• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

کاهش قیمت تمام‌شده محصول با حمل ترکیبی و روش‌های نوین

  • کد خبر : 61396
  • 11 دی 1401 - 9:45
کاهش قیمت تمام‌شده محصول با حمل ترکیبی و روش‌های نوین

انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه(گمرک غدیر) و برخی پروژه‌های حمل‌ونقلی شرکت حمل‌ونقل توکا، با حضور مدیرعامل این شرکت و جمعی از مدیران استان و شهرستان مبارکه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در این آیین که در شرکت حمل‌ونقل توکا برگزار شد، مدیرعامل فولاد مبارکه، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل توکا و رئیس هیئت‌مدیره شرکت حمل‌ونقل توکا درباره اهمیت بهره‌برداری از این انبار و مزایای آن ایراد سخن نمودند که اهم این سخنان در ادامه آمده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه:
فولاد مبارکه به دنبال حمل‌ونقل پاک، ایمن، سریع و ارزان است
امروزه حمل‌ونقل، نقش محوری و زیربنایی در رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کند و از آن به‌عنوان یک صنعت و یکی از نشانه‌های کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته یاد می‌شود؛ تاجایی‌که اساساً توسعه‌یافتگی بدون رشد و توسعه این صنعت محقق نخواهد شد.

نقش ویژه این صنعت در فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات نقشی بی‌بدیل است و چنانچه بخواهیم در حوزه‌های مختلف صنعتی پیشرفت کنیم، قطعاً باید قبل از هر چیز، زیرساخت‌های حمل‌ونقل را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های لازم را در اختیار داشته باشیم.

سهم ویژه حمل‌ونقل در قیمت تمام‌شده کالاها نیز نقش مهمی دارد. این بخش می‌تواند با هموار کردن امر مبادله و تجارت کالا و خدمات در سطح ملی و بین‌المللی، موجب رشد اقتصادی کشورها شود.

برخی کارشناسان در زمینه حمل‌ونقل از اهمیت سرعت، دقت و امانت بالا یاد می‌کنند، اما در شرایط اقتصادی فعلی، برخی پارامترهای دیگر نیز در این زمینه مؤثر است که از آن جمله می‌توان به اهمیت برخورداری از یک شبکه گسترده حمل‌ونقل ترکیبی و چندبخشی و درعین‌حال ارزان و باقیمت تمام‌شده رقابتی اشاره کرد که به‌یقین از نیازهای اولیه در این حوزه است.

 اگر می‌خواهیم به‌عنوان صنعتی سبز و پیشرو به بقا و رقابت خود در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی ادامه دهیم و شاهد بهبود حداکثری فرایندهای زیست‌محیطی باشیم، باید برای داشتن سامانه حمل‌ونقل پاک، ایمن و ارزان‌ برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

سهم هزینه حمل‌ونقل سهمی بسیار مهم در قیمت تمام‌شده کالاهاست
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تولیدکنندگان فولاد مواد اولیه موردنیاز خود را از دوردست‌ترین نقاط باقیمت تمام‌شده به‌مراتب کمتر از ما به کارخانه‌های خود حمل می‌کنند؛ این در حالی است که سهم هزینه حمل‌ونقل سهمی بسیار مهم در قیمت تمام‌شده کالاهاست. اگر سامانه حمل‌ونقل به‌درستی طراحی و اجرا نگردد، نه‌تنها تولیدکننده، بلکه مصرف‌کننده نهایی نیز متضرر خواهد شد.

در کشور ما، زنجیره فولاد به‌شدت به حمل‌ونقل گره‌ خورده و حدود ۲۰ درصد هزینه‌ها به حمل مربوط می‌شود و شامل هزینه‌های حمل سنگ‌آهن و مواد اولیه تا توزیع محصول به مقصد مشتریان است. برای تولید هر تن فولاد حداقل ۳ تا ۴ برابر آن باید سنگ‌آهن و سایر مواد جابه‌جا شود. در پاره‌ای مواقع بسته به شرایط اقتصادی کشور، این سهم ۲۰ درصدی ممکن است به‌مراتب بیش از این باشد.

در حمل جاده‌ای به شرایط اشباع رسیده‌ایم
سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد حمل مواد و محصولات با استفاده از ظرفیت‌های حمل ریلی انجام گرفت. اما در سال جاری در بخش حمل جاده‌ای مواد، این میزان به حدود ۵۲ درصد و در محصول نیز به حدود ۸۷ درصد افزایش ‌یافته است. این رقم برای فولاد مبارکه به بیش از ۷۰ درصد حمل جاده‌ای افزایش‌ یافته، چراکه متأسفانه در بخش حمل ریلی، توسعه زیرساخت‌ها به‌خوبی انجام نشده است.

