• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

واکنش بازار به آزادی پول‌های بلوکه شده مثبت است

  • کد خبر : 10128
  • 10 اسفند 1399 - 8:12
واکنش بازار به آزادی پول‌های بلوکه شده مثبت است

یک نماینده سابق مجلس گفت: بازار واکنش مثبتی نسبت به آزادشدن پول‌های بلوکه شده نشان خواهد داد مخصوصا اگر پول‌های کشورمان در عمان یا عراق بازگردانده شود، در شرایط اقتصادی تاثیر مهمی می‌گذارد.

سعید باستانی، کارشناس امور اقتصادی و عضو سابق مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر وصول کامل مطالبات ارزی ایران از برخی کشورها مانند عراق بر اقتصاد ایران در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا گفت: اخذ مطالبات از دیگر کشورها حداقل کاری است که دولتمردان باید انجام دهند، زیرا صادرات کالاها و وارات در چرخه اقتصادی عمدتا از طریق نقل و انتقالات صورت می‌گیرد، چنانچه این نقل وانتقالات از روش عادی و همیشگی آن امکان نپذیرد با ایراداتی روبرو خواهد شد که جبران آن کشور را با مشکل روبرو می‌کند.
وی درباره ایرادات ناشی از این امر ابراز کرد: اتفاقات ناخوشایندی روی خواهد داد که هم به نوعی باعث مفسده در داخل می‌شود و هم اینکه یکسری نواقصی در چرخه اقتصادی به وجود می‌آورد. آزادسازی بخشی از پول‌های بلوک شده ایران فرصت خوبی است تا این منابع به چرخه اقتصادی کشور ورود پیدا کند و قسمتی از مشکلات را برطرف سازد.
این کارشناس امور اقتصادی درباره تاثیر در بازار ارز اظهار داشت: بازار ارز بحث عرضه و تقاضا است، به این معنا که متناظر با تقاضا، عرضه‌ها هم بیشتر می‌شود و کنترل قیمت ارز و سیاستگذاری  پولی که از وظایف بانک مرکزی به حساب می‌آید، بهتر انجام خواهد پذیرفت. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، تعیین مسیر (بانک) ورود پول به ایران است.
این نماینده سابق مجلس در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بر قیمت ارز فاکتورهای مختلفی دخیل هستند که یکی از آن‌ها عرضه و تقاضا است و وقتی عرضه افزایش پیدا کند، قیمت راحت‌تر مورد کنترل قرار می‌گیرد.
باستانی در این رابطه افزود: به طور کلی چنانچه پول‌های بلوکه شده ایران بازگردد، بازار واکنش مثبتی نسبت به آن نشان خواهد داد مخصوصا اگر پول‌های کشورمان در عمان یا عراق رجعت داده شود، در شرایط اقتصادی تاثیر مهمی می‌گذارد. البته در برخی از کشورها مانند هندوستان شرایط برای تهاتر فراهم بوده و پول در آنجا راکد باقی نمانده است.
وی درباره تاثیر واردات ارز به کشور و جبران کسری بودجه سال آینده در نتیجه آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران نیز تاکید کرد: بودجه سالیانه به طور کلی بر چنین درآمدهایی حساب می‌کند و زمانی که عکس آن روی دهد، کسری خواهد خورد. با این وجود طبیعتا زمانی که این اتفاق روی دهد، منابع مالی آزاد شده بر تراز بودجه می‌نشیند و چنانچه مورد مدیریت قرار گیرد، حتما بهبود کسر بودجه را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی درباره بهبود روابط بانک‌های دیگر نقاط دنیا با بانک مرکزی ایران با شروع بازگرداندن پول‌‎های بلوکه شدن به ایران اظهار داشت: وقتی کره درصدد برآمد تا پول بلوکه شده ایران را آزاد کند، بدون شک با طرف آمریکایی خود مذاکرات لازم را انجام داده و کانال ارسالی را هم مشخص کرده است، بنابراین می‌توان به بهبود روابط بانکی امیدوار بود، ولی نمی‌توان آن را به FATF ربط داد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=10128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.