• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
2

گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه بانک ملی ایران؛ بخش نخست

  • کد خبر : 40496
  • 08 اسفند 1400 - 12:50
گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه بانک ملی ایران؛ بخش نخست

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز به کار مدیریت جدید در بانک ملی ایران، اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد این بانک در این دوره زمانی است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دوم آبان ماه سال جاری بود که دکتر «محمد رضا فرزین» به عنوان مدیرعامل بانک کار خود را آغاز کرد. این دوره کوتاه مدت با تغییرات قابل توجهی در مدیریت و شیوه فعالیت های بانک همراه بوده و دستاوردهای قابل توجهی نیز به همراه داشته است.

اکنون طی دو گزارش تفصیلی و مجزا، بخش هایی از این دستاوردها مرور خواهد شد. بدیهی است که نتایج فعالیت های زیربنایی، در میان مدت و بلند مدت مشخص خواهد شد.

توسعه اقدامات ارزی و بین المللی

در شرایطی که کشور ما با تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کند و نظام بانکی نیز در صدر فهرست تحریم هاست، بانک ملی ایران با استفاده از ظرفیت های موجود توانسته است فعالیت های ارزی و بین المللی خود را توسعه دهد.

تبادل بیش از ۲۰ هزار فقره پیام مالی ارزی با واحدهای داخلی و خارجی، افزایش تعداد شعب متصل به سامانه سپام ارزی، اجرای پروژه مکانیزه کردن و تبدیل صورتحساب ریالی واحدهای خارج از کشور به فرمت استاندارد بین المللی و نیز توسعه فعالیت های شعب خارج از کشور از این جمله است.

انجام خدمات ارز بازرگانی از مهمترین فعالیت های بانک در این حوزه است. طی دوره مورد اشاره مجموع گشایش های اعتبارات و بروات اسنادی و حواله های ارزی بابت واردات کالا نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته از نظر تعداد ۱٫۵ برابر و از نظر حجم ۲ برابر رشد داشته است.

افزایش دو برابری کارسازی حواله های وارده و صادره ارزی غیر بازرگانی، افزایش ۱٫۱ برابری جذب سپرده های ارزی، افزایش بیش از ۲۰۰ برابری ارائه خدمات فروش ارز مسافرتی و نیز افزایش تعداد شعب ارزی داخلی به منظور توسعه خدمات قابل ارائه به مشتریان نیز در این زمینه قابل توجه است.

حجم صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی بانک در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد و درآمدهای بانک ناشی از آن بیش از ۱۶ درصد بیشتر شده است.

بی‌تردید ارائه خدمات مناسب در زمینه صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی، مساعدت شایان توجهی به تجار و تولیدکنندگان ایرانی در حوزه‌های صادرات و واردات کالاست و سهم بازار بانک ملی ایران در حوزه تجارت بین الملل را نیز افزایش داده است.

ارائه خدمات جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات

بانک ملی ایران پیش از این در حوزه سخت افزاری توسعه قابل توجهی داشته است، اما در حوزه توسعه نرم افزاری برنامه های جدی پیش رو دارد که تنها بخش کوچکی از آنها در این مدت کوتاه عملیاتی شده است.

سامانه «بام» به عنوانی یکی از پرکاربردترین سامانه های بانک ملی ایران، در دوره کنونی امکانات تازه ای برای کاربران ایجاد کرده است. ایجاد امکان انتقال وجه برای کاربرهای دارای حساب مشترک، ایجاد ابزار «بام بان» برای جایگزینی شناسه تائید پیامکی، فراهم کردن امکان صدور ملی کارت (مجازی) از طریق سامانه بام و نیز پرداخت های لحظه ای حسابی با اختصاص شماره شبا زیر یک صد میلیون ریال (همانند پایا) تنها بخشی از این اقدامات است.

به طور کلی، بانک ملی ایران در حال بازنگری در ساختار سازمانی کلان بانک در راستای پیاده سازی بانکداری جامع و بهبود در ارایه خدمات بانکی به گروه های مشتریان است که جزئیات آن در اینده نزدیک به اطلاع خواهد رسید.

