• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

چهارراه استانبول، چشم انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی

  • کد خبر : 2172
  • 18 آبان 1399 - 7:33
چهارراه استانبول، چشم انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی

تهران – رویداد خبر – قیمت دلار در حالی امروز را با کاهشی بیش از هزار و ۵۰۰ تومان به پایان برد و ۶ درصد از ارزش خود را از دست داد که معامله‌گران در چهارراه استانبول چشم انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی در روزهای آینده نشسته‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، قیمت دلار در بازارهای ایران بعد از چند هفته پر نوسان سرانجام شیب صعودی به خود گرفت تا آنجا که دلالان میدان فردوسی نیز از خرید دلار دست کشیدند و بیشتر افراد در این بازار با توجه به چشم‌انداز کاهش قیمت، فروشنده شدند.

این در شرایطی است که تنها چند هفته گذشته بود که مردم برای خرید دلار در جلوی صرافی‌ها صف می‌کشیدند و بازارساز نیز برای کنترل قیمت‌ها ناگزیر به تزریق ارز در بازار بود.

حالا اما امید به گشایش‌های اقتصادی با توجه به کاهش ریسک‌های سیاسی بین‌المللی، همه را فروشنده کرده است آنهم در بازاری که خریدار ندارد. همین موضوع باعث شده تا چهارراه استانبول تا میدان فردوسی که تا چند روز پیش کارزار معاملات دلار بود حالا به یکی از خلوت‌ترین بازارهای تهران تبدیل شود.

در این میان نقش بانک مرکزی نیز بی‌تاثیر نبوده و بازارساز از هفته گذشته و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، با تامین ارز برای تقاضای واقعی، شیب قیمت دلار و به دنبال آن سایر ارزها را کاهشی کرد تا با تکیه بر فاکتورهای سیاسی، افت قیمت‌ها در بازار دلار را ادامه‌دار کند.  

نتیجه این اقدامات امروز در بازار به شکل محسوسی قابل مشاهده بود. صرافی‌ها از مشتری خالی بودند و تابلوها نیز با تغییر قیمت لحظه‌ای روشن و خاموش می‌شدند.  در این میان اما چشم‌های نگرانی نیز بود که بر روی اعداد تابلوی صرافی‌ها میخکوب می‌شد زیرا دلاری که با قیمت‌های بالای ۲۸ هزار تومان در روز چهارشنبه به کار خود پایان داده بود امروز و در ابتدای معاملات به کانال ۲۵ هزار تومانی سقوط کرد.

اما این تمام ماجرا نبود. قیمت دلار به این کاهش رضایت نداد و میانه‌های روز بود که قیمت‌ها به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

کاهش پر شتاب قیمت‌ها در یک روز باعث شد تا دلار ۶ درصد از ارزش خود را از دست دهد و همین موضوع نگرانی دلالان نسبت به کاهش قیمت دلار را بیشتر کرد تا آنجا که اغلب آنها در انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی در صورت مشخص شدن پیروز قطعی در انتخابات آمریکا هستند.

فارغ از نتایجی که تغییر ریاست جمهوری آمریکا در اقتصاد می‌تواند به دنبال داشته باشد اما امروز بیش از هر چیز جو روانی مثبت و امید به بهبود شرایط کاهش قیمت‌ها را رقم زد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از میدان فردوسی تا چهارراه استانبول نیز این مدعا را اثبات می‌کند.

در این میان اما هستند افرادی که همچنان به دنبال بازارسازی برای مقاومت دلار در قیمت‌های بالاتر هستند. دلالانی که اگرچه نمی‌خرند اما اصرار دارند که صرافی‌ها دلار را ارزان خریداری می‌کنند. تا آنجا که برخی از دلالان قیتی نزدیک به ۲۵ هزار تومان را برای خرید دلار پیشنهاد می‌دهند تا مانع از کاهش بیشت قیمت‌ها شوند.

دلار می‌ریزد

مرد میانسالی که در نزدیکی میدان فردوسی ایستاده و به هر رهگذری تاکید می‌کند که دلار را گران‌تر از صرافی‌ها می‌خرد.

وی مدام تکرار می‌کند که از پنج‌شنبه هفته قبل قیمت دلار شروع به ریختن کرد و اطمینان می‌دهد که تا بعد از ظهر بیشتر از این هم می‌ریزد.

در این مورد همه حاضران میدان فردوسی هم نظرند. دلار می‌ریزد. پسر جوان دیگری که همزمان هم با تلفن صحبت  و اعدادی را یادداشت می‌کند نیز در پاسخ به پیش‌بینی‌اش از آینده بازار دلار می‌گوید: قیمت دلار می‌ریزد. اگر ترامپ برنده می‌شد مطمئن باش دلار تا ۳۲ هزار تومن هم می‌رسید اما الان چهار، پنج هزار تومان دیگر هم ارزون می شود.

تعدادی از معامله گران که مقابل صرافی به تابلوی قیمت دلار و یورو نگاه می‌کنند می‌گویند: تابلو را ببین از صبح تا حالا چند بار قیمت‌ها تغییر کرده و الان می‌بینی که به ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده است، مطمئن باش دلار در این هفته به زیر قیمت ۲۰ هزار تومن هم می‌رسد.

فرد دیگری که بر پله یکی از صرافی‌ها نشسته می‌گوید: هنوز بایدن به صورت رسمی اعلام نکرده که رییس جمهوری آینده آمریکا است اما قیمت دلار شروع به ریختن کرده بنابراین اگر از فردا اخبار اعلام کند بایدن رییس جمهوری شد شک نکن قیمت دلار بیشتر می‌ریزد.

همراه با بازار ارز که امروز با ریزش قیمت ها همراه بود،‌سایر بازارها نیز از کاهش قیمت در امان نبودند. بررسی های ایرنا نشان می دهد سکه در بازار بیش از یک میلیون تومان ارزان شده و به کانال ۱۱ میلیون رسیده است.

اما شاید بیشترین افت قیمت را بتوان در بازار خودرو مشاهده کرد تا آنجا که قیمت برخی از خودروهای خارجی در بازار بین ۵۰۰ میلیون و تا ۲۵ میلیارد تومان پایین آمده است.

با توجه به جو روانی مثبت ایجاد شده در بازار به نظر می‌رسد، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد و دلالان تلاش می‌کنند برای جلوگیری از ضرر بیشتر ارز خود را به پول رسمی کشور تبدیل کنند. 

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.