• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

نیروگاه سیریک وارد فاز اجرایی شد/ تامین اعتبار از سوی شرکت جدید روسی

  • کد خبر : 1678
  • 11 آبان 1399 - 7:01
نیروگاه سیریک وارد فاز اجرایی شد/ تامین اعتبار از سوی شرکت جدید روسی

مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی راندمان نیروگاه سیریک را حدود ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: هر یک از واحدها ۳۵۰ مگاوات و در کل ۱۴۰۰ مگاواتی خواهد بود.

مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی راندمان نیروگاه سیریک را حدود ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: هر یک از واحدها ۳۵۰ مگاوات و در کل ۱۴۰۰ مگاواتی خواهد بود.

بهنام خائفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره جزئیات توافق اخیر ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک اظهار داشت: این پروژه از محل وام روسیه به دولت جمهوری اسلامی تعریف شده و مبلغ کل اعتبار پروژه نیز ۱٫۴ میلیارد یورو است که از این میزان ۸۵ درصد یعنی ۱٫۲ میلیارد یورو توسط طرف روسی و مابقی از منابع داخلی دولت خواهد بود. 

وی مدت زمان اجرای پروژه را ۵۵ ماه عنوان کرد و افزود: ۱۲ ماه دیگر هم دوره تضمین به این مدت اضافه می‌شود و مجموعا ۶۷ ماه طول می‌کشد.

مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: پیمانکار اصلی و در واقع جنرال کانترکتور پروژه شرکت پاورماشینز است که از طرف وزارت انرژی روسیه به ما معرفی و مورد تائید قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از مجموع مبلغ؛ ۷۰ درصد سهم طرف غیرایرانی و ۳۰ درصد سهم شرکت‌های ایرانی که از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود. 

خائفی‌نژاد تاکید کرد: بحث اصلی این که عمده منابع مورد نیاز برای این پروژه از طرف دولت روسیه است و ضمن اینکه روسیه در زمینه احداث نیروگاه‌های بخار جزء ۴ کشور مطرح دنیا است که از تکنولوژی روز جهانی برخوردار است. 

وی راندمان نیروگاه را حدود ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: هر یک از واحدها ۳۵۰ مگاوات و در کل ۱۴۰۰ مگاواتی خواهد بود. 

به گزارش ایلنا، نیروگاه سیریک در شهرستانی به همین نام در سواحل دریای عمان و خلیج فارس در استان هرمزگان احداث خواهد شد. این نیروگاه پنجمین نیروگاه ساخت روس‌ها در ایران خواهد بود که در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار در اختیار پیمانکار جدید آن یعنی شرکت پاورماشینز قرار گرفته است.

پیش از این قرار بود احداث این نیروگاه به واسطهٔ فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه توسط شرکت روسی تکنوپروم اکسپورت انجام شود، اما در مذاکراتی که اخیرا انجام شده شرکت پاورماشینز از سوی وزارت انرژی روسیه برای اجرای پروژه به ایران معرفی شد. مذاکره‌های قراردادی آن ابتدای سال آغاز شد و پس از برگزاری ۹۰ جلسه در نهایت توافق لازم انجام و قرارداد به امضای طرفین رسید.

هرمزگان هم اکنون دارای سه نیروگاه تولید برق است که با بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس و نیروگاه سیریک تعداد آنها به پنج واحد افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، وزیر نیرو اواخر شهریور ماه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: پیمانکار جدید نیروگاه از سوی روسیه انتخاب شده که مورد تایید است و انتظار می‌رود عملیات اجرایی این نیروگاه از هفته‌های آتی آغاز شود.

به گفته او اکنون مراحل مختلف اداری تشریفات مربوط به این نقل و انتقال در حال انجام است.

رضا اردکانیان در دیدار با سرگئی استورچاک معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه نیز اظهار کرده بود: قرارداد استفاده از وام یک ۱٫۲ میلیون یورویی دولت روسیه برای احداث نیروگاه ۱٫۴ میلیون یورویی سیریک هرمزگان به دلیل طولانی شدن تشریفات عملیاتی نیازمند یک الحاقیه برای تمدید مدت قرارداد بود که این الحاقیه بین وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران امضا شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=1678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.