• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

پیشبرد ۲۶ طرح سرمایه‌گذاری توسط ایدرو با اولویت مناطق کمتر برخوردار

  • کد خبر : 67269
  • 14 فروردین 1402 - 13:57
پیشبرد ۲۶ طرح سرمایه‌گذاری توسط ایدرو با اولویت مناطق کمتر برخوردار

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)‌ در سال ۱۴۰۱ پیشبرد ۲۶ طرح سرمایه‌گذاری با اولویت مناطق کمتر برخوردار و محروم را در دستور کار قرار داد که به اشتغال‌زایی بیش از ۱۱ هزار نفری انجامیده است.

پیشبرد این ۲۶ طرح سرمایه‌گذاری با اولویت مناطق کمتر برخوردار با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰۲‌هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۱ هزار و ۲۲۴ نفری به انجام رسیده است.

مهمترین این اقدامات به تفکیک استان‌های محل اجرا به شرح زیر است:

استان سمنان

در سال ۱۴۰۱ ایجاد زیرساخت‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار (۲ هزار هکتار) با ادامه عملیات اجرای پروژه آماده سازی معابر سایت یک، اجرای ساختمان سردرب، اجرای کانال هدایت آب‌های سطحی، اجرای بخش الکتریکال تاسیسات آب و اجرای عملیات تکمیل تاسیسات آب در دستور کار قرار گرفت.

در این پیوند، واگذاری ۱۲۹ هکتار از اراضی منطقه (با اولویت سایت یک) به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی ۱۱۱ فقره قرارداد به ارزش ۶ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال برای ساخت واحدهای صنعتی با اشتغال‌زایی چهار هزار و ۶۲۰ نفر (۳۹ هکتار طی ۱۲ قرارداد به ارزش سه‌هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱) اجرایی شد.

همچنین، تولید انواع لوازم خانگی کوچک با ظرفیت یک میلیون دستگاه سالیانه با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۴ نفر، تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی با ظرفیت سالیانه ۵۰۰ تن با حجم سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۷۰ نفر و تولید پروفیل‌های UPVC با ظرفیت سالیانه سه‌هزار و ۶۰۰ تن با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۰ نفر، از جمله طرح‌های افتتاح شده در سال ۱۴۰۱ در این استان است.

استان البرز

در راستای ایجاد زیرساخت‌های شهرک تحقیقاتی برای توسعه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، تکمیل عملیات گازرسانی به شهرک، ساخت ایستگاه تقلیل فشار گاز TBS و بهره‌برداری از ۱۴ واحد کارگاهی در فاز پیشرو و برنامه‌ریزی برای ساخت اکوسیستم نوآوری و فناوری در شهرک تحقیقاتی کاوش (۱۰۰ هکتار) اجرایی شد.

استان ایلام

در استان ایلام، اجرای پروژه‌های صنایع نوین در دستور کار قرار گرفت به طوری که پیشرفت ۶۶ درصدی طرح تولید فیلترهای صنعتی تصفیه آب در این استان شامل خرید، ساخت و حمل ماشین‌آلات به کارخانه، با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از بخش‌های رولینگ، کوتینگ و کستینگ در سال ۱۴۰۲ قابل اشاره است.

استان بوشهر

در سالی که گذشت اجرای پروژه‌های بزرگ صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر ادامه یافت که از جمله مهمترین آنها افتتاح فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی قابل اشاره است.

با بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۲‌هزار و ۹۰۰ تن گاز مایع (پروپان و بوتان) و ۲ هزار و ۷۵۰ تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد به محصولات تولیدی پارس جنوبی افزوده می‌شود.

همچنین داخلی‌سازی ۶۸ درصدی کالاهای خاص برای توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به ارزش ۱۷۴ میلیون یورو برای نخستین بار انجام شد.

استان فارس

در سال ۱۴۰۱ ایجاد زیرساخت‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی جهرم (۸۵ هکتار فاز اول) ادامه یافت که از آن جمله افتتاح و بهره‌برداری از طرح گاز رسانی به منطقه ویژه، ادامه عملیات اجرایی خیابان‌های اصلی و فرعی شامل اجرای جدول‌ها و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در خیابان‌های فرعی و اجرای زیراساس و اساس، ادامه عملیات اجرایی ساخت فونداسیون و ساخت و حمل و نصب سازه سوله انبار گمرک منطقه ویژه اقتصادی جهرم، ادامه تکمیل شبکه جمع آوری آب‌های سطحی معابر اصلی سایت شماره یک، بررسی طرح دهکده لجستیک و احداث خط ریلی و افتتاح گمرک منطقه ویژه قابل اشاره است.