برای تحقق افق ۱۴۰۴، به ۲۰۰ میلیون تن جابه‌جایی فقط در زنجیره فولاد نیاز داریم
در صنعت فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است. در شرایطی که امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن، با چنین شرایطی در زمینه جابه‌جایی مواد مواجهیم، برای تحقق افق ۱۴۰۴ به ۲۰۰ میلیون تن جابه‌جایی فقط در زنجیره فولاد نیاز داریم. به‌عبارت‌دیگر، حمل ریلی و جاده‌ای تا سه سال آینده حداقل باید سه برابر افزایش یابد تا بتوان صنایع مختلف را پوشش داد.

تولیدکنندگانی مثل فولاد مبارکه به‌منظور رفع گلوگاه‌های خود در حوزه حمل، به سرمایه‌گذاری در بخش کِشنده روی آورده‌اند، اما به‌طور قطع باید متولیان امر توسعه بنیادینِ حمل ریلی و جاده‌ای را در دستور کار قرار دهند؛ در غیر این صورت، علی‌رغم پایین نگه‌داشتن هزینه سوخت و سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه که ناگزیر از رفع گلوگاه‌های مسیر حمل مواد اولیه به خطوط تولید خود و عرضه محصولاتشان به بازارهای داخلی هستند، همچنان شاهد حمل‌ونقل گران هستیم.

تأکید بر افزایش توانمندی‌های شرکت حمل‌ونقل توکا
در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت حمل‌ونقل و کاهش قیمت تمام‌شده و با در نظر گرفتن تجارب ارزشمند شرکت توکا در حوزه حمل باید گفت این شرکت باید با برنامه‌ریزی بهتر، سهم بیشتری در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و توزیع کالاهای فولاد مبارکه و حتی در سطح کشور ایفا کنند. به خاطر داشته باشیم استفاده از ناوگان ترابری پاک، ایمن، قوی و ارزان در کنار به‌کارگیری روش‌های نوین و هوشمند و استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود می‌تواند صنعت کشور را یاری کند.

پروین صالحی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی:
فولاد مبارکه در ساماندهی راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدامات خوبی انجام داده است
فولاد مبارکه در ساماندهی راه‌ها و حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای اقدامات قابل‌تقدیری انجام داده و انتظار می‌رود به‌منظور تسهیل در سرویس‌دهی و ارسال بهتر کالا و محصولات تولیدی به‌تمامی نقاط کشور و بالعکس، رسالت خود را در این بخش کامل‌تر کند.

منطقه مبارکه قطب صنعتی کشور است و از این نظر که حمل‌ونقل درواقع زیرساخت صنعت محسوب می‌شود، به معنی واقعی به حضور کارشناسان و کمیته‌های قوی در این زمینه نیاز است تا با انجام کارهای کارشناسی در این حوزه، شاهد شرایط بهتری در حمل‌ونقل باشیم.

ایجاد چنین کمیته‌هایی در شهرستان ضروری است. باید مشکلات حمل‌ونقلی منطقه به‌طور ویژه در کمیته‌های ذکرشده مطرح و حل شود. در این کمیته‌ها می‌توان از تجارب و ظرفیت‌های همه دلسوزان این بخش و حتی رانندگان عزیز بهره‌مند شد تا در آینده بسیار نزدیک شاهد فراهم شدن کیفیت بهتری برای حمل‌ونقل کالا و محصولات تولیدی در منطقه صنعتی شهرستان مبارکه باشیم.

امیدواریم با همدلی و هم‌صدایی همه ارگان‌های ذی‌ربط بتوانیم مشکلات این بخش را حل کنیم تا رتبه شهرستان و استان را در این زمینه ارتقا دهیم.

رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان مطرح کرد:
کاهش انبارداری و دموراژ در بنادر با افتتاح انبار جدید گمرک فولاد مبارکه
در کل کشور تنها دو گمرک اختصاصی وجود دارد که یکی از آن‌ها گمرک شاخص فولاد مبارکه است. این گمرک دارای چارت سازمانی مصوب است و کارکنان اداره گمرک در این گمرک مستقر بوده و در حال فعالیت هستند. از سال ۱۳۶۱ این گمرک در حال فعالیت بوده و در حال حاضر نیز با توجه به توسعه روزافزون فعالیت‌های فولاد مبارکه و نیازهای موجود، روزبه‌روز این خدمات در حال افزایش است.

