• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

هم‌زمان با هفته بزرگداشت مقام معلم توسط بانک پاسارگاد رقم خورد؛ آیین افتتاح کتابخانه “بینش پاسارگاد” در روستای “اشترمل” و آغاز عملیات احداث دو کتابخانه در روستاهای “کوزره” و “ده‌پیاز” استان همدان

  • کد خبر : 68748
  • 13 اردیبهشت 1402 - 23:46
هم‌زمان با هفته بزرگداشت مقام معلم توسط بانک پاسارگاد رقم خورد؛ آیین افتتاح کتابخانه “بینش پاسارگاد” در روستای “اشترمل” و آغاز عملیات احداث دو کتابخانه در روستاهای “کوزره” و “ده‌پیاز” استان همدان

هم‌زمان با هفته معلم، آیین افتتاح کتابخانه “بینش پاسارگاد” و آغاز عملیات احداث ۲ باب کتابخانه دیگر در استان همدان توسط بانک پاسارگاد برگزار گردید.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، این بانک در ادامه اقدامات خیرخواهانه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و با هدف توسعه فضاهای فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، در روز چهارشنبه ۱۳اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲، کتابخانه “بینش پاسارگاد” را در روستای “اشترمل” استان همدان افتتاح و عملیات احداث دو کتابخانه دیگر در روستاهای “کوزره” و “ده‌پیاز”  این استان را آغاز کرد.
در این مراسم که با‌ حضور دکتر محمدمهدی مفتح «نماینده محترم شهرستان تویسرکان»، مهندس حسین افشاری «فرماندار شهرستان تویسرکان»، دکتر عاطفه زارعی «مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان»، دکتر مجید قاسمی «مدیرعامل بانک پاسارگاد»، جمعی از مدیران این بانک و مدیران استانی و مسئولان محلی برگزار شد، دکتر قاسمی ضمن عرض تبریک به اهالی روستای اشترمل به‌دلیل غنای فرهنگی و حافظ قرآن بودن، پیشنهاد کرد که کتابخانه “بینش پاسارگاد” را به‌عنوان دارالقرآن و مرکز مسابقات قرآنی مورد بهره‌برداری قرار دهند. 
در ادامه مدیرعامل بانک پاسارگاد در خصوص پاسداشت روز معلم گفت: «خداوند اولین معلم است و آیات قرآن بر این امر اشاره دارند.» ایشان با اشاره به آیه شریفه ” فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ” (سوره یوسف – آیه ۷۶) مفهوم این آیه را بی‌انتها بودن علم دانست و دلیل آن را ناپایانی جهل دانست. ایشان جهل را بزرگ‌ترین دشمن انسان و علم را بزرگترین ناجی او دانست و قرآن را علم کامل برای نجات از جهل بیان کرد.
دکتر قاسمی در ادامه راه نجات از جهل را توجه و عمل به آموزه‌های بزرگ فرهنگی و اعتلای انسانی موجود در قرآن کریم بیان داشت و به‌کارگیری و عمل به آن‌ها را عامل سعادت بشر معرفی کرد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه ضمن بیان توضیحاتی درمورد بانک پاسارگاد افزود: «بانک پاسارگاد بانکی فرهنگی، بانک عشق به خدمت به مردم و بانک احترام به هم‌میهنان و حقوق ملت عزیزمان است. یک بانکدار بانک پاسارگاد با اتکا بر فرهنگ غنی پاسارگادی دارای بیش از ۱۵۰ ویژگی است که توسط خود همکاران تعیین شده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها امانتداری است.»
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه این بانک، سرمایه انسانی است، گفت: «به همین دلیل تمرکز جدی ما آموزش این عزیزان است. چنان که شما با مراجعه به شعبه‌های بانک پاسارگاد، متوجه تفاوت فرهنگی و رفتار همکاران ما می‌شوید.»
