• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

همکاری بی‌سابقه بورس و بانک مرکزی

  • کد خبر : 29208
  • 18 آبان 1400 - 13:19
همکاری بی‌سابقه بورس و بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اتفاق نادری که اخیراً رخ داده را همکاری مشترک بازار سرمایه و بانک مرکزی دانست و گفت: با سکانداری دکتر صالح آبادی در بانک مرکزی تعامل خوبی بین دو نهاد صورت گرفته است.

به گزارش ایبِنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز با حضور در خانه ملت، ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده سهامداران را مهمترین ماموریت سازمان بورس خواند.

مجید عشقی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: از دغدغه نمایندگان در مورد وضعیت بازار سرمایه تشکر می کنیم و امیدواریم با توجه به این دغدغه ها و عزم و اراده تیم اقتصادی دولت، وضعیت بازار به ثبات مناسبی برسد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس مشغول شده ام، برنامه های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده که مهمترین ماموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اینکه اعتماد عمومی در پروسه چندین سال از بین رفته، مطمئن هستیم که یکباره باز نمی گردد و به کمک همه سیاستگذاران برای بازگشت اعتماد نیاز داریم.

وی با اشاره به رئوس برنامه های سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات گفت: نکاتی که نمایندگان بیان کردند، در این برنامه ها دیده شده و مهمترین برنامه بحث حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است؛ البته بازار سرمایه جایی نیست که ما وجوه مورد نیاز و لازم و ضروری خودمان را در مدت یک تا دو هفته، سودی به دست بیاوریم. بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلندمدت نگاه کنیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت نوسانات کوتاه مدت 

عشقی یادآور شد: شما اگر روند شاخص سودآوری بورس را ببینید در بلندمدت این شاخص هیچ مشکلی ندارد، اما نوسانات کوتاه مدت، سرمایه گذاران را اذیت می کند و این نوسانات کوتاه مدت با برنامه‌ریزی های لازم قابل مدیریت است. بحث تامین مالی تولید از این جهت برای بازار مهم است که منافع و سوداوری بلندمدت ، شرکت ها را تامین می کند و باعث می شود که سرمایه گذاران از این محل سود ببرند.

وی با اشاره به مباحث نظارتی افزود: تا اوایل سال گذشته کمتر از یک صدهزار نفر فعال بورسی داشتیم و سامانه های نظارتی و معاملاتی بورس برای این تعداد دیده شده بود، در حال حاضر فعالان بازار سرمایه ما میلیونی است و در عرضه های اولیه مشارکت ۵ و ۶ میلیونی سهامداران را داریم، بنابراین به طور حتم باید سامانه های هوشمند نظارتی داشته باشیم. همکاران ما در سازمان بورس از چند ماه گذشته شروع کرده اند و برخی از سامانه ها به بهره برداری رسیده و در حال تکمیل آنها هستیم و هیاتی از مجلس که برای بحث تحقیق و تفحص تعیین می شود، به طور قطع مراجعه خواهند کرد.

عشقی با تاکید بر اینکه سامانه های نظارتی بورس باید هوشمند و با مشارکت عامه سهامداران باشد، گفت: برنامه مدونی درخصوص بحث فضای مجازی و کمک گرفتن از عامه سرمایه گذاران برای نظارت بر معاملات و سایر فعالیت های سازمان خواهیم داشت. البته سازمان بورس به تنهایی فارغ از بخش های دیگر اقتصادی نیست و کوچکترین تصمیمی در دولت و مجلس به شکل نوسانات بورس خود را نشان می دهد و این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و ما نمی توانیم تصمیمی درخصوص قیمت گذاری دستوری بگیریم و بگوییم در بازار بورس اثر نداشته باشد، البته در چند سال گذشته این روند به طو کامل بهبود پیدا کرده و توانستیم بحث های قیمت گذاری دستوری را در برخی صنایع حل کنیم، اما کما کان در برخی صنایع وجود دارد که در سودآوری و اعتماد سرمایه گذاران اثر دارد.

بازارسهام در کنار بازار بدهی است

عشقی با بیان اینکه اوراق بدهی و اوراق خزانه‌ای که دولت منتشر می‌کند یکی دیگر از موضوعاتی است که به آن ورود کرده‌ایم، افزود: بازار سهام در کل دنیا در کنار بازار بدهی بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، بازار بدهی ایران بسیار بازار کوچکی است به طوری که در چند سال اخیر می‌توان گفت فقط ۵ درصد بازار سهام را در اختیار داشته است. برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش سهم بازار بدهی داشته‌ایم تا بخش خصوصی نیز بتواند بر اساس پتانسیل‌های خود در بازار سرمایه تأمین مالی انجام دهد.

