• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

گروه خودروسازی سایپا در مسیر رشد/ افزایش تولید خودرو در گروه سایپا

  • کد خبر : 50662
  • 04 مرداد 1401 - 18:38
گروه خودروسازی سایپا در مسیر رشد/ افزایش تولید خودرو در گروه سایپا

بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان می دهد که با تلاش مضاعف کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی حاصل شده است و به زودی در حوزه های جدید می توان شاهد فعالیت های نوین و شایسته مردم ایران بود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز؛ اواخر دی ماه سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر کرد، این مجموعه با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود. بدین جهت از سوی رئیس جمهور و وزارت صمت تکلیف شد که خودروهایی که نقص قطعه دارند به سرعت تکمیل شوند تا خودرویی بواسطه کمبود قطعه، در پارکینگ خودروسازان باقی نماند و همچنین مردم در کوتاه ترین زمان ممکن به خودروهای خود دسترسی پیدا کنند.

گروه خودروسازی سایپا برای عبور از مشکلات بی شمار که از مدیریت های گذشته به ارث رسیده بود، برنامه منظم و منسجمی تدوین کرد، از همین رو قراردادهای تامین قطعات امضاء شد و خانواده سایپا برای تامین نقدینگی، تکمیل خودروهای کف پارکینگ، به صفر رساندن تعهدات معوق، عرضه خودروهای جدید به بازار و ارتقای کیفیت، با یکدیگر هماهنگ شدند.

بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان می دهد که با تلاش مضاعف کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی حاصل شده است و به زودی در حوزه های جدید می توان شاهد فعالیت های نوین و شایسته مردم ایران بود.

خالی شدن پارکینگ ها از محصولات با کسری قطعه و کاهش چشمگیر تعهدات معوق شده، بخشی از موفقیت هایی است که طی مدت یاد شده به رغم وجود سخت ترین تحریم ها، عدم امکان تامین اعتبار ارزی و پرداخت تعهدات مالی و اقتصادی به دست آمده است.

با افزایش ۶۴ درصدی برنامه تولید نسبت به سال گذشته ۸۰ هزار خودرو ناقص تکمیل شد و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق مانند سال های گذشته روبرو نیست؛ با صفر شدن خودروهای کف پارکینگ، سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه پارکینگ گروه سایپا حذف شد.

تولید روزانه خودرو گروه سایپا افزایش ۱۰۰ درصدی داشته به گونه ای که تولید از ۱۰۵۷ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۲۱۲۰ دستگاه در تیر ۱۴۰۱ رسیده است؛ از این رو تاکنون ۱۳ درصد برنامه تامین و تولید محصولات محقق شده و تا پایان سال ۱۰۰ درصد این برنامه اجرایی خواهد شد.

موفقیت دیگری که گروه خودروسازی سایپا کسب کرده، تولید خودرو کامل است، در گذشته ۸۰ درصد خودروهای تولیدی به جهت نقص قطعه به پارکینگ ها منتقل می شد اما اکنون ۹۷ درصد خودروها به صورت کامل (عبور مستقیم) تولید می شوند که این امر بیانگر افزایش ۱۶۶ درصدی تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۸۷ درصدی نرخ عبور مستقیم در گروه سایپا است.

با توجه به فرآیندی که طی ۵ ماه گذشته طی شده، تحویل خودرو به مشتریان گروه خودروسازی سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است و تعهدات کل گروه سایپا نسبت به سال گذشته  ۶۴ درصد و تعهدات معوق نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۹۳ درصدی داشته است.

گروه خودروسازی سایپا برای پایان دادن به مشکلات تولید دو راهکار دیگر را نیز پیاده سازی کرد که بخشی از آن مربوط به افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و تامین کنندگان است و دیگری تولید در روزهای تعطیل (به جز جمعه) است؛ سال گذشته به علت کمبود قطعه، اکثر روزهای تعطیل تولید صورت نمی گرفت.

