• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

کاهش ۱۰ درصدی مصرف نفت‌گاز با اجرای موفقیت‌آمیز طرح پیمایش

  • کد خبر : 32350
  • 21 آذر 1400 - 14:21
کاهش ۱۰ درصدی مصرف نفت‌گاز با اجرای موفقیت‌آمیز طرح پیمایش

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش در بستر سامانه هوشمند سوخت کاهش حدود ۱۰ درصدی مصرف نفت‌گاز در کشور را در بخش حمل‌ونقل به همراه داشته است.

علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با شانا افزود: طرح پیمایش از طرح‌های موفقیت‌آمیز در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کشور و در مجموعه وزارت نفت است که از مهرماه سال ۱۳۹۴ توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کشور اجرایی شده است.

وی با تأکید بر کاهش روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتری مصرف نفت‌گاز در کشور با اجرای این طرح اظهار کرد: طرح پیمایش تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل نفت‌گازسوز بر اساس مقدار پیمایش است و بر این اساس یک سهمیه پایه کشوری و یک سهمیه عملکردی به این ناوگان اختصاص می‌یابد. سهمیه دوم بر اساس عملکرد و پیمایشی است که براساس اطلاعات واصله از سامانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خودروهای ناوگان نفت‌گازسوز کشور در دو دسته باری و مسافربری و در ۱۳ کلاس فعالیت می‌کنند و سهمیه اختصاص‌یافته به این خودروها از طریق اطلاعات دریافتی از این دو سازمان به این شرکت، در بستر سامانه هوشمند سوخت محاسبه می‌شود و به ناوگان حمل‌ونقل تخصیص می‌یابد.

نژادعلی افزود: سهمیه‌های اختصاص‌یافته پایه به هر خودرو نفت‌گازسوز متناسب با کلاس ناوگان مختلف است و سهمیه دوم عملکردی نیز با توجه به کلاس خودرو، تعداد مسافر، تناژ حمل و سرانجام براساس عملکرد ماه گذشته (حجم فعالیت و مسافت پیموده‌شده) اختصاص می‌یابد.

۶۹۰ هزار خودرو نفت‌گازسوز فعال زیر پوشش طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش

وی تأکید کرد: طبق اطلاعات دریافتی از سامانه‌های دو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نیز سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، هم‌اکنون حدود ۶۹۰ هزار خودرو نفت‌گاز سوز فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۳۰ هزار دستگاه به‌صورت برون‌شهری و ۲۶۰ هزار دستگاه به‌صورت درون‌شهری فعالیت می‌کنند.

تخصیص روزانه ۵۹ میلیون لیتر نفت گاز در کشور به ناوگان نفت‌گازسوز

قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آخرین رقم تخصیص روزانه نفت‌گاز به ناوگان حمل‌ونقل شامل خودروهای حمل بار و اتوبوس‌های مسافربری در مهرماه امسال را روزانه ۵۹ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: مقدار برداشت روزانه این خودروها در مجموع در کشور به‌طور میانگین روزانه ۵۲ میلیون لیتر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

نژادعلی با اشاره به اینکه در تعداد زیادی از جایگاه‌های عرضه گازوئیل در کشور، کارت اضطراری جایگاه‌دار موجود است، افزود: همه دارندگان خودروهای نفت‌گازسوز در حالت اضطرار و در شرایطی که کارت سوخت همراهشان نباشد، یا مفقود شده باشد، می‌توانند در جایگاه‌هایی که کارت سوخت جایگاه‌دار بر اساس شرایط عملیاتی توزیع شده است، سوخت با نرخ دوم ۶۰۰ تومانی دریافت کنند.

وی مقدار توزیع سوخت با نرخ دوم (غیرسهمیه‌ای) در بین ناوگان نفت‌گازسوز را روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر اعلام کرد.

توزیع نظام‌مند و عادلانه، صرفه‌جویی در مصرف و کنترل قاچاق سوخت با اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مزایای اجرای طرح پیمایش در کشور گفت: با توجه به پایین بودن نرخ نفت‌گاز در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه، اجرای طرح پیمایش، افزون بر توزیع عادلانه سوخت در کشور (براساس مسافت پیموده‌شده) و نظام‌مند شدن فرآیند سوخت‌گیری هر ناوگان، سبب مهار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور شد و افزون بر آن مقدار برداشت دقیق روزانه نفت‌گاز در کشور از طریق این طرح قابل رصد و ارزیابی است.

نژادعلی افزود: برآورد ما در مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این است که این طرح ۱۰ تا ۱۵ درصد در برداشت غیرمجاز سوخت در کشور تأثیرگذار بوده و از مصرف بی‌رویه روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور جلوگیری شده است.

قدردانی از زحمات و صبوری ناوگان حمل‌ونقل نفت‌گاز سوز کشور

وی ضمن قدردانی از زحمات ناوگان حمل‌ونقل نفت‌گازسوز در کشور که خدمات آنها به مردم بی‌وقفه و بدون چشمداشت انجام می‌شود، گفت: امیدوارم شرایطی مهیا شود تا روز به روز بیشتر قدر زحمات این عزیزان دانسته شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از صبوری و سعه‌صدر این عزیزان در زمان اختلال سامانه هوشمند سوخت در ابتدای آبان‌ماه امسال تشکر می‌کنم که نهایت همکاری با مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در زمان عرضه سوخت به نرخ دوم به عمل آوردند.

نژادعلی تصریح کرد: تلاش همه همکاران ما در زنجیره تأمین و توزیع سوخت کشور و نیز سازمان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور ارائه خدمات نظام‌مند به این عزیزان و سرویس‌دهی بهتر این قشر زحمتکش به مردم است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=32350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.