در سال‌های گذشته انبار شماره ۳ به بهره‌برداری رسیده بود و خوشبختانه امروز نیز انبار شماره ۴ با زیربنای ۲۰ هزار مترمربع افتتاح شد تا بتوانیم شاهد افزایش فعالیت‌ها در فولاد مبارکه باشیم. با سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای احداث این انبار شاهد کاهش انبارداری و دموراژ در بنادر را خواهیم بود که این موضوع باعث ارائه خدماتی بهتر و سریع‌تر به فولاد مبارکه و واحدهای تولیدی خواهد شد.

احمدرضا سبزواری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد:
حمل ۱۱ میلیون تن بار توسط گروه حمل‌ونقل توکافولاد در سال ۱۴۰۰
گروه توکافولاد در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی، بخش سنگینی از حمل بار کشور را به عهده دارد. در سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل، حدود ۱۱ میلیون تن بار توسط گروه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی توکافولاد جابه‌جا شده است.

با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته به دنبال آن هستیم که در حوزه حمل‌ونقل، از مباحث سنتی به سمت نوآوری و فناوری‌های جدید مثل IOT (اینترنت اشیا)، RFID، GPS و خودران‌ها حرکت کنیم که همگی از مباحث روز دنیا  هستند  و امید می‌رود مجموعه حمل‌ونقلی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد بتواند مجموعه‌ای پیشرو در زمینه نوآوری در صنعت حمل‌ونقل شود.

مباحث رگولاتوری در حوزه حمل‌ونقل اصولاً کار در این حوزه را دشوار کرده، ولی با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدیدی که مسئولین امر در این زمینه خواهند داشت، انتظار و امید می‌رود که راه برای مجموعه‌هایی نظیر گروه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی توکافولاد باز شود و این مجموعه‌ها بتوانند با به‌کارگیری نوآوری‌های بهتر در این زمینه پیشرو باشند.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهار داشت: آنچه ما در مجموعه حمل‌ونقلی توکا همواره شاهد آن بوده‌ایم تلاش برای تمرکز بر سه عنصر سرعت، دقت و امانت بوده است.

حمل‌ونقل جریان خونی است که در رگ اقتصاد چرخش دارد و هرگونه توقف این جریان، باعث اختلال در روند تولید خواهد شد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط شرکت فولاد مبارکه در حوزه حمل‌ونقل، یک سرمایه‌گذاری راهبردی به شمار می‌آید. خوشبختانه توجه مدیرعامل فولاد مبارکه به این موضوع کاملا  مشهود است و حمایت و نگاه راهبردی ایشان به مجموعه حمل‌ونقلی در بسیاری از موارد برای ما راهگشا بوده و خوشبختانه توسعه ناوگان شرکت حمل‌ونقل توکا و افزودن خودروهای خریداری‌شده جدید به این شرکت، از همین نگاه راهبردی نشئت می‌گیرد.

امیدواریم با حمایت‌های روزافزون مجموعه مدیریت فولاد مبارکه و معاونین و همچنین توسعه درون‌زایی که ما با اتکا به نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های جدید در دست اقدام قرار داده‌ایم، بتوانیم عناصر سرعت، دقت و امانت در حمل‌ونقل را به‌طور رضایتمند ارائه کنیم و مجموعه حمل‌ونقلی توکا به مجموعه‌ای سرآمد در کشور تبدیل شود.

امروزه شرکت‌ها از اینکه صرفا باری را جابه‌جا کنند خارج شده و به سمت مباحث لجستیک رفته‌اند. مواردی از قبیل گمرک، انبار و… ازجمله همین مباحث لجستیک است که باید جایگزین مباحث قبلی شود و امیدواریم مجموعه توکافولاد نقش لجستیکی خود در حمل‌ونقل کشور و به‌ویژه برای شرکت فولاد مبارکه را به‌خوبی ایفا کند.

بنیامین حیدرزاده، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل توکا:
تعداد ناوگان حمل‌ونقل توکا به ۲۳۰ کشنده افزایش یافت
این شرکت ۱۸۰ دستگاه کشنده را در مالکیت خود دارد که در مراسم امروز با افزوده شدن ۵۰ دستگاه کشنده جدید، این میزان به ۲۳۰ دستگاه رسید.امروز سی‌ویکمین سالروز تأسیس شرکت حمل‌ونقل توکا است. در این ۳۱ سال سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام ‌شده تا شاهد بروز توانایی‌های حال حاضر این شرکت در عرصه صنعت حمل‌ونقل کشور و کمک به فولاد مبارکه برای انجام مأموریت‌هایش باشیم.

