• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4

چرا سامان قدوس برای فوتبال ایران ارزشمند است؟

  • کد خبر : 21298
  • 22 مرداد 1400 - 15:50
چرا سامان قدوس برای فوتبال ایران ارزشمند است؟

با خروج علیرضا جهانبخش از برایتون، سامان حالا تنها بازیکن ایرانی است که در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی بازی می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «فوتبال ایران در سال‌های اخیر لژیونرهای زیادی داشته است که علاوه‌ بر بازی در تیم‌های قطری، بخش زیادی از آنها تجربه بازی در فوتبال اروپا را هم به دست آوردند. به غیر از علیرضا جهانبخش، تعداد زیادی از آنهایی که در فوتبال اروپا شاغل بوده و هستند، در لیگ‌های درجه دو اروپایی حضور داشته‌اند و همچنان این رویه ادامه دارد. در واقع اگرچه مهدی طارمی و سردار آزمون در فصول اخیر درخشش زیادی داشته‌اند ولی سطح لیگی که این دو در آن بازی می‌کنند، در حد لیگ‌های درجه یک اروپایی نیست. پرواضح است که این موضوع به معنی بی‌کیفیت‌بودن بازی مهدی طارمی و سردار آزمون نیست بلکه تبیین وضعیتی است که فوتبال ایران در این مرحله دچارش شده است.

فارغ از بازیکنان ایرانی که در لیگ‌های بلژیک و پرتغال این اواخر درخشیده‌اند، فوتبال ایران در دو، سه فصل اخیر، مبهوت هنرنمایی سردار آزمون و مهدی طارمی بوده است. دو مهاجم اصلی تیم ملی ایران در لیگ روسیه و پرتغال آقایی کرده‌اند و حالا هر دو، در بهترین تیم‌های این دو لیگ بازی می‌کنند. سردار آزمون که فصل را با گل‌زنی برای زنیت شروع کرده، به نظر می‌رسد همچنان موتورش برای گشودن دروازه رقبا گرم گرم است. مهدی طارمی هم بعد از درخشش در ریوآوه به پورتو پیوست و فصل پیش آن‌ قدر خوش درخشید تا در این فصل تبدیل به ستاره اول خط حمله تیمش شود اما علیرضا جهانبخش شرایط متفاوتی داشت. او تنها بازیکن ایرانی شاغل در یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی بود و در عضویت باشگاه برایتون انگلیس قرار داشت. مشکل اما اینجا بود که علیرضا در برایتون بازی نمی‌کرد و بیشتر روی نیمکت می‌نشست، یعنی تنها ایرانی که فصل اخیر در لیگ‌های برتر اروپایی توپ زده، علیرضا جهانبخش بود که بخت با او یار نبود. نیمکت‌نشینی‌های مداوم در برایتون نهایتا علیرضا جهانبخش را بر آن داشت تا قید حضور در لیگ برتر انگلیس را بزند و راهی لیگ هلند و باشگاه فاینورد شود اما خروج علیرضا از لیگ برتر انگلیس با ورود یک ستاره ایرانی دیگر به این تیم همراه شد: سامان قدوس! هافبک تهاجمی تیم ملی ایران با باشگاه برنتفورد جواز صعود به رقابت‌های لیگ برتر انگلیس را به دست آورد و حالا تنها نماینده ایران در بین لیگ‌های معتبر اروپایی است. البته او پیش‌تر با حضور در آمیان فرانسه هم بازی در چنین سطحی را تجربه کرده بود ولی تفاوت سطح دو لیگ انگلیس و فرانسه آن قدری هست که نشود این دو را با هم مقایسه کرد.

شرایط برای فوتبال ایران از آن نظر اهمیت دارد که از همین جمعه و از ساعت ۲۳:۳۰ ممکن است سامان قدوس اولین بازی‌اش در لیگ برتر انگلیس را تجربه کند. او و تیمش در اولین بازی لیگ برتر فصل جدید باید در خانه میزبان تیم مشهور آرسنال باشند. طبق روال فصل گذشته بعید است که سامان قدوس در ترکیب اصلی برنتفورد قرار بگیرد ولی اگر همان روال سابق در میان باشد، او شانس زیادی برای بازی‌کردن برابر آرسنال دارد. سامان از آمیان فرانسه به برنتفورد در چمپیون شیپ انگلیس (یک رده پایین‌تر از لیگ برتر) پیوست و خیلی زود جایی برای خودش دست‌وپا کرد. او در چمپیون شیپ ۴۰ بار و به مدت هزار و ۴۶۵ دقیقه بازی کرد و موفق شد سه گل بزند و دو بار هم پاس گل بدهد. سه بازی در پلی‌آف لیگ برتر، دو بازی در اف ای کاپ و دو بازی در جام اتحادیه باعث شد تا کارنامه این هافبک ایرانی با انجام ۴۷ دیدار در یک فصل حسابی پربار شود!

اما نکته اینجاست که با وجود تعداد بازی زیاد، سامان قدوس خیلی در ترکیب اصلی قرار نگرفت و مجموعا ۱۷ بار به‌ عنوان ۱۱ نفر اصلی برنتفورد وارد زمین مسابقه شد. البته در این‌ بین یک نکته مثبت دیگر هم وجود دارد و آن این که سامان قدوس تقریبا در همه بازی‌های برنتفورد به زمین مسابقه فرستاده شده است! در کل، در فصل گذشته و در همه رقابت‌هایی که برنتفورد حضور داشته، سامان قدوس فقط چهار بار به زمین فرستاده نشده که برابر لوتون، واتفورد و کاردیف در چمپیون شیپ و برابر تاتنهام در نیمه‌نهایی جام اتحادیه بوده است. او در دیگر دیدارهای برنتفورد ازجمله بازی فینال چمپیون‌شیپ برابر سوانزی در ورزشگاه ومبلی هم به میدان رفته است. همین کارنامه این امیدواری را به وجود می‌آورد که سامان قدوس فرداشب هم شانس بازی‌کردن برابر آرسنال در دیدار افتتاحیه لیگ برتر انگلیس را داشته باشد. البته اهمیت او برای فوتبال ایران فقط به اینجا ختم نمی‌شود، چون با خروج علیرضا جهانبخش از برایتون، سامان حالا تنها بازیکن ایرانی است که در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی بازی می‌کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=21298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.