• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

پیش‌بینی کاهش ۱۰ تا ۱۵ واحد درصدی نرخ تورم تا پایان سال

  • کد خبر : 26107
  • 11 مهر 1400 - 11:17
پیش‌بینی کاهش ۱۰ تا ۱۵ واحد درصدی نرخ تورم تا پایان سال

یک اقتصاددان اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی این است که اقتصاد ملی ما به دامنه نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۰ تا ۳۵ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ ، برسد که این رقم در حال حاضر حدود ۴۵ درصد است.

محمد واعظ برزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: یکی از مهمترین گام‌هایی که می‌توان در راستای توسعه اقتصادی و کنترل تورم برداشت، شناخت بخش‌ها و حوزه‌های پیشران است که این کار به کمک مجموعه مطالعات آمایش سرزمین صورت خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه برای شناخت پیشران‌های منطقه‌ای نیاز به استفاده از نتایج مطالعات آمایش سرزمین است و همچنین برای شناخت پیشران‌های بخشی نیاز به شناخت مطالعات آمایش «بخشی» داریم، ادامه داد: خوشبختانه در این باره مطالعات بسیاری توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین مطالعاتی توسط بسیج سازندگی و تعداد دیگری از دستگاه‌ها مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفته است. 

این اقتصاددان گفت: امروز زمان استفاده از نتایج این مجموعه مطالعات و تاکید بر روی پیشران‌ها است؛ به عبارت دیگر در حالی که باید در سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها مانند تولید برق توجه شود اما آنچه تحول در رشد اقتصادی به وجود می‌آورد تاکید بر پیشران‌ها است. 

واعظ برزانی با بیان اینکه دولت به دنبال مهار نرخ تورم است، تاکید کرد: مهمترین ساز و کار موفقیت در این امر تثبیت و تنظیم نرخ در بازار ارز است که باید در کوتاه مدت و همزمان با مدیریت تقاضای کل از طریق ساماندهی سبد دارایی‌های خانوار به طوری که به جای دارایی‌های فیزیکی و زمین، مستمرا سهم دارایی‌های غیرفیزیکی که فاقد حباب برجسته قیمتی هستند بیشتر شود، وارد بشود. 

وی با تاکید براینکه نرخ تورم تا پایان سال بهبود نسبی پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: پیش‌بینی این است که اقتصاد ملی ما به دامنه نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۰ تا ۳۵ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ برسد. این رقم در حال حاضر حدود ۴۵ درصد است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=26107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.