تعریف ۴۲ پروژه کیفی سازی محصولات

در کنار افزایش تولید و پاسخ به نیاز متقاضیان، موضوع کیفیت یکی از مهم ترین دستور کارهای، گروه خودروسازی سایپا است؛ برای این منظور ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تولید خودرو تعریف شده که ۳ برنامه آن در بخش زیرساخت، ۲۹ پروژه در بخش قطعات و مجموعه ها، ۵ مورد در بخش فرآیند خودروساز و ۵ پروژه دیگر در بخش فروش و خدمات پس از فروش خودرو است. همچنین برای کسب رضایت مشتریان بازرسی مجدد قبل از تحویل خودرو در مورد خودروهای تکمیل کاری در دستور کار قرار گرفت. بر اساس اعلام شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران، تولید خودروهای کامل به جهت افزایش کیفیت، موجب کاهش مراجعه خریداران به نمایندگی های سایپا یدک شده است.

کنار گذاشتن تیبا

همانگونه که اعلام شد در کنار افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص و  ارتقاء کیفیت محصولات، برنامه ریزی جهت تولید محصولات جدید و خروج محصولات قدیمی در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. از این رو خروج محصول قدیمی تیبا از سبد محصولات در شهریور ماه ۱۴۰۱ بخشی از اقدام هایی است که گروه سایپا انجام خواهد داد. در این میان تولید محصولات جدید و پیشرفته از محورهایی است که با جدیت دنبال می شود. بدین جهت عرضه محصول شاهین اتومات و آریا اتومات در نیمه دوم سال جاری، برنامه ریزی برای تولید خودروی اقتصادی در سال آینده، تولید ون مسافری جدید در نیمه دوم سال جاری، تولید وانت جدید زاگرس در سال جاری و تولید دو محصول جدید تجاری سنگین (فوتون و دانگ فنگ) در سال ۱۴۰۱ بخشی از برنامه هایی است که در گروه سایپا عملیاتی خواهد شد. البته توسعه محصول در پروژه های یاد شده خلاصه نخواهد شد چرا که گروه خودروسازی سایپا، راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس،  وانت ۲۵۱، سهند ، P90  و SP0 Cross را در  دستور کار دارد.

انعقاد قرارداد برای اجرای پروژه های جدید

برای آنکه برنامه های ویژه و توسعه ای گروه خودروسازی سایپا به درستی پیاده سازی و نقصان های گذشته جبران شود، استفاده از توانمندی های داخلی به خصوص مجموعه های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است. اولین اقدامی که در این حوزه انجام شده، ایجاد پنجره واحد ارتباط شرکت های دانش بنیان با کل زنجیره خودرو(از طراحی تا فروش) با هدف استفاده اثربخش از توانمندی های موجود در کشور بوده است. همچنین گروه سایپا موفق شده است با شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید قطعات دانشی و فنآورانه با ۲۶ شرکت و ۳۷ پروژه قرارداد همکاری منعقد کند. 

انعقاد قرارداد برای اجرای ۲۱ پروژه با شرکت های صنایع هوافضا در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و سایر موارد از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام شده است. 

همچنین با شرکت های صنایع دفاع بیش از ۲۳ پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک و سیستم های برقی قرارداد همکاری امضاء شده است. انعقاد قرارداد با نیرو هوایی در زمینه ریخته گری، ماشین کاری دقیق و تست و آزمون از دیگر موضوعاتی است که طی چند وقت اخیر به سرانجام رسیده است.

همکاری با دانشگاه های برتر کشور

در چند ماه اخیر، همکاری با دانشگاه های برتر کشور هم آغاز شده است؛ بر این اساس گروه خودروسازی سایپا با دانشگاه شریف در پلتفرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران درباتری خودروی برقی و دانشگاه علم و صنعت همکاری می کند و این امر با سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص هیبریدی کردن موتور شاهین در حال پیگیری است.

در کنار اقداماتی که به آن اشاره شد، در بخش ساختار اداری، مالی و اقتصادی نیز اصلاحاتی صورت گرفت تا سیاست های جدید قابلیت اجرا پیدا کند. از همین رو اصلاح ساختار مالی و سهامداری، واگذاری دارایی و اموال غیر مولد و مازاد، انضباط مالی و کنترل هزینه های غیر ضروری و اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکت های گروه انجام شد.

موارد مورد اشاره گویای آن است که گروه خودروسازی سایپا فصل جدیدی از فعالیت های خود را آغاز کرده و می خواهد، در آینده ای نزدیک به یکی از خودروساز های برتر خارومیانه تبدیل شود و قطعا در این مسیر سخت و نا هموار، همکاری شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و سایر مجموعه های تحقیقاتی، ضرورت دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=50662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.