او افزود: «این بانک، از ابتدا برنامه‌های فرهنگی را با اهمیت بالایی دنبال کرده است؛ اکنون ما با ساخت دو کتاب‌خانه در همدان، مجموعاً ۲۱کتاب‌خانه افتتاح کرده‌ایم. در رابطه با مدرسه‌سازی هم ۵۰ مدرسه ساخته شده و یا در حال ساخت است (۴۰ تای آن تمام شده و ۱۰ مدرسه در حال ساخت است). ما در نظر داریم که در تمام مراکز استان‌ها، دارالفنون بسازیم. خود من در مدرسه دارالفنون درس خواندم و بیشترین سرمایه معنوی، معرفتی و علمی من در آن شکل گرفته است.»
رئیس دانشگاه خاتم با اشاره به اینکه می‌توانیم دارالفنون را در کشور احیا کنیم، بیان کرد: «آن چیزی که امروز از معلمان یاد می‌گیریم، اثری است که باید در آینده ایجاد کنیم. فرزندان ما در آینده آن اثری را خواهند گذاشت که از معلمان یاد گرفته‌اند. این مسئله مهمی است که نقش معلّم چگونه دیده شود. معلّم می‌تواند تبه هیجانات جوانی را به لحظه‌های ساختن و پرداختن به آینده با علم‌اندوزی تبدیل کند.»
آن‌چه در ترازنامه بانک به‌عنوان سرمایه درج می‌شود در واقع دست مایه است. سرمایه واقعی، سرمایه انسانی است.
وی در ادامه ضمن تقدیر از حضور جناب آقای مهندس افشاری و جناب آقای دکتر مفتح، گفت: «معلّم، نه‌تنها در کلاس، بلکه فراتر از آن می‌تواند احساس مسئولیت کند و با مطالعه، تجربه جدیدی به دانش‌آموزان انتقال دهد. اکنون در دانشگاه خاتم امور فرهنگی در حال انجام است و دانشجویانی که در این دانشگاه تعلیم می‌بینند، کار مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام می‌دهند. ما واقعا برای مدیریت در آینده کشور فکر جدی داریم و غنی‌ترین سایت‌های علمی برای ما قابل‌دسترس هستند. همین کتاب‌خانه‌ها نیز محدود به دانش‌آموزان دبستانی نیست و عزیزان دبیرستانی و دانشجو نیز می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.»
دکتر قاسمی چاپ مصحف شریف خراسان به‌خط مرحوم طباخ در اروپا را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی بانک پاسارگاد و از افتخارات جمهوری اسلامی عنوان کرد و درباره قرآن آریامهر اظهار کرد: «این کتاب متاسفانه غلط‌های چاپی خیلی زیادی داشت و در آن زمان، این کارها در کشور نادیده گرفته می‌شد. به‌واسطه تحصیل در دارالفنون زیرنظر اساتید حوزه فقه و قرآن مثل مرحوم آیت‌الله کمره‌ای و… قرآن طباخ را بسیار فاخر دیدم و از خدا می‌خواستم امکانی فراهم کند تا بتوانیم قرآنی فاخر در سطح دنیا چاپ کنیم، بدین منظور جست‌وجوی بسیاری انجام دادیم و این مصحف شریف را در کتا‌بخانه رضوی یافتیم.»
ایشان توضیحاتی در مورد کتاب شاهنامه شاه‌طهماسبی داده و افزود: «بعد از جنگ چالدران، کتاب‌های شاهنامه ربوده و به آتش کشیده شدند. ولی اکنون این شاهنامه توسط فرهنگستان هنر و با حمایت مالی بانک پاسارگاد به‌عنوان اثری فاخر و یکی از افتخارات ملی میهن عزیزمان به چاپ رسیده است.»
