• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، نیازمند پذیرش ریسک از سوی شرکت ها است

  • کد خبر : 41337
  • 18 اسفند 1400 - 16:28
هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، نیازمند پذیرش ریسک از سوی شرکت ها است

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: پیاده سازی طرح هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، نیازمند پذیرش ریسک آن از سوی شرکت ها است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری در میزگرد تخصصی چالش ها و فرصت های پیش روی انقلاب صنعتی چهارم در معادن با نگاهی ویژه بر نقش اکوسیستم نوآوری کشور در جریان چهارمین همایش چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی، اظهار داشت: در حوزه معدن ۱۰ ریسک اصلی شامل ریسک های سیاستی، اجتماعی، تامین مواد اولیه، تامین مالی, تامین نیروی انسانی , تکنولوژی , بازار , تامین منابع آب و انرژی و محیط زیست وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از این ریسک ها به طور مستقیم با هوشمندسازی و استفاده از فناوری های روز مرتبط است و ما برای کاهش ریسک های مذکور چاره ای جز پذیرش مصادیق انقلاب صنعتی ۴ و هوشمندسازی نداریم. در غیر اینصورت در آینده ایی نه چندان دور منزیت رقابتی خود را به خصوص در صنایع معدنی از دست خواهیم داد.

لزوم باز کردن پنجره های صنعت به روی دانش بنیان ها

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که ذخایر معدنی پرعیار کشور رو به افول است و درنتیجه، کاهش کمیت و کیفیت مواد معدنی یک تهدید محسوب می شود، تصریح کرد: برای فرآوری و استحصال مواد معدنی موجود با عیار های پایین، نیازمند فناوری های هوشمند و با بهره وری بالا هستیم.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف، نیازمند ورود به انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندسازی هستیم که به صورت برخط و بهینه، مصارف انرژی را به عنوان بحران اساسی در حوزه صنعت کنترل کند. در این راستا، باید پنجره های صنعت را به روی شرکت های دانش بنیان باز کنیم تا آنها با مشکلات پیش رو آشنا شوند و ایده بگیرند و ایده های خود را منطبق بر نیاز حوزه معدن و صنایع معدنی ارائه دهند.

ملاطاهری خاطرنشان کرد: با بهره گیری از مولفه های هوشمندسازی همچون چاپگرهای سه بعدی , کنترل های هوشمند، اتوماسیون, بیگ دیتا, هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می توان بخش معدن و صنایع معدنی را مطابق با شرایط روز دنیا توسعه دهیم.

به گفته وی، در بخش اکتشاف، استفاده از ظرفیت ماهواره ها و پهبادهای هوشمند و نرم افرارهای شبیه سازی و اسکنر ها و آنالیزورهای برخط می توان هزینه های اکتشاف را به شدت کاهش دهد.

وی ادامه داد: همچنین، هوشمندسازی ماشین آلات در بخش استخراج و حمل و نقل، به کاهش قابل توجه هزینه ها کمک می کند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به موضوع فرهنگ سازی به عنوان چالش دیگر پیش روی هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، گفت: در حال حاضر، ضرورت آموزش مدیران و کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی با موضوع هوشمندسازی و انقلاب صنعتی کاملا محسوس است.

وی ادامه داد: در این زمینه، نیاز به فرهنگ سازی است تا هوشمندسازی با سرعت بیشتری در این حوزه پیاده سازی شود.

تدوین نقشه راه ۲۰۵۰ معدن و صنایع معدنی

ملاطاهری با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای باید زیرساخت های لازم را برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کند، اذعان کرد: برای این منظور، طرح تدوین نقشه راه ۲۰۵۰ معدن و صنایع معدنی با دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است. یکی از مصادیق آن، حرکت به سمت انقلاب صنعتی و هوشمندسازی است.

وی افزود: یک بسته سیاستی برای ورود به انقلاب صنعتی نسل ۴ و هوشمندسازی معادن تدوین شده است. همچنین طرح دیگری تحت عنوان هوشمندسازی معادن ایران مبتنی بر مطالعات تطبیقی و ارایه مدل و نقشه راه هوشمندسازی معادن را در حال اجرا داریم. در این طرح، برخی معادن توسعه یافته را –که شباهت زیادی با معادن کشور ما دارند- به عنوان الگو انتخاب می کنیم و مسیری که آنها رفته اند را ارزیابی و در نهایت ۱۰ معدن کشور (روباز و زیرزمینی) را انتخاب و طراحی هوشمند سازی این معادن را انجام خواهیم داد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=41337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.