در سال گذشته، مجموع حمل مستقیم و غیرمستقیم شرکت حمل‌ونقل توکا برای فولاد مبارکه حدود ۴٫۵ میلیون تن مواد اولیه و محصول بوده که حمل ۲٫۵ میلیون تن از این میزان، با بارنامه توسط کلیه شعب این شرکت در سراسر کشور انجام ‌شده و ۲ میلیون تن دیگر از طریق شرکت‌های همکار با محوریت قرارداد منعقدشده با فولاد مبارکه صورت پذیرفته است. گفتنی است ۵۰۰ هزار تن از این میزان حمل توسط کامیون‌های ملکی شرکت انجام گرفته است.

بهره‌برداری از طرح توسعه انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه
امروز انبار گمرک فولاد مبارکه در شرکت حمل‌ونقل توکا با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰ میلیارد تومانی و با توجه به استانداردهای اداره کل گمرک استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده است.

در راستای توسعه فعالیت‌های لجستیکی با موضوع ترخیص کالا و ترانزیت بین‌الملل جلساتی برگزار شده که امیدواریم بتوانیم تا سال آینده در این زمینه مجوزهای موردنیاز را اخذ کنیم.

این شرکت در راستای توسعه فعالیت‌های خود بر بستر فناوری اطلاعات، پس از کسب پروانه فعالیت مربوطه، به یک شرکت حمل‌ونقل بزرگ‌مقیاس هوشمند تبدیل شده است.

«توکابار»، اقدامی نوین برای اعلام بار
بازارگاه الکترونیک شرکت حمل‌ونقل توکا «توکابار» نام‌گذاری شده که در این برنامه، سالن اعلام بار به‌صورت مجازی خواهد بود. باشگاه رانندگان شرکت حمل‌ونقل توکا نیز در قالب این برنامه تأسیس شده تا رانندگانی که از سراسر کشور برای شرکت خدمات حمل‌ونقل انجام می‌دهند در این سامانه ثبت شوند و به تعداد حمل بار، امتیاز دریافت کنند. اهمیت این موضوع این است که رانندگان می‌توانند با شرکت در فراخوان‌های بار شرکت حمل‌ونقل توکا، حمل‌ونقل بیشتری انجام دهند.

رحیم خلقی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت حمل‌ونقل توکا:
تأثیر توسعه ناوگان ملکی حمل‌ونقل توکا بر حمل‌ونقل فولاد مبارکه بی‌بدیل است
طبق آمار ارائه‌شده حدود ۵۲ درصد مواد اولیه و ۸۷ درصد محصولات فولاد مبارکه از طریق جاده حمل می‌شود. نوسان کرایه حمل و عدم استقبال حمل از برخی مبادی ازجمله معضلات اساسی در حمل محصولات شرکت محسوب می‌شود و به‌عنوان گلوگاه حمل جاده‌ای مواد اولیه و محصولات فولاد مبارکه شناسایی شده است. به همین دلیل مقرر گردید که شرکت حمل‌ونقل توکا با توسعه ناوگان خود برای رفع این گلوگاه اقدام کند و با عنایت به حمایت‌های همه‌جانبه مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه از توسعه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، شرکت حمل‌ونقل توکا با بودجه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه ناوگان خود اقدام کرد تا با ظرفیت کامل‌تری وظیفه خود را در زمینه حمل محصولات فولاد مبارکه انجام دهد. در واقع کامیون‌های ملکی شرکت حمل‌ونقل توکا به‌عنوان ابزاری در جهت رفع معضلات حمل‌ونقلی و همچنین خط‌شکن در برخی مسیرها و مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در راستای توسعه کسب‌وکار حمل‌ونقل در منطقه، این شرکت از ظرفیت حمل‌ونقل شهرستان مبارکه در راستای اهداف حمل جاده‌ای فولاد مبارکه استفاده می‌کند.

گفتنی است در این آیین علاوه بر بهره‌برداری از طرح توسعه انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه در شرکت حمل‌ونقل توکا و بهره‌برداری از ۵۰ دستگاه کشنده جدیدالورود به ناوگان شرکت حمل‌ونقل توکا، از کارمندان و رانندگان نمونه شرکت حمل‌ونقل توکا به مناسبت گرامیداشت سالروز حمل‌ونقل قدردانی شد و در بخش دیگری از این مراسم با حضور مدعوین از لباس فرم مزین به سردوشی رانندگان و طرح باشگاه رانندگان شرکت حمل‌ونقل توکا رونمایی گردید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=61396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.