• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

پاکسان در مسیر توسعه پایدار حرکت می کند

  • کد خبر : 18892
  • 21 تیر 1400 - 15:34
پاکسان در مسیر توسعه پایدار حرکت می کند

تولید مواد شوینده در کشور ایران قدمت طولانی دارد و به دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی باز‌می‌‌گردد. در حدود سال‌های ۱۳۳۲ با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ، کاربرد این مواد به‌شکل امروزی متداول شد. رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفاده‌کنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر، باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده در دهه‌های اخیر کشورمان شده است.

پاکسان یکی از اولین تولیدکنندگان این صنعت در کشور است. دوازده ماه گذشته در این شرکت شاهد تحولات اساسی و بنیادی بودیم که چشم انداز و آتیه این شرکت را به نحو دیگری ترسیم می کند.

این تحولات توانسته سر فصل تازه‌ای از توانمندی و دانش را به منصه ظهور برساند.

سیاست گذار کلان این تحولات دکتر حسن بقائی، مدیرعامل این مجموعه است که با خرد و سابقه مدیریتی خود با برنامه ریزی و استفاده از همه توان داخلی و دانش بومی پرسنل آن با برنامه ریزی همه جانبه این مجموعه را به سمت موفقیت سوق داد….به نحوی که توانست با استفاده از همه ظرفیت های موجود در این مجموعه جهش تولید و افزایش فروش را رقم بزند و اقدامات مثبت بسیاری را در خصوص رفاه عمومی پرسنل و تقویت توان کارگران به ثمر برساند.

بی شماری و تعدد طرح ها و برنامه های اجرا شده در پاکسان بهانه‌ای شد تا با مدیرعامل این مجموعه به گفتگو بنشینیم.

لطفا بفرمایید عمده ترین فعالیت این شرکت در چه زمینه ای است و چه محصولاتی را با چه برندهایی تولید می کند؟

این شرکت نزدیک به ۶۰سال پیش به منظور تولید مواد شوینده و بهداشتی و برای تامین نیاز مردم ایران به این محصولات راه اندازی شد و با ابتکار و خلاقیت، پیشتاز تولید مرغوبترین محصولات شوینده و بهداشتی بود به نحوی که از ابتدای حضور خود در بازار شوینده کشور توانست تاثیر به سزا و ماندگاری را در بهداشت و سلامت افراد جامعه بر جای بگذارد.

پاکسان فعالیت خود را در سال ۱۳۴۱ آغاز کرد و اولین محصولات خود را در گروه پودرهای دستی با نام برف و سپید و در گروه صابون ها با برند گلنار و عروس و مایع ظرفشویی با برند گلی تولید و روانه بازار کرد.

بعدها لیست بلندی از محصولات در این مجموعه تولید شد تا سبد کالایی شوینده خانوار تکمیل شده و این مجموعه بتواند پاسخگوی نیاز بسیاری از آحاد جامعه باشد.

پوش، پراید، ارکید، کیمیا، سردا، سیو، رخشا، عروس، شبنم، نسیم، پونه، ارزش، گلی، گلنار، برف، سپید و…. از جمله برندهای این مجموعه است که مورد توجه بسیاری از هموطنان مان و دیگر کشورهای منطقه است.

در حال حاضر چه تعداد نیرو در این شرکت فعالیت دارند و به منظور رشد و تعالی برنامه های شرکت چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما در این مجموعه ۸۹۱ نفر پرسنل زحمت کش و توانمند داریم که در کنار یکدیگر همه برای تعالی سازمانی و دستیابی به سطح بالایی از تولید، فروش و تداوم تولید و اشتغال تلاش می کنیم.

پاکسان در مسیر درست خود حرکت می کند و برای دستیابی به موفقیت برنامه ریزی خوبی دارد و ابزار دست یابی به آن را نیز فراهم کرده است.معدل و برآیند اقدامات عملیاتی شده در این مجموعه بالاست و خوشبختانه تا کنون در تحقق آنها سربلند بودیم.

