• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

همکاری ایران و ۱۸ کشور برای پایش خشکسالی منطقه

  • کد خبر : 15673
  • 06 خرداد 1400 - 0:41
همکاری ایران و ۱۸ کشور برای پایش خشکسالی منطقه

وزیر نیرو از همکاری ایران و کشورهای عضو شورای حکام آب منطقه‌ای در زمینه بهبود مدیریت آب شهری، فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب، پایش خشکسالی منطقه و موضوع تغییر اقلیم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان، ظهر امروز چهارشنبه در آئین آغاز به‌کار دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: مرکز، به لحاظ سیاسی هم، بستری برای همکاری نزدیک‌تر مسئولان ارشد آب کشورهای منطقه است که از این حیث نقش و سهم جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بیشتر و فراهم کردن فضایی که زمینه‌های دوستی و همکاری تقویت شود، بالاست.

وی با بیان اینکه جایگاه مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران در مجموعه فعالیت‌های شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، جایگاه شاخصی است، افزود: خوشبختانه مجدداً فعالیت این مرکز با توجه و قدرت بیشتری، فاز جدید ماهیت خود را آغاز کرد. هر سال در جلسه شورای حکام، کشورهای عضو مرکز و سازمان‌های بین‌المللی عضو آن برای دریافت گزارش فعالیت‌ها و تصویب برنامه‌ها دور هم جمع می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال، دومین سالی است که به دلیل شرایط کووید ۱۹ جلسات ما به صورت مجازی برگزار می‌شود که امروز دوازدهمین جلسه شورای حکام این مرکز در محل وزارت نیرو با مشارکت ۱۵ کشور عمدتاً منطقه‌ای و همچنین ۱۲ سازمان بین‌المللی عضو برگزار شد. از جمع این کشورها، ۷ کشور در سطح وزرای منابع آب یا انرژی که موضوع آب در این کشورها به آن‌ها مربوط است و بقیه کشورها در سطح قائم مقام و معاونان وزرا حضور داشتند. در این نشست، از کشورهای خارج از منطقه، وزیر فدرال جمهوری آلمان و سوئیس نیز که پشتیبان برنامه‌های فنی مرکز و برگزار کننده دوره‌های ظرفیت‌سازی برای پروژه‌های آن در منطقه هستند، در سطح مدیران ارشد مشارکت داشتند.

به گفته این مقام مسئول سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان هواشناسی، یونسکو، سازمان جهانی بهداشت، بانک توسعه اسلامی و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و چند سازمان دیگر نیز در جلسه امروز مشارکت داشتند. هم گزارش فعالیت‌های یک ساله مرکز و پروژه‌هایی که اجرا کرده بود ارائه و هم برنامه‌های جاری و آتی مرکز اعلام و با تأیید و تصویب مراکز، نوع مشارکت کشورها در این برنامه‌ها مشخص شد. از جمهوری اسلامی ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، عضو این شوراست که بنا به محبوبیت و طبیعت کاری که بر عهده دارد، امیدواریم با خارج شدن از شرایط کرونا جلسات بعدی با حضور مسئولان مربوطه شکل بگیرد.

اردکانیان اظهار داشت: تعدادی از پروژه‌ها مورد تأیید قرار گرفته و اجرا می‌شود، یکی از آنها بهبود مدیریت آب شهری در منطقه آسیای مرکزی و غرب آسیا است که این پروژه توسط مرکزی در دولت آلمان که در این زمینه فعالیت می‌کند و در موضوع مدیریت به هم پیوسته آب شهری کارهای خوبی انجام داده حمایت می‌شود.

وی توضیح داد: پروژه دیگر فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب و تصفیه فاضلاب و همچنین بازچرخانی آب است که هم برنامه آموزشی آنلاین برای متخصصان و علاقه‌مندان دارد و کشورهای منطقه و موضوع هدررفت آب در شبکه آب شهری را مورد توجه قرار می‌دهد که بسیار مورد علاقه کشورهای منطقه نظیر ارمنستان، بنگلادش، سریلانکا، تاجیکستان، سوریه و پاکستان قرار گرفت. این‌ها کشورهایی هستند که بسیار علاقه‌مند به مشارکت در این برنامه‌اند.

این مقام مسئول گفت: پروژه بعدی که مورد تأیید قرار گرفت بهبود مهارت‌های تکنسین‌هایی است که در بخش آب و فاضلاب کار می‌کنند و از قِبل این پروژه و دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنند، امیدواری این است که هم ارتباط نزدیک‌تری بین کشورهای منطقه در زمینه آب و فاضلاب فراهم شود و نیز انتقال دانش از مناطق پیشرفته‌تر انجام شود. چند پروژه دیگر هم در ارتباط با پایش خشکسالی منطقه و موضوع تغییر اقلیم مورد تأیید قرار گرفت و امیدواریم هر چه زودتر تک تک این پروژه‌ها با وجود شرایط موجود از نظر بهداشتی و با رعایت ملاحظات وارد مرحله اجرا شود و مرکز در سال‌های پیش رو بتواند سهم و نقش عمده‌ای در بهبود شرایط آب و فاضلاب بویژه در مناطق شهری و روستایی ایفا کند.

اردکانیان با بیان اینکه بعد از تأسیس این مرکز از ۲۰ سال پیش در تهران، این مدل به لحاظ ساختاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله بعد از ما در مصر، عیناً چنین مرکزی تأسیس شد و این کشور عضو شورای حکام این مرکز است، اظهار داشت: مراکز متعدد مشابهی در مناطق در حال توسعه دنیا اعم از آمریکای لاتین، شرق و غرب آسیا، اروپای شرقی و آفریقا تأسیس شده و فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) ظهر امروز پنجم خردادماه به ریاست وزیر نیروی ایران و با حضور مقام‌های عالی‌رتبه ۱۸ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی به صورت ویدئوکنفرانس آغاز به کار کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.