استان خراسان شمالی

در سالی که گذشت ۲۱ هزار و ۴۱ تن انواع لوله از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ در شرکت لوله‌گستر اسفراین و ۵۶ هزار و ۸۷۱ تن انواع مقاطع و قطعات فولادی آلیاژی در همین مدت در مجتمع صنعتی اسفراین تولید شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد

پیگیری اجرای پروژه‌های تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری از ذرت و ضایعات غلات در استان با پیشرفت حدود ۱۶ درصد، از جمله اقدامات ایدرو در سال ۱۴۰۱ در این استان است.

استان کرمانشاه

پیشبرد عملیات اجرایی طرح تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری از ذرت و ضایعات غلات، به میزان ۹۳.۱۴ درصد و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ (۱۰ درصد پیشرفت از فروردین تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱)، اجرای طرح تولید بیواتانول سوختی از غلات با تکیه بر توان سازندگان داخلی به میزان بیش از ۶۲ درصد شامل ساخت مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای، سیلو، برج تقطیر و ملحقات آن، واحد خشک‌کن، همزن‌ها و غیره، خرید و ساخت تجهیزات داخلی و خارجی شامل تابلو برق‌ها، پمپ‌ها، دستگاه پلتایزر (pelletizer)، تجهیزات ابزار دقیق، آسیاب چکشی، دیزل ژنراتور، مخازن، استنلس استیل، Jet Cooker، کمپرسور، همزن‌ها (Agitator)، سانتریفیوژ دکانتورها و تجهیزات واحد تصفیه آب و پساب و انجام آزمایش‌ها شامل هیدروتست پایپینگ واحدها، هیدروتست مخازن، از جمله اقدامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱ است.

استان سیستان و بلوچستان

نوسازی شرکت‌های تحت پوشش و صنایع منتخب:

در سالی که گذشت عملیات آماده‌سازی سالن بافندگی و اقدام برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات فاز دوم طرح بازسازی و نوسازی شرکت گسترش صنایع بلوچ با هدف تولید ۱۸ میلیون متر مربع پارچه در سال و تکمیل خط چاپ و رنگرزی برای تولید ۷.۴ میلیون متر مربع پارچه در سال با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال و اشتغال ۲۵۰ نفر اجرایی شد.

همچنین افتتاح خط جدید تولید نخ از ضایعات سالن ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ در دهه فجر سال ۱۴۰۱، پیشبرد عملیات اجرایی طرح، به میزان ۳۳.۲۵ درصد تا پایان بهمن سال ۱۴۰۱ (۹.۷۵ درصد پیشرفت از فروردین تا بهمن‌ ۱۴۰۱)، خرید و تحویل دیگ بخار و مخزن کمپرسور توسط پیمانکار، ثبت سفارش ماشین‌آلات ساخت خارج پروژه شامل ‌دستگاه‌های بافندگی، دستگاه ‌آهار، ماشین شست‌وشو و ۲ دستگاه گره‌زن، ادامه عملیات عمرانی پروژه شامل اجرای رنگ پانل‌ها در فضاهای جانبی، اجرای بتن برای کف‌سازی محوطه تهویه شماره یک، اجرای سرامیک بدنه و بندکشی‌های مربوطه، مضرس‌کاری (دندانه‌دندانه کردن) در اکثر محورها، تخریب کانال‌های قدیمی تهویه، اجرای بتن و خاکریزی در ترنچ‌های برق و تهویه، کف‌سازی سالن تولید و برق رسانی، ساخت تصفیه‌خانه رنگرزی و اجرای پایپینگ (پلی اتیلن خط آتشنشانی) محوطه، فلزکاری، حفاری و تخریب بتن، دیوارچینی، ساندویچ پانل سقفی، رنگ آمیزی مقاطع فلزی اجرایی شد.

طرح توسعه صنایع صادرات‌گرا در سواحل جاسک تا گواتر

برپایه این گزارش، اقدامات انجام شده از سوی ایدرو بر اساس اعتبارات تخصیص یافته برای پرداخت یارانه سود تسهیلات (تا پایان سال ۱۴۰۱) منجر به بهره‌برداری از ۱۵ طرح به حجم سرمایه‌گذاری سه‌هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۷۰۱ نفر و آغاز عملیات اجرایی ساخت و ایجاد ۶ طرح با حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۱۵ نفر در منطقه جاسک تا گواتر شده است.

