• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

گوگل پیکسل ۶ برای موفقیت به چیزی بیشتر از ظاهر زیبا نیاز دارد

  • کد خبر : 14981
  • 30 اردیبهشت 1400 - 10:20
گوگل پیکسل ۶ برای موفقیت به چیزی بیشتر از ظاهر زیبا نیاز دارد

چند روز پیش تصویری احتمالی از گوشی گوگل پیکسل ۶ منتشر شد که خب نشان می‌داد این محصول ظاهر بسیار زیبایی دارد. البته هنوز مشخص نیست آیا آنچه که دیدیم واقعا قرار است پیکسل ۶ باشد اما به هر حال بسیار زیبا و چشم‌نواز بود. برخلاف طراحی گوشی‌های یکی دو سری قبل گوگل، این تصویر کاملا زبان طراحی جدیدی را نشان می‌داد. اما خب سوال اینجاست که آیا گوگل می‌تواند با ظاهری زیبا، محبوبیت بالای گوشی‌های خود را تضمین کند؟ چون به نظر می‌رسد برای موفقیت، چیزی بیشتر از ظاهر نیاز است.

گوگل یکی از شرکت‌هایی است که کمتر به خاطر ساخت گوشی‌های هوشمند آن را می‌شناسیم. فعالیت‌های این شرکت غالبا حول محور نرم‌افزار است، خصوصا سیستم‌عامل که خب همانطور که می‌دانید، معروف‌ترین آن اندروید است. اما این شرکت گوشی هوشمند هم تولید می‌کند و آن‌ها را پیکسل می‌نامد. گوشی‌های بسیار باکیفیت و خوبی که از لحاظ نرم‌افزاری در شرایط بسیار خوبی قرار دارند اما خب به خاطر عرضه در بازارهای خاص و قیمت بالا در مقایسه با امکانات و مهم‌تر از همه، تنوع پایین، نتوانستند آنطور که باید بین کاربران محبوبیت پیدا کنند.

گوگل سال ۲۰۱۹ از سری پیکسل ۴ رونمایی کرد. گوشی‌هایی که در بخش عکاسی کم‌نظیر ظاهر شدند اما به خاطر قیمت بالا، باتری‌های کم‌ظرفیت و ظاهری نه چندان زیبا و چشم‌نواز، اصلا نتوانستند با رقبای سرسخت آن زمان رقابت کنند. اینطور شد که شرکت آمریکایی تصمیم گرفت سال ۲۰۲۰ را با عرضه‌ی میان‌رده به پایان برساند. بدین ترتیب هیچ گوشی پرچم‌داری را با برند پیکسل شاهد نبودیم. البته پیکسل ۵ را همه به عنوان پرچم‌دار گوگل می‌شناسند، اما خب بهره‌مندی از اسنپدراگون ۷۶۵G شاید این گوشی را به قدرتمندترین محصول گوگل تبدیل کند، ولی در مقایسه با سایر پرچم‌دارها این گوشی حرفی برای گفتن ندارد.

نتیجه اما فوق‌العاده بود. گوگل توانست ۳ میلیون گوشی از مدل‌های سال ۲۰۲۰ خود را تولید کند در حالی که خود شرکت انتظار داشت تنها ۸۰۰ هزار گوشی پیکسل ۵ تولید کند. این میزان اما فقط بخشی از موفقیت گوگل را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۹، اگرچه عملکرد گوشی‌های شرکت در مقایسه با رقبا قابل مقایسه نبود، اما توانست ۷.۲ میلیون گوشی پیکسل به فروش برساند.گوشی گوگل پیکسل 5

گوشی گوگل پیکسل ۵

اما حالا پیکسل ۶ وظیفه‌ی بهبود وضعیت شرکت آمریکایی را بر عهده دارد. تصاویری که پیش‌تر از این محصول منتشر شد، نشان می‌دهد احتمالا گوگل قصد دارد نماینده‌ی خود را در دو مدل راهی بازار کند. یک گوشی در مدل استاندارد و اندازه‌ی کوچک یعنی پیکسل ۶ و دیگری در مدل XL یا پرو. با نگاهی به سیاست نام‌گذاری شرکت، باید انتظار داشته باشیم گوشی بزرگ‌تر پیکسل ۶ XL نام داشته باشد اما خب شاید گوگل بخواهد در این بخش تنوعی ایجاد کرده و پیکسل ۶ پرو را به عنوان قدرتمندترین پرچم‌دار خود راهی بازار کند.

هر دو محصول اما ظاهر بسیار زیبایی دارند. خصوصا روی پنل پشتی که ماژول دوربین به شکل متفاوت و چشم‌نوازی قرار گرفته. اما خب به نظر می‌رسد همه‌ی مشکلات قرار نیست به خاطر ظاهری زیبا حل شوند. شنیده می‌شود گوگل در حال کار روی ساخت یک پردازنده‌ی سفارشی با معماری ARM است و سری پیکسل ۶ هم احتمالا اولین محصولات مجهز به این پردازنده خواهند بود.

البته به گزارش وب‌سایت Android Police، ظاهرا پردازنده‌ای که گوگل مشغول طراحی آن است یک پرچم‌دار نیست. گفته می‌شود شرکت آمریکایی باز هم مانند سال ۲۰۲۰ قصد دارد گوشی پرچم‌دار خود را با پردازنده‌ای نه در حد و اندازه‌ی بهترین‌های موجود نظیر اسنپدراگون ۸۸۸، اگزینوس ۲۱۰۰ و A14 بلکه میان‌رده اما بسیار قدرتمند راهی بازار کند. اما خب اینکه می‌دانیم این پردازنده قرار است توسط خود گوگل توسعه پیدا کند خبر بسیار خوبی است، حتی اگر قدرتمندترین پردازنده‌ی بازار هم نباشد چون در این صورت مانند اپل که سازنده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار خود است، هماهنگی بسیار افزایش پیدا کرده و گوشی عملکرد بی‌نظیری از خود نشان خواهد داد.

اما چه با پردازنده‌ی سفارشی و چه بدون آن، پیکسل ۶ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رونمایی‌های گوگل طی چند سال اخیر خواهد بود. طراحی گوشی نشان می‌دهد گوگل آن را کاملا متناسب با طراحی اندروید ۱۲، پردازنده‌ای جدید و بعد از سال‌ها، دوربین‌های جدید تولید کرده. با در نظر گرفتن این موارد، به نظر می‌رسد نماینده‌ی آینده‌ی گوگل بسیار گوشی عالی خواهد بود؛ با دارا بودن ویژگی‌هایی که کاربران برای خرید یک گوشی به آن توجه می‌کنند.

اما گوگل برای اینکه فروش محصولات خود را تضمین کند، ابتدا باید شرایطی را به وجود بیاورد که کاربران بتوانند آن محصولات را بخرند. یکی از معضلاتی که گریبان‌گیر گوشی‌های گوگل شده، این است که این محصولات رسما در بازارهای زیادی عرضه نمی‌شوند. حتی در خود آمریکا هم از اولین پیکسل گرفته تا چند نسل بعد، به صورت انحصاری توسط Verizon Wireless به فروش می‌رسیدند و این یعنی جمعیت زیادی از مردم آن کشور در صورت تمایل هم نمی‌توانستند آن‌ها را خریداری کنند.

انحصار خوشبختانه با ورود سری پیکسل ۴ به پایان رسید اما خب این گوشی‌ها بدترین رونمایی تاریخ گوگل لقب گرفتند. چرا که از باتری بسیار ضعیف و ظاهری نه چندان زیبا بهره می‌بردند. قابلیت جذاب ژست‌های کنترلی هم فقط از لحاظ تئوری زیبا بود اما در عمل مشکلات زیادی به همراه داشت. اما در خارج از آمریکا، مشکل انحصار نیست، مشکل واقعی عدم عرضه‌ی این گوشی‌ها در بازارهای مختلف است. این در حالی است که رقبایی نظیر اپل و سامسونگ تقریبا در تمام نقاط جهان در دسترس قرار دارند.

گوگل پیکسل 6

بی‌صبرانه منتظریم در رویداد معارفه‌ی پیکسل ۶، گوگل این خبر خوب را به کاربران بدهد که این گوشی قرار نیست به چند بازار خاص محدود شود و در بازارهای متعدد جهانی نیز عرضه می‌شود. بدین ترتیب کاربران بیشتری شانس خرید آن را پیدا می‌کنند. علاوه بر این‌ها، مدل‌های متعددی هم باید عرضه شوند. اگر دقت کنید شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند تقریبا هر سال بیشتر از ۲ مدل پرچم‌دار راهی بازار می‌کنند و حتی اپل هم در سالی که گذشت ۴ مدل پرچم‌دار را روانه‌ی بازار کرد. بدین ترتیب تنوع قیمتی ایجاد شده که فروش بیشتر گوشی‌های گوگل را در پی خواهد داشت.

پیکسل ۶ برای گوگل یک گوشی واقعا تعیین کننده به حساب می‌آید. احتمالا می‌دانید که LG به‌تازگی از بازار گوشی‌های موبایل خارج شده و دلیل اصلی آن هم ضعف شدید نرم‌افزاری بود. برندهای دیگری هم که احتمالا نام آن‌ها را چند سال پیش زیاد می‌شنیدید نظیر موتورولا، سونی، نوکیا و بسیاری موارد دیگر، به مرور در حال ناپدید شدن هستند. بنابراین اگر گوگل نتواند عملکرد خوبی در این بخش داشته باشد، قطعا از دور خارج خواهد شد.

به جای این شرکت‌های تقریبا فراموش شده اما شرکت‌های چینی را شاهد هستیم که به طرز عجیبی در بازار موفق ظاهر شده‌اند و توانستند با سیاست‌های خوبی که دارند، گوشی‌های قدرتمند را با قیمت مناسب به فروش برسانند. اینطور شد که شهرت آن‌ها در بین کاربران بسیار افزایش پیدا کرد و اگر لزوما به خاطر برند سامسونگ و اپل نباشد، شاید حتی جایگاه آن‌ها را هم تصاحب کنند. البته هواوی نزدیک‌ترین رقیب شرکت‌های کره‌ای و آمریکایی بود ولی خب با تحریم‌های سنگین دولت آمریکا، تا مرز نابودی هم پیش رفته اما فعلا تسلیم نشده.

با در نظر گرفتن این موارد، گوگل باید بداند با قیمت بالا و عرضه‌ی گوشی‌هایش با بازارهای محدود، نمی‌تواند هیچوقت به موفقیت دست پیدا کند. شرکت آمریکایی در درجه‌ی اول باید قیمت گوشی‌های خود را متناسب با قابلیت‌های آنان تنظیم کند و در درجه‌ی دوم هم باید دسترسی به آن‌ها را با عرضه در بازارهای مختلف و تولید در مدل‌های گوناگون آسان‌تر کند. در غیر این صورت اینکه گوشی ظاهر زیبایی داشته باشد، قرار نیست موفقیت آن را تضمین کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=14981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.