• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

نکات مهم درباره صدور چک صیادی / دارنده چک‌های برگشتی از