• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

کمتر از دو درصد نقدینگی در دست اشخاص است

  • کد خبر : 25904
  • 07 مهر 1400 - 17:47
کمتر از دو درصد نقدینگی در دست اشخاص است

تجارت گردان – مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به ادغام ۴ بانک در بانک سپه و کاهش تعداد بانک‌ها و موسسات به ۳۲ مورد، گفت: نقدینگی در بانک‌هاست و کمتر از دو درصد آن در دست اشخاص است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از  صدا و سیما، محمد نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما با بیان اینکه نقدینگی در بانک هاست و کمتر از دو درصد آن در دست اشخاص است، گفت: نقدینگی یا از طریق بانک‌ها خلق می‌شود و یا از طریق پولی که از بانک مرکزی خارج می‌شود.

نادعلی افزود: پول پرقدرت بانک مرکزی از این بانک خارج و وارد شبکه بانکی می‌شود و بانک‌ها وظیفه دارند این پول را برای فعالیت‌های واقعی اقتصاد از جمله تولید و رشد اقتصادی، اختصاص دهند. اینگونه نیست که بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت باشد.

نادعلی گفت: بانک مرکزی، برنامه‌های متعددی را اجرا و تلاش کرده پول را به سمت فعالیت‌های اقتصادی ببرد. مجموعه اقداماتی در حوزه عزل و نصب مدیران بانک مرکزی و احراز صلاحیت آنان انجام شده و اقداماتی هم در دست اجراست و نتیجه این اقدامات در چند سال آینده دیده خواهد شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: زمانی که فقط ۸ بانک آن هم دولتی داشتیم نظارت بهتری انجام می شد. محمد نادعلی افزود: زمانی در کشور، هشت بانک داشتیم و آن هم دولتی در آن زمان نظارت بر مصرف تسهیلات خیلی بهتر از حالا بود.

وی ادامه داد: در آن زمان رشد نقدینگی به شدت رصد می شد و آن روزها رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد نداشتیم، اما از قانون برنامه سوم توسعه به بعد و با ورود بخش خصوصی به عرصه بانکداری، سبب افزایش بانکی ها و رشد نقدینگی شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: در آن زمان، برخی موسسات هم در قالب بانک های جدید ساماندهی شدند. نادعلی با اشاره به وجود ۳۶ بانک دولتی و غیر دولتی در کشور اضافه کرد: در حال حاضر چهار بانک در بانک سپه ادغام شده و این تعداد به ۳۲ بانک رسیده، اما هنوز برخی موسسات مالی هستند که از سوی بانک مرکزی مجوز تشکیل هیات سرپرستی دارند؛ البته این موسسات یا منحل می شوند و یا در بانک های دیگر ادغام می شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربیات موفق دنیای مالی، در کشورهای موفق در عرصه بانکداری، تعداد بانک ها محدودتر و نظارت ها دقیق تر است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=25904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.