کمک به ادامه فعالیت واحدهای تولیدی بدهکار

بانک ملی ایران از دیرباز، همراهی حداکثری با واحدهای تولیدی را داشته و نسبت به تسویه بدهی آنها به بانک، بیشترین حد مساعدت را اعمال کرده است. این بانک، هرگز واحدهای تولید فعال را تعطیل نکرده و بر عکس، به بنگاه های دچار مشکل نیز کمک کرده است.

در اجرای یکی از تکالیف محوله شورای پول و اعتبار مبنی بر لزوم اتخاذ تدابیر مقتضی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و تسهیل بازگشت بنگاه های تولیدی نیمه فعال و راکد که در ایفای تعهدات خود به شبکه بانکی کشور با مشکل مواجه شده بودند به چرخه تولید، دستورالعمل تعیین تکلیف دارایی های واحد تولیدی در جریان تملک یا تملک شده نیز به بانک ملی ایران ابلاغ شده است.

بر اساس این دستورالعمل، مالکان قبلی این گونه واحدها که از زمان تملک آنها ۱۸ ماه سپری شده است، با مراجعه به واحد تملیک کننده و ارائه درخواست کتبی می توانند از مزایای این دستورالعمل برخوردار شوند.

همچنین بانک ملی ایران طی ۱۰۰ روز اخیر، بیش از ۶ هزار میلیارد ریال از اموال در اختیارش را از طریق مزایده و یا اقاله، تعیین تکلیف کرده است.

استفاده از جدیدترین به روزترین دانش بانکی

بانک ملی ایران بر توسعه دانش کارکنان خود، در همه سطوح تاکید دارد. این بانک، سازمانی دانش محور است و همواره تلاش می کند به روزترین یافته های علوم بانکی ایران و جهان را در اختیار همکارانش قرار دهد تا در ارائه خدمات به مشتریان از آن ها بهره برداری شود.

تنها در دوره مدیریت جدید بانک، بیش از ۱۰ دوره آموزشی مجازی در حوزه های حاکمیت شرکتی، مدل‌های جدید کسب و کار، بانکداری دیجیتال و آینده بانکداری برای مدیران، مسئولان شعب و کارکنان برگزار شده است.

دوره های مرتبط با بانکداری بین الملل ویژه مشاغل مدیریتی شعب، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، تکنیک‌های کنترل داخلی، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت تعارض، تفکر سیستمی، تفکر استراتژیک، تکنیک‌های تصمیم گیری و حل مسئله، بسته آموزش رفتاری عمومی ویژه تصدی مشاغل کارشناسی و بسته آموزش رفتاری ویژه تصدی شغل بازرس و حسابرس از دیگر دوره های آموزشی برگزار شده در این دوره است.

طرح های تحقیقاتی در جریان

بانک ملی ایران علاوه بر طرح های جاری، طرح های جدیدی را در جریان تدوین دارد که از جمله آنها می توان به طرح سکه طلا، طرح ملی پیک، طرح کالا کارت ملی در بستر نئو بانک، پرداخت تسهیلات خرد در بستر دیجیتال و توسعه ملی فاند اشاره کرد.

تدوین نظام توسعه محصولات و خدمات نوین و معماری سامانه مدیریت چرخه عمر محصولات و خدمات نیز به عنوان یک پروژه زیرساختی در بانک ملی ایران در حال بررسی است.

تا کنون ۲۳۵ فقره پیشنهاد در بسته نظام پیشنهادات بانک بررسی و پاسخ دهی شده که از میان آنها طرح هایی برای اجرا برگزیده شده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۲ درصد رشد داشته است.

بومی سازی طرح توجیهی اوراق قرض‌الحسنه پس انداز (SQC) راستین و نیز ارائه چارچوبی برای ارزیابی استارتاپ‌های فین تکی همکار بانک ملی ایران در قالب طرح تحقیقات دانشگاهی در حال بررسی است.

پروژه طراحی و پیاده سازی سامانه جامع تطبیق بانک ملی ایران نیز از جمله اقدامات زیربنایی انجام شده در این بانک است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=40496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.