دکتر قاسمی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بانک پاسارگاد در حوزه هنر گفت: « فعالیت فرهنگی بانک پاسارگاد تمام‌شدنی نیست. در واقع این امر لازمه توفیقات اقتصادی کشور است. می‌گویند برنامه‌های اقتصادی می‌بایست پیوست فرهنگی داشته باشد اما من می‌گویم، بطن اقتصاد باید فرهنگ ‌باشد. اسم این علم در گذشته political economy بوده است. اواخر قرن نوزدهم، اقتصاددانان نام آن را Economics گذاشتند. در دل اقتصاد، فرهنگ و سیاست جدایی‌ناپذیر هستند. به‌طور مثال مگر می‌توان درمورد نیازهای اولیه مردم تصمیم‌گیری کرد و به تبعات سیاسی و اجتماعی آن نیاندیشید؟»
مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه افزود: «در حال حاضر ما در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، چند هلدینگ تشکیل داده‌ایم. در واقع پول مردم را در جای درست خرج‌کردن، بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی است. هلدینگ میدکو در مدت ۱۴ سال ۴۰ پروژه انجام داده است. عزیزان ما در میدکو توانستند جلوی خام‌فروشی را بگیرند و در واقع توانستیم پرونده این موضوع را در کشور ببندیم. قطعاً می‌دانید مقام معظم رهبری چقدر در خصوص موضوع خام‌فروشی تذکر داده‌اند. خواهش من از مدیر کل محترم کتابخانه‌های عمومی استان همدان این است که در این کتابخانه‌ها، عزیزان و فرزندان ما مهارت‌های زندگی را بیاموزند. اولین مهارتی که می‌بایست یاد بگیرند، مهارت اجتماع‌پذیری است.»
دکتر قاسمی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه مهارت در دنیای امروز به توفیقات شرکت فناپ اشاره و در این خصوص گفت: «در شرکت فناپ که اولین شرکت استارتاپی کشور نیز است، هفت‌هزار جوان مستعد مشغول فعالیت هستند. فناپ در حال حاضر به ۱۴ بانک و بیمه خدمات بانکداری و بیمه متمرکز ارائه می‌دهد. ادغام ۵ بانک در  بانک سپه نیز توسط فرزندان ما در فناپ صورت گرفت.»
مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه افزود: «یکی دیگر از هلدینگ‌های گروه پاسارگاد در بحث انرژی فعال است و خط انتقال گاز ششم سراسری با طول ۶۰۰ کیلومتر را با هدف گازرسانی به مناطق غرب و شمال‌غرب کشور و صادرات به کشور عراق در زمان ۱۸ ماه به‌روشBOT به اتمام رساند و ضمن فروش بیش از ۱۷میلیارد دلار گاز به کشور عراق، مشکل نبود گاز در شهرهای غربی کشور را نیز حل کرد.»
وی در ادامه با اشاره به هدر نرفتن حتی یک ریال از سرمایه مردم در بانک پاسارگاد و به‌کارگیری آن‌ها در توسعه کشور، به فعالیت‌های شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد و ساخت ۷هزار تخت بیمارستانی در کشور بر اساس تشخیص و اولویت وزارت بهداشت اشاره کرد. از دیگر اقدامات نیز می‌توان تقبل ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی دارای شرایط خدمات شهری و آب‌رسانی به استان قزوین را نام برد.
دکتر قاسمی در ادامه با اشاره به بالابودن توانایی‌ها و امکانات توسعه کشور عامل توسعه را نحوه نگاه به علم و دانش بیان کرد و ضمن تشکر از مسئولان استان به‌دلیل ایجاد ساختار ذهنی پیش رو، به صحبت‌های خود پایان داد.
بدین‌ترتیب نهمین کتابخانه ساخته‌شده توسط بانک پاسارگاد در استان همدان با مساحت ۱۳۰ مترمربع بنا و ۱۰۰ مترمربع محوطه‌سازی افتتاح و عملیات ساخت دو کتابخانه دیگر در این استان آغاز گردید. لازم به ذکر است بانک پاسارگاد تاکنون ۲۱ باب کتابخانه در استان‌های اردبیل، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و فارس احداث کرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.