ما در پاکسان برنامه های خود را در سه بخش اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی کرده ایم و گام به گام در جهت پیشبرد اهداف و برنامه هایمان قدم برمی داریم.

محصولات تولیدی پاکسان چه جایگاهی در سطح کشور و منطقه دارند؟ (مقاصد صادراتی)

حضور در بازارهای داخلی و خارجی و صادرات به بیش از ۱۸ کشور جهان و تقویت جایگاه محصولات این مجموعه در بسیاری از کشورهای منطقه تنها بخشی از برنامه ها و استراتژی هایی است که این مجموعه دنبال می کند. ما به دنبال تثبیت در این بازارها هستیم و خوشبختانه در این حوزه نیز به خوبی عمل کردیم و در صدد هستیم با تقویت توان صادراتی خود و ارائه محصولات مطابق با استانداردهای جدید بین المللی در سبدکالایی خانوار این کشورها ماندگار شویم.

شناسایی مقاصد صادراتی در بازارهای جهانی و کشورهای منطقه در حوزه محصولات بهداشتی نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صادرات این محصولات دارد. توان بالای تولید این محصولات سبب شده پاکسان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شوینده در منطقه شناخته شود در این مدت، بیشترین صادرات این مجموعه به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و…. بوده است و خوشبختانه به دلیل مرغوبیتی که محصولات پاکسان از آن برخوردار است در این کشورها توانسته به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و درسبد کالایی خانوار این کشورها جایگاه مطلوبی داشته باشد.

مهمترین ویژگی کالاهای تولیدی این شرکت چیست و چه تمایزی با دیگر محصولات مشابه دارد؟

ما برندهای قدیمی و خوشنامی داریم که هر یک به تنهایی سرمایه ملی محسوب می شوند که بیش از نیم قرن تجربه را پشت سر خود دارند. این پایداری تولید و تداوم حضور در بازارهای داخلی و خارجی اتفاق کمی نیست و کمتر مجموعه ای را می توان به قدمت و خوشنامی پاکسان در حوزه تولید مواد شوینده و بهداشتی یافت.

ما در پاکسان کوشیده ایم با بهره گیری از فن آوری های روز دنیا و بهترین تجهیزات آزمایشگاهی محصولاتی با بالاترین کیفیت را به دست مصرف کننده برسانیم. بی شک تداوم تولید در بیش از نیم قرن نتیجه این دقت و ریز بینی در تولید است که حیات این مجموعه را تداوم بخشیده و آن را به عنوان یکی از مفاخر صنعت و تولید کشور معرفی کرده است.

شرکت پاکسان در ۶ ماه اول سال مالی جاری چه میزان از محصولات را به فروش رسانده و چه پیش‌بینی از نظر میزان درآمد و سود تا پایان سال دارید؟

شرکت پاکسان در ۶ ماهه سال مالی جاری از فروش محصولات خود ۹۴۵میلیارد تومان درآمد کسب نمود. قطعا این میزان فروش نتیجه اعتمادی است که مصرف کنندگان به این مجموعه و کیفیت محصولات آن دارند.

همچنین باید اشاره کنم که مبلغ فروش این شرکت در مدت ۶ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته است.

پاکسان در سال مالی گذشته نیز بسیار موفق عمل کرد و توانست بسیاری از برنامه های خود را محقق کند. با تجربه ای که از سال قبل در این شرکت داریم و تسریع روند تولیدی که امروز شاهدش هستیم امیدواریم سال مالی جاری را نیز با تحقق اهداف و برنامه های مان با موفقیت پشت سر بگذاریم.

نوسانات نرخ ارز، اعمال تحریم ها، عدم تامین به موقع مواد اولیه، واردات مواد شوینده و بهداشتی و… چه مشکلاتی را برای ادامه فعالیت شرکت های تولیدکننده به وجود آورده است؟

سال گذشته برای ایران و صنعت کشور سال ویژه ای بود. تحریم ها بر عمق مشکلات اقتصادی افزود و باعث شد در بسیاری از صنایع با مشکلات عدیده ای روبه رو شویم که با اتکا به توان داخلی و استفاده از همه ظرفیت های موجود توانستیم بخش زیادی از آن را پشت سر بگذاریم و خوشبختانه شرکت پاکسان نیز در این زمینه با اقدامات موثر و به موقع به موفقیت های چشم گیری در فروش محصولات داخلی و صادراتی دست پیدا کند و توانست افتخارات بسیاری را به نام خود در حوزه های مختلف ثبت کند.