همکاری بی‌سابقه بورس و بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اتفاق نادری که اخیراً رخ داده را همکاری مشترک بازار سرمایه و بانک مرکزی دانست و گفت: با سکانداری دکتر صالح آبادی در بانک مرکزی تعامل خوبی بین دو نهاد صورت گرفته و طی روزهای گذشته تصمیم گرفته شد که محدودیت‌های مالی برای برخی شرکت‌های تأمین سرمایه از طرف بانک مرکزی برطرف شود و مسائل مشترک بین بورس و بازار سرمایه از این طریق حل و فصل شود.

عشقی یکی از مسائل مهم در بازار سرمایه را شفافیت در بورس برشمرد و گفت: در حال حاضر در سامانه سازمان بورس اطلاعات شرکت‌های فعال ثبت شده در حالی که این مسئله یکی از معضلات سالیان گذشته بازار سرمایه بوده است.

وی یادآور شد: طی ۶ ماه گذشته ۹۹.۵ درصد شرکت‌های فعال در بورس اطلاعات خود را وارد کردند و برنامه داریم کیفیت گزارش‌های ارائه شده را نیز بالا ببریم تا سرمایه‌گذاران بر مبنای اطلاعات درست بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای ارتقاء سامانه‌های سازمان بورس نیز برنامه داریم، گفت: در نظر داریم تمام شکایت‌های سرمایه‌گذاران را نیز رسیدگی کنیم.

عشقی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم شرکت‌های سبدگردان را با مجوز رسمی سازمان بورس توسعه دهیم تا مردم راحت‌تر بتوانند برای سرمایه‌گذاری در بورس وارد بازار سرمایه شوند. مدتی بود که صدور مجوز برای این شرکت‌ها متوقف بود اما با اقدامات صورت گرفته برای کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان مجوزهایی در حال صدور است. با حضور این شرکت‌ها و نهادهای مالی می‌توانیم خدمات مالی بهتری به سرمایه‌گذاران و عامه مردم ارائه کنیم.

رشد سودآوری ۷۰ درصدی شرکت های فعال بورسی 

وی تصریح کرد: با استفاده از ابزارهای مالی که در اختیار داریم به عموم سرمایه‌گذاران این اجازه را خواهیم داد که سرمایه‌گذاران بتوانند در نرخ‌های مشخصی سهام خود را به فروش برسانند که این مسئله به نوعی بیمه سهام به شمار می‌آید. این ابزار در سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما امروز در حال توسعه آن هستیم تا با انتشار آن توسط سهامداران عمده اعتماد سرمایه‌گذار جلب شود.

سودآوری شرکت‌های فعال در بورس نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه وضعیت سودآوری شرکت‌ها امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال گذشته نیست، گفت: سودآوری شرکت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۷۰ درصد رشد داشته است بنابراین ما هیچ نگرانی از وضعیت بنیادین شرکت‌ها نداریم.

منطقی نیست شرکت‌های حقوقی بخواهند بازار بورس را تخریب کنند

وی موضوع دیگر را بازگشت اعتماد عمومی به بورس خواند و اضافه کرد: شرکت‌های حقوقی بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند و اصلا منطقی نیست که این شرکت‌ها بخواهند وضعیت بازار را تخریب کنند. در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشتیم و از آنها خواستیم در شرایطی که اخبار منفی نسبت به بازار بورس منتشر می‌شود آنها واکنش منفی نداشته باشند، این مسئله به نفع دولت هم نخواهد بود چرا که به هیچ عنوان منطقی نیست، دولت با تخریب بازار نسبت به انتشار اوراق اقدام کند.

عشقی از نمایندگان مجلس درخواست کرد نسبت به تصویب قانون بازار اوراق بهادار کمک کنند تا خلاء‌های قانونی در این قانون برطرف شود. با این قانون می توانیم در بحث پرداخت سود و تخلفات رخ داده در بازار عملکرد بهتری داشته باشیم و سود سهامداران را به موقع و به صورت متمرکز پرداخت کنیم تا سرمایه گذاران برای دریافت سود به شرکت‌های متعدد مراجعه نداشته باشند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=29208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.