• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

گام بلند مگاموتور برای افتتاح مدرن ترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه

  • کد خبر : 68372
  • 07 اردیبهشت 1402 - 14:12
گام بلند مگاموتور برای افتتاح مدرن ترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه

رئیس هیات مدیره مگاموتور گفت: شرکت مگاموتور به منظور افتتاح مدرن ترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه گام های بلندی برداشته است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز، احسان جابری با بیان این مطلب افزود: با افتتاح مدرن ترین خط تولید موتور کشور در مگاموتور، سه رویداد منحصر به فرد رونمایی از پیشرفته ترین و اولین موتور ۱۶ سوپاپ تولید مگاموتور و خودروهای جدید با پلتفرم های SP100  و P90 در گروه خودرسازی سایپا انجام شد.

او گفت: بر اساس منویات و تاکید مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال ۱۴۰۰ در خصوص “تشکیل سرمایه در کشور “و” تامین ماشین آلات ” و دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، شرکت مگاموتور پس از بررسی های دقیق کارشناسی، سرمایه گذاری لازم به منظور راه اندازی پیشرفته ترین خط تولید موتور کشور و خاورمیانه را در دستور کار قرار داد و اولین رویداد در مگاموتور رقم خورد.

او افزود: خط مونتاژ موتور K4M موجود در شرکت پس از اعمال تحریم ها و خروج شرکت رنوی فرانسه بیش از ۵ سال خاموش و بلا استفاده ماند، تا اینکه در اوایل سال ۱۴۰۱ پروژه راه اندازی خط تولید موتور جدید مصوب و در دستور کار قرار گرفت.

احسان جابری ادامه داد: بنا به تصمیم هیات مدیره مگاموتور و حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مقرر شد به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در سطح شرکت های گروه با سرمایه گذاری و ایجاد تغییرات لازم، خط مونتاژ موتور ME16 به منظور تولید مدرن ترین موتور مگاموتور مورد استفاده قرار گیرد.

 او اظهار کرد: در نتیجه پس از طراحی پروسه ها و فرآیند تولید، بازبینی ایستگاه های تولید و تعیین حجم تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری، انجام تجزیه و تحلیل های مالی و اقتصادی، تعیین بودجه مورد نیاز، تجزیه و تحلیل ریسک، بررسی موضوعات کیفی و نیز تعریف زمان بندی لازم توسط کارشناسان و متخصصان شرکت، پروژه به طور دقیق در ستاد عالی پروژه های مگاموتور تصویب و در اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: در نهایت پیشرفته ترین خط تولید نیمه اتوماتیک موتور ایران و خاورمیانه با اضافه شدن و انتقال ماشین آلات تکمیلی از شرکت های گروه سایپا به خط جدید به ارزش ۸۰۰ هزار یورو و سرمایه گذاری ریالی معادل ۲۴ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۱ برای موتور جدید مگاموتور به نام  ME16 آماده بهره برداری قرار گرفت.

او گفت: خط تولید موتور ME16 متشکل از ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و فرآیندهای تولید آن مجهز به سیستم های ضد خطا و رباتیک می باشد.

جابری تصریح کرد: سیستم های پایش و ضد خطا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر حذف خطاهای فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می رساند.

او گفت: درصد رباتیک آن بالای ۶۰ درصد است و خطای احتمالی پروسه و فرآیند ایستگاه به ایستگاه توسط ربات ها کنترل می شود؛ در نتیجه قابلیت های منحصر به فرد و پیشرفته این خط تضمین کننده ایجاد کیفیت بسیار بالا برای تولید موتور مدرن گروه سایپا خواهد بود.

رئیس هیات مدیره مگاموتور ادامه داد : خط تولید موتور ME16 دارای ظرفیت اسمی روزانه ۶۱۰ موتور می باشد که باعث بهبود قابل توجه ظرفیت تولید مگاموتور و تحقق شعار “افزایش تولید” و “کاهش تورم” سال، برنامه های تعریف شده از سوی وزارت صمت و مدیریت گروه خودروسازی سایپا خواهد شد.

