• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

واقعی شدن قیمت زعفران؛ ارمغان بورس کالا برای زعفران‌کاران

  • کد خبر : 67444
  • 19 فروردین 1402 - 13:04
واقعی شدن قیمت زعفران؛ ارمغان بورس کالا برای زعفران‌کاران

محمد بنازاده گفت: تا قبل از ورود زعفران به بورس کالا، کشاورزان محصول خود را با قیمتی بسیار ارزان به دلالان فروخته و زعفران ایران با قیمتی نازل و به‌صورت فله، صادر شده و در بازارهای صادراتی، با نام و بسته‌بندی اسپانیا و… عرضه می‌شد؛ اما بعد از ورود زعفران به بورس کالا، این محصول به قیمت‌های جهانی نزدیک شد و کشاورزان و زعفران‌کاران، امکان فروش محصول با قیمت مناسب‌تر را پیدا کردند.

محمد بنازاده، مدیر سابق رینگ کشاورزی بورس کالا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با اشاره به نامگذاری سال ١۴٠٢ به سال”مهار تورم، رونق تولید” بیان کرد: یکی از چالش های جدی در حوزه محصولات کشاورزی و دامی، عدم شفافیت قیمت‌ها است. مهمترین لازمه رونق تولید در حوزه کشاورزی، افزایش شفافیت در حوزه قیمت‌ها و همینطور قطع دست دلالان از این بازار است. متاسفانه به بهانه یارانه‌ای بودن برخی اقلام کشاورزی، مقاومت‌هایی بر سر راه عرضه این محصولات در بورس کالا وجود دارد. حال آنکه تجربه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا نشان داده هر محصولی از طریق این بازار عرضه شده و بازار با قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم شده، مشکلات کمتری در بازار شاهد بوده‌ایم و تولیدکنندگان هم بهره بیشتری برده‌اند.

وی افزود: کما اینکه تا قبل از ورود زعفران به بورس کالا، کشاورزان محصول خود را با قیمتی بسیار ارزان به دلالان فروخته و زعفران ایران با قیمتی نازل و به‌صورت فله، صادر شده و در بازارهای صادراتی، با نام و بسته بندی اسپانیا و… عرضه می‌شد. اما بعد از ورود زعفران به بورس کالا، زعفران به قیمت‌های جهانی نزدیک شد و کشاورزان و زعفران‌کاران، امکان فروش محصول با قیمت مناسب‌تر پیدا کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله جو، ذرت و حتی میوه، توسط دلالان تعیین می‌شود. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و مسئولان هم در بخش کشاورزی و هم در بورس کالا، توجه بیشتری به عرضه محصولات کشاورزی از طریق رنگ بورس داشته باشند تا هم با حذف دلالان، کشاورزان سود بیشتری کسب کنند و هم تولید رونق بگیرد و هم مصرف‌کنندگان امکان خرید بی‌واسطه را داشته باشند.

این کارشناس بورس کالا در خاتمه تصریح کرد: در اکثر بورس‌های بزرگ دنیا، محصولات کشاورزی حضور پررنگی دارند و این، به دلیل اهمیت و اولویت دادن به بخش کشاورزی است. اگر نهاده‌های تولید از طریق بورس کالا و بدون حضور دلالان و واسطه‌ها عرضه شده و به دست تولیدکنندگان برسد، می‌توان قیمت تمام شده را هم کاهش داد. اگر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اهمیتی نداشت، کشورهای توسعه یافته روی این موضوع تمرکز نمی‌کردند و اینقدر به آن اهمیت نمی‌دادند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=67444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.