• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

کاهش ۵ درصدی قیمت اوراق در یک روز

  • کد خبر : 33024
  • 28 آذر 1400 - 16:14
کاهش ۵ درصدی قیمت اوراق در یک روز

تمهید بانک مسکن به منظور کاهش هزینه دریافت تسهیلات و همچنین مقابله با روند رو به رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن جواب داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به دنبال آغاز جریان رو به رشد قیمت اوراق تسهیلات در بازار معاملات اوراق در یک هفته اخیر، بانک مسکن اواخر هفته گذشته با ابلاغ یک مصوبه منجر به آغاز روند کاهشی قیمت اوراق شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن با ابلاغ این مصوبه و تنها به فاصله یک روز با ریزش ۵ درصدی همراه شد.

این در حالی است که این کاهش ۵ درصدی حداکثر میزانی است که اوراق، مطابق با قوانین بازار سرمایه، در یک روز می تواند کاهش قیمت داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد همزمان با کاهش تقاضا برای خرید اوراق و از بین رفتن صف خرید، در صورت نبود محدودیت ۵ درصدی به عنوان بازه مجاز نوسان قیمت در بازار سرمایه، قیمت اوراق بیش از این میزان ریزش می کرد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای آذرماه در انتهای کانال ۷۰ هزار تومان قرار داشت در روزهای اخیر به دلیل وجود جو هیجانی در میان دارندگان اوراق، روند رو به رشد خود را آغاز کرد. این گروه از دارندگان اوراق با این تصور که به دلیل افزایش سقف تسهیلات مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت این تسهیلات با استفاده از اوراق می توانند اوراق در اختیار خود را با سطوح بالای قیمت معامله کنند اقدام به افزایش قیمت اوراق کردند.

متوسط قیمت هر فقره اوراق مسکن در روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه به ۱۱۰ هزار تومان رسید. همزمان با ابلاغ مصوبه جدید بانک مسکن در خصوص عدم نیاز به خرید اوراق برای ۵۰ درصد از مبلغ تسهیلات مسکن به منظور رفاه حال مشتریان و کاهش هزینه دریافت تسهیلات، صف خرید اوراق که به دنبال جو روانی یک هفته گذشته ایجاد شده بود از بین رفت و روند کاهش قیمت اوراق استارت خورد.

با تمهید بانک مسکن میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی مسکن که در روز چهارشنبه به ۱۱۰ هزار تومان رسیده بود در روز شنبه به کمتر از ۱۰۵ هزار تومان رسید. محاسبات نشان می دهد تنها به فاصله یک روز کاری معاملاتی، میانگین قیمت اوراق بیشترین میزان کاهش مجاز مطابق با قوانین بازار سرمایه یعنی ریزش ۵ درصدی را تجربه کرده است.

بررسی ها نشان می دهد با از بین رفتن صف خرید اوراق در روزهای آتی نیز انتظار کاهش سطح متوسط قیمت اوراق تسهیلات وجود دارد. هم اکنون تعداد عرضه کننده ها در بازار اوراق نیز نسبت به روزهای سپری شده در یک هفته گذشته افزایش یافته است و همین افزایش عرضه می تواند در روزهای پیش رو باز هم روند قیمت ها در بازار معاملات اوراق را کاهشی کند.

با این تمهید صورت گرفته هزینه دریافت تسهیلات مسکن با استفاده از اوراق برای متقاضیان به یک دوم کاهش می یابد و به کف هزینه پرداختی از سوی متقاضیان به ازای خرید هر فقره اوراق می رسد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.