، نظام بودجه‌ریزی سالیانه کشور همچنین برش استانی حوزه علم و فرهنگ قرار ‌می گیرد. در واقع در جلسه اول شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگاه به گذشته بود که چگونه می‌توان خلاء‌های اجرایی شدن را بر طرف کرد و جهش در اقدامات اجرایی صورت گیرد.

عاملی با اشاره به تأکید آیت الله رییسی در خصوص نگاه تحولی به آینده به «تحول نگرشی»، «تحول نهادی» و «تحول فرآیندی» گفت: در این نظام‌واره باید تحول به وجود آید.

استاد دانشگاه تهران درباره نگاه و رویکردی که مورد پذیرش جدی و تأکید امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری، رییس شورای‌عالی و اعضا بود، خاطرنشان کرد: مرکزی بودن فرهنگ، یکی از نکات مورد توجه است و در این نگاه، فرهنگ، مبنای اصلی تحولات اجتماعی است. از سوی دیگر، تحولات اقتصادی و تحولات سیاسی بدون تحولات فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اجرایی‌شدن مصوبات و سیاست‌های کلان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره ستادهای علم و فناوری کشور مانند ستاد نانو، ستاد زیست فناوری، ستاد داروهای گیاهی و سایر ستادها نیز مورد تاکید قرار گرفت. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که وزرا و روسای دستگاه‌ها مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آیت الله رییسی پیش از این تاکید کرده بود در گذشته به‌عنوان رییس قوه قضاییه و امروز به عنوان رییس‌جمهوری به قانون احترام می‌گذارد. بنابراین، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اجرایی شود. اگر دستگاه‌ها در مسیر اجرا، مشکلات یا ابهاماتی دارند، باید آن را در شورای‌عالی مطرح کنند. مبنای عملی، اجرایی شدن مصوبات است.

ابلاغ ۱۴ مصوبه به جامانده از دوره گذشته 

عاملی درباره دیگر مباحثی که در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، خاطرنشان کرد: ۳۰ مصوبه از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از دوره گذشته ابلاغ نشده بود که  ۱۴ مورد آن تا امروز ابلاغ شد و بقیه موارد نیز در دست بررسی است. این مصوبات، اسناد بسیار مهمی مانند سند انرژی‌های تجدیدپذیر، بنیاد علم ایران، بانک ذخایر ژنتیکی کشور و … است که  هر کدام از اهمیت محوری برخوردارند.

وی با بیان اینکه، نقطه عطف جدیدی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌وجودآمده است، افزود: در این زمینه امیدهای جدی شکل گرفت که شاهد نقش موثرتر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آینده باشیم. مقام‌معظم رهبری می‌فرمایند مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و دستگاه‌های اجرایی نمی توانند کار شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی را انجام دهند؛ در واقع شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، شورایی بی‌بدیل است و تنها این شورا است که مؤسس آن حضرت امام خمینی(ره) و معمارش در این مسیر حکیم انقلاب، مقام‌معظم رهبری بوده‌اند.

عاملی گفت: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه تاکید کرد که مطالبات رهبر معظم انقلاب در بیانات و در احکام شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود و نقشه راه شورای عالی بر اساس نظرات مبنایی ایشان دنبال خواهد شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=23690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.