• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه ۲/۵ میلیون بشکه نفت چیست؟

  • کد خبر : 4072
  • 20 آذر 1399 - 1:21
یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه ۲/۵ میلیون بشکه نفت چیست؟

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمی توان به برنامه های احتمالی برای نوشتن بودجه عملیاتی تکیه کرد.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیان کرد: در بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است از کلیات مشخص است که این بودجه چندان عملیاتی نبوده و نیازمند اصلاحاتی می باشد. در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰، اصلاح ساختار بودجه یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مجلس نیز در طرح اصلاح احکام دائمی بودجه گام هایی برداشته و مکاتباتی بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است. هدف اصلی در اصلاح ساختار عملیاتی کردن بودجه می باشد.

وی در ادامه با بیان این که در بودجه دولت فروش روزانه نفت ۲/۵ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است ابراز عقیده کرد: این رغم باتوجه به وضعیت موجود عملیاتی نبوده و بیشتر شبیه آرزوی تحقق این میزان فروش بوده تا برنامه ای واقعی به عنوان یک منبع درآمدی می باشد. باتوجه به میزان فروش روزانه در سال جاری، چگونه می خواهیم فروش خود را به ۲/۵ میلیون بشکه در روز برسانیم؟ اینها برنامه های احتمالی است که نمی توان برای نوشتن بودجه عملیاتی به آنها تکیه کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر حدود ۴۰ درصد بودجه اوراق قرضه در نظر گرفته شده است. همچنین قیمت فروش نفت نیز ۴۰ دلار در نظر گرفته شده است که با فروش روزانه ۲/۵ میلیون بشکه نفت درآمدی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت دیده شده است که عملا واقعی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با نرخ واقعی تورم در جامعه امری ضروری است اما دولت منابع دقیقی برای تامین افزایش حقوق در نظر نگرفته است. به نظر می رسد بودجه پیشنهادی دولت چندان عملیاتی نبوده و ما با کسری بودجه مواجه خواهیم شد. یکی از مواردی که در توزیع بودجه مورد تاکید مجلس است، بحث شفافیت می باشد. شفافیت در بودجه شرکت های دولتی که حدود سه برابر بودجه عمومی می باشد، از دیگر موارد مورد توجه مجلس است.

وی افزود: از دیگر مواردی که بسیار مهم است حرکت به سمت توسعه متوازن و توجه به مناطق محروم استان ها می باشد. بنا بود در بودجه به این موضوع توجه شود اما گویی آنطور که باید به آن پرداخته نشده است. قرار بود سال به سال وابستگی بودجه به فروش نفت کاهش یابد و به سمت منابع پایدار نظیر مالیات که امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، حرکت کنیم اما متاسفانه به این موضوع چندان توجه نشده است. در بودجه پیشنهادی دولت ما با کسری مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=4072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.