۶ طرح با حجم سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۵۸ نفر در مرحله صدور مصوبه یا در مراحل نهایی صدور مصوبه است و چهار طرح با حجم سرمایه‌گذاری هفت‌هزار و ۸۴ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۶۳ نفر نیز در مرحله پیگیری قرار دارند.

طرح‌های افتتاح شده در سال ۱۴۰۱

طرح قوطی فلزی و درب آسان باز شو با حجم سرمایه‌گذاری ۳۳۷‌میلیارد ریال و اشتغال ۴۵ نفر، طرح فرآوری برنج با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۲ نفر و طرح فرآوری ماهی و میگو با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۵ نفر، طرح‌های افتتاح شده در سال ۱۴۰۱ در سواحل جاسک تا گواتر است.

شرکت گسترش صنایع بلوچ

تولید چهار هزار و ۲۱۸ تن انواع نخ و چاپ و تکمیل ۳۶۵ هزار متر مربع پارچه از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ و ۲۹ درصد افزایش تولید انواع نخ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ در این شرکت به انجام رسید.

استان آذربایجان شرقی

بر اساس این گزارش، نوسازی شرکت‌های تحت پوشش و صنایع منتخب، حمایت، نظارت و راهبری شرکت‌های تحت پوشش و صنایع منتخب به‌منظور رفع مشکلات و چالش‌ها و تقویت تولید داخل با رویکرد نوسازی، به‌سازی و بازسازی صنایع اعم از شرکت ماشین‌سازی تبریز و شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی قابل اشاره است.

تولید سه‌هزار و ۴۵۲ تن انواع قطعات ریخته‌گری وآهنگری از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ در شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و تولید یک‌هزار و ۱۳۸ دستگاه (همگن با ماشین تراش ۱.۵ متری) از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ در شرکت ماشین‌سازی تبریز به انجام رسید.

استان تهران

اجرای پروژه‌های صنایع نوین

در سالی که گذشت، تسهیل‌گری کسب و کار و به‌هم‌رسانی ۵۴ طرح شرکت‌های‌ فناور و دانش‌بنیان با متقاضیان به‌منظور رسوخ فناوری‌های ایجادشده در صنعت در دولت سیزدهم مانند تولید پوشش ضد حریق پایه سیمانی، دستگاه کالیبراسیون پرتابل تجهیزات اعلام حریق و نشت گاز، تولید انبوه رآکتور بستر فشرده دوار انجام شد.

همچنین در این سال، اجرای طرح ظرفیت‌سازی برای انقلاب صنعتی چهارم با برگزاری دوره آموزشی «پیشگامان/ سفیران صنعت ۴.۰ در بخش صمت» با هدف معرفی و بهره‌برداری از ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم اجرایی شد.

راهبری و نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه

تولید ۵۰۲ هزار و ۵۴۲ دستگاه انواع خودرو (سواری سبک) توسط گروه ایران خودرو از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ (۱۵ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰) و تولید ۴۳۵ هزار و ۲۱۲ دستگاه انواع خودرو (سواری سبک) توسط گروه سایپا از فروردین تا بهمن سال ۱۴۰۱ (۱۶ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰) قابل ذکر است.

استان هرمزگان

اجرای پروژه‌های صنایع حمل و نقل

برپایه این گزارش، انجام تعمیرات بیش از ۲۰ فروند شناورهای پهن‌پیکر اقیانوس‌پیما به ارزش ۳۷۳ میلیارد تومان با رشد ۱۰ درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته به ارزش سه‌هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال، انجام تعمیرات شناورهای متوسط و کوچک ۷۵ فروند انواع کشتی‌های تجاری، خدماتی و گردشگری در اندازه‌های متوسط و کوچک به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، انعقاد قرارداد ساخت سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۱۱۳ میلیون یورو و اجرای پروژه طرح توسعه میدان نفتی فروزان به ارزش ۱۲۳ میلیون یورو قابل اشاره است.

طرح توسعه صنایع صادرات‌گرا در سواحل جاسک تا گواتر

اقدامات انجام شده براساس اعتبارات تخصیص یافته برای پرداخت یارانه سود تسهیلات (تا پایان سال ۱۴۰۱) منجر به بهره‌برداری از ۲ طرح به حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۲ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۴۰ نفر و آغاز عملیات اجرایی ساخت و ایجاد ۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۲۹۱ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۲ نفر در منطقه جاسک تا گواتر شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=67269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.