اما نباید از واقعیت های موجود که بخش زیادی از صنعت گران را زمینگیر کرده غافل شد. در سال «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدائی ها»باید برای رفع مشکلاتی که در حوزه های مختلف صنعتی وجود دارد تدابیر جدی اندیشیده شود. امیدواریم ریاست دولت سیزدهم با تاکیداتی که بر اجرای قانون دارند بتوانند در این خصوص با هماهنگی های لازم بین همه قوا مشکلات موجود در پیش پای صنعت کشور را بردارند و زمینه شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم آورند.

هم اکنون چه میزان از سهم بازار داخلی از طریق قاچاق تامین می شود و برای مبارزه با این معضل، مسئولان چه تدابیری باید اتخاذ نمایند؟

ما در کشور یک بازار هشتاد میلیونی هستیم که در مجاورت خود بازارهای متعدد دیگری نیز داریم که هر یک با جمعیت میلیونی که دارند بازارهای بالقوه ای تلقی می شوند.

این بازارهای مستعد از دیرباز مورد توجه سود جویان و فرصت طلبان قاچاق مواد شوینده و بهداشتی بوده و هست. قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی در تولید کارخانه‌های داخلی تاثیر منفی فراوانی داشته و معضل قاچاق در صنایع مختلف اثرات مخرب و نگران‌کننده‌ای دارد که همه از آن مطلع هستیم و بارها نسبت به برخورد قاطع با آن تاکید شده است. اما به دلیل برخی مشکلات مشاهده می‌شود که همچنان روند واردات بی‌رویه و قاچاق محصولات این بخش باعث شده تا برخی کارخانه‌ها با وجود سوابق بسیار قابل قبول در این صنف با کاهش تولید یا گاهی تعطیلی مواجه شوند یا بسیاری از فعالین این صنعت خطر تعطیلی را بیش از گذشته به خود نزدیک ببینند.

ظرفیت تولید داخلی با حدود ۲۲۰ تولید‌کننده، برابر با ۴ میلیون تن است که از این ظرفیت تنها ۵/۱ میلیون تن تولید می‌شودمقابله با قاچاق مواد شوینده به داخل کشور و جلوگیری از تولید مواد شوینده فاقد استاندارد و زیر پله ای می تواند مانع به خطر افتادن تولید مواد شوینده و بهداشتی در کشور شود به نحوی که ما به میزان تولید رسمی دست پیدا کنیم.

بی شک کنترل بیش از پیش مبادی ورودی این کالاهای قاچاق و تشدید سازوکار برخورد با این عمل مجرمانه می تواند راهگشا باشد.

فرهنگ سازی و تقویت ریشه های فرهنگی به منظور حمایت از تولید ملی در بین آحاد جامعه نیز می تواند در مسیر مقابله با قاچاق مفید بوده و در استفاده از اجناس قاچاق موجود در جامعه بازدارنده باشد.

سخن آخر…

بی شک با عزم راسخ و برنامه ریزی دقیق می توان مشکلات را از پیش پا برداشت. نتیجه حمایت از صنعت شکوفایی اقتصادی و افزایش اشتغال است برای رونق اقتصادی باید توان تولید و صادرات را در مجموعه های صنعتی و تولیدی افزایش داد و با تسهیل صادرات و جلوگیری از قاچاق کالا، اعطای مشوق های صادراتی و بسته های حمایتی، تسهیل قوانین و بهبود شرایط کسب و کار و …..صنعتگران را حمایت و پشتیبانی نمود. امیدواریم این دغدغه ها در دولت جدید رفع شود و ما شاهد شکوفایی اقتصادی و کاهش تورم در کشور باشیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=18892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.