• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا ۲۴ ژوئن تمدید شد

  • کد خبر : 15401
  • 03 خرداد 1400 - 18:27
گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا ۲۴ ژوئن تمدید شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمدید تفاهم ایران و آژانس تا ۲۴ ژوئن خبر داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق با ایران برای تمدید یک ماهه نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خبر داد و افزود این مهلت یک ماهه، ژوئن به پایان می‌رسد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری در مقر آژانس در وین گفت: «فعالیت‌های نظارت و ارزیابی به مدت یکماه تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیر) در چارچوب کنونی ادامه خواهد داشت».

به گفته گروسی برای تمدید نظارت‌های این نهاد تا یک ماه دیگر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ شرطی ضمیمه نشده است.

او گفت: صادقانه بگویم که در دقیقه آخر، متوجه شدیم که باید رایزنی‌های بیشتری انجام شود؛ لذا برای آن عذرخواهی می‌کنم. اجازه دهید بگویم که امروز من گفتگویی طولانی با دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و ما توانستیم بر روی برخی از مسائل توافق کنیم که همان گونه که می‌دانید در ارتباط با این تفاهم موقت فنی است که ما در ماه فوریه (سه ماه پیش) در تهران به آن دست یافتیم. ما نخست روی این موضوع توافق کردیم که اطلاعات جمع آوری شده توسط تجهیزات فنی ما در مکان‌های مختلف در تهران همچنان ضبط و نگهداری شود و بعداً در اختیار این نهاد (سازمان انرژی اتمی ایران) قرار گیرد. این مسئله نخست است. مسئله شماره دو، تجهیزات و فعالیت‌های مرتبط با راستی آزمایی و نظارت که ما بر سر آن توافق کردیم، همچنان و از امروز، به مدت یک ماه، ادامه خواهد یافت و در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (۳ تیرماه) منقضی خواهد شد. بنابراین، این مسئله‌ای است که ما امروز بر سر آن توافق کردیم. فکر می‌کنم یک راه کارآمد این است که من اکنون به بیان این موضوع بسنده کنم.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: اگر این تفاهم نامه در ماه فوریه مهم بود، اکنون حتی از نظر من به دلیل گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهمیت بیشتری دارد.  توافقنامه ماه فوریه و این توافق به ما اجازه دادند در را نیمه باز بگذاریم؛ و بنابراین در حال حاضر توافق باقی خواهند ماند.

وی افزود: «ایران ماه فوریه دسترسی به بازرسان را در برخی تأسیسات محدود کرده بود، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی در نهایت «راه حلی موقت» را برای تضمین میزان لازم برای نظارت پیدا کرد.  تهران همچنین از این تاریخ به بعد، از اینکه همزمان تصاویر ضبط شده دوربین‌ها و دیگر دستگاه‌ها در تأسیسات هسته‌ای خود را در اختیار آژانس قرار دهد خودداری کرد.»

گروسی گفت: «تجهیزات همچنان تحت نظارت آژانس قرار دارند؛ بنابراین داده‌های دوربین‌ها پاک نخواهند شد و این جنبه حائز اهمیت است».
با وجود این‏، رئیس آژانس گفت: «این آرمانی نیست و تدبیری اضطراری است. دارویی مسکن است که از آنکه در تاریکی کامل پیش رویم جلوگیری می‌کند».

وی اظهار داشت: تلاش‌ها در حال انجام است و امیدواریم تیم آژانس انرژی هسته‌ای در چند روز آینده دور دیگری از گفتگو‌ها با همتایان ایرانی خود داشته باشد. 

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر از تصمیم کشور برای تمدید یک ماهه توافق مشروط با آژانس خبر داده بود.

نماینده روسیه در نهاد‌های بین المللی مستقر در وین در پی تمدید تفاهم‌نامه موقت بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در حساب کاربری خود در توئیتر این موضوع را موفقیت آمیز و گامی قابل تقدیر دانست.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.