دکتر جابری در بخشی دیگر از گفتگوی خود به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به دانش بنیان شدن صنایع بزرگ ” نیز از دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال ۱۴۰۰ ” بود که این فرمان  نیز با دستور مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در دستور کار مگاموتور قرار گرفت.

او تاکیدکرد: دومین رویداد ویزه درمگاموتور تولید اولین موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME16 به عنوان دستاورد مهم در صنعت خودروسازی هستیم.

جابری افزود: رونمایی از موتور ME16 چند ویژگی منحصر به فرد را نیز به همراه دارد؛ اصالت این موتور EC5 سیتروئن می باشد، کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی مگاموتور با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ابتدا بررسی های لازم به منظور انطباق این موتور و گیربکس های متناظر آن بر روی پلتفرم های SP100 و P90 گروه خودروسازی سایپا را انجام و سپس اقدام به طراحی و اعمال تغییرات لازم کرده است و در ادامه با ایجاد و اعمال تغییرات، تکمیل و رفع نقایص مدارک و نقشه ها، دانش فنی موتور ME16 تهیه و بومی سازی شد.

او اظهار کرد: در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی این موتور سیستم EMS شامل ECU و سنسورهای مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و سیستم FEAD  متناسب با خودرو شاهین پلاس از پلتفرم SP100 و خودرو جدید بر روی پلتفرم P90 که به ساندروی ایرانی معروف است ، توسط مگاموتور و شرکت های زنجیره تامین، باز طراحی شد همچنین به منظور انطباق موتور با گیربکس های دستی و اتوماتیک مربوطه نیز تغییراتی بر روی بلوک سیلندر اعمال و موتور ME16 ایجاد شد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور ۱۶۰۰cc و ۱۶ سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد؛ قدرت آن بیش از ۱۱۵ اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دبی متغیر می باشد که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدل های مشابه خود می شود؛ این موتور چهار سیلندر خطی با پاشش سوخت چند نقطه ای امکان اخذ استاندارد یورو ۶ را نیز دارا می باشد.

جابری اضافه کرد: ویژگی دیگری که رونمایی پیشرانه ME16 را بارز و منحصر به فرد می کند شروع تولید این موتور با بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل قطعات است که همزمان با تولید انبوه، صرفه جویی معنا داری در کاهش ارزبری و تحقق کنترل تورم در این حوزه خواهد داشت.

او افزود:  قطعات ۵C شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، میل بادامک و شاتون که تشکیل دهنده اعضای اصلی موتور است که تمامی آن توسط صنعت گران زنجیره تامین مگاموتور ساخت داخل شده اند؛ سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمت های کلیدی مجموعه موتور می باشد به صورت کامل طراحی داخلی و بومی سازی شده است.

رئیس هیات مدیره مگاموتور ادامه داد:  ۶۹ قطعه ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزاء مجموعه های این موتور ارزشمند با مگاموتور همکاری کرده اند و با توجه به اینکه قالب های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب بوده و با بهره گیری از خط تولیدی که رونمایی شد کیفیت مجموعه موتور تضمین می شود؛ ۸ درصد قطعات باقی مانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه نمدها، بیرینگ ها و … می باشد که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می شود؛ همچنین لازم به توضیح است که داخلی سازی قطعات باقی مانده همچنان در دستور کار مگاموتور قرار دارد.

او افزود: سومین رویداد رونمایی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا بر روی پلتفرم SP100 با نام شاهین پلاس است؛ همزمان شاهین پلاس با گیربکس های دستی و اتوماتیک توسعه یافته توسط مگاموتور که هر دو از پیشرانه ME16 بهره می برند  نیز رونمایی شد.

او تاکیدکرد:  اولین خودروی جدید با پلتفرم P90 که به ساندرو ایرانی معروف است نیز مجهز به موتور ME16 و گیربکس دستی توسعه یافته توسط مگاموتور است که در همین روز رونمایی شد.

جابری در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم رونمایی از خط تولید مدرن موتور جدید ME16 و بهره برداری از آن بر روی محصولات جدید گروه سایپا باعث ایجاد رضایت تمامی ذینفعان مگاموتور، از جمله وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت های خودروساز گروه سایپا و به خصوص مشتریان نهایی و مردم شریف ایران از منظر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی،  Performance و کیفیت را همراه داشته باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.