• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

گواهی سپرده شمش به سرمایه‌گذاری در بازار طلا رونق می دهد

  • کد خبر : 66873
  • 28 اسفند 1401 - 15:10
گواهی سپرده شمش به سرمایه‌گذاری در بازار طلا رونق می دهد

هومن زنگنه، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران گفت: اجرای برنامه‌ریزی بورس کالا برای عرضه شمش طلا با استفاده از ابزار گواهی سپرده، تعداد متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش خواهد داد؛ همچنین با معافیت مالیاتی گواهی سپرده شمش طلا به نظر می‌رسد باید منتظر رونق زیاد این معاملات باشیم.

هومن زنگنه، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران درباره اهمیت راه اندازی گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا به کالاخبر گفت: در نظر گرفتن آیتم های جذاب برای سرمایه‌گذاران باعث می‌شود به‌زودی بخشی از سرمایه‌ها وارد این حوزه بازار طلا شود.

وی ادامه داد: قبلاً افرادی که سرمایه میلیاردی داشتند می‌توانستند در معاملات شمش طلا شرکت کنند زیرا شمش کمتر از یک کیلوگرم در بورس عرضه نمی‌شد، اما طبق معاملات جدید گواهی سپرده بورس کالا، هر گواهی ۱۰۰ سوت معادل یک دهم گرم طلاست بدین ترتیب تعداد متقاضیان در این بازار با افزایش روبرو خواهد شد.

سبد سرمایه‌گذاران متنوع می‌شود

زنگنه گفت: به این ترتیب با ورود سرمایه‌گذاران جدید بازار طلا، بازار مالی بورس کالا نیز رونق بیشتری خواهد گرفت، درعین‌حال به سرمایه‌گذاران این امکان داده می‌شود که سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنند.

او معتقد است: قیمت طلا در ایران از ۲ عامل مهم قیمت جهانی طلا و قیمت دلار تأثیر می‌گیرد و همین مسئله نوسان‌ها را برای قیمت طلا در ایران به دنبال داشته است، لذا با عرضه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از این‌ پس تابلوی بورس نیز نشان دهنده نوسان‌های قیمت اثرگذار بر بازار طلا است که این امر نیز شرایط مطلوبی برای فعالان بازار طلا مهیا می کند.
ریسک خرید طلا و سکه کاهش یافته است

این عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا تصریح کرد: یکی از خطراتی که در گذشته خریداران طلا و سکه را تهدید می‌کرد؛ ریسک تقلبی بودن سکه و تفاوت عیار طلای اعلام شده بود؛ به طوری که امروز تمام واحدهای صنفی دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهر و لوگوی فروش سکه هستند و مسئله تقلبی بودن سکه به‌ندرت وجود دارد.

وی به امنیت بالای معاملات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: در بورس کالا نیز با توجه به لزوم رعایت استانداردهای تعریف‌شده، امکان تقلب و ارائه طلای با عیار متفاوت وجود ندارد و عرضه‌کنندگان موظف اند طبق عیار اعلام شده طلا را عرضه کنند.

به گفته زنگنه، افرادی که در بازار سنتی نیز خرید می‌کنند، باید از واحدهایی که دارای مجوز اتحادیه هستند، سکه خریداری کنند.

عدم امکان سرقت

او متذکر شد: در خصوص نگهداری طلا نیز در صورتی‌که افراد مراقبت لازم را نداشته و طلای خریداری‌شده را در صندوق امانات بانک‌ها نگهداری نکنند، امکان سرقت و دزدیده شدن آن وجود دارد. این در حالی است که در خرید گواهی اوراق سپرده کالایی اساساً هیچ طلایی به خریدار تحویل داده نمی‌شود که با ریسک سرقت مواجه شود و تنها گواهی مالکیت طلا خریداری می‌شود که برای سارق ارزش مادی نخواهد داشت و اصل طلا در انبار بانک‌های تعیین‌شده، نگهداری می‌شود لذا وظیفه حفاظت از آن نیز بر عهده بانک‌ها خواهد بود.

زنگنه همچنین گفت: رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند بخشی از تقاضای بازار سنتی را به سمت معاملات مدرن طلا سوق دهد.

معافیت مالیاتی گواهی سپرده شمش طلا

براساس این گزارش، دیگر جذابیت بزرگ معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا این است که این معاملات از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف است؛ به این ترتیب یک کالای ارزشمند، نقدشونده و پرتقاضا همچون طلا در بازار امن، شفاف و قانونمند بورس کالا آن هم بدون پرداخت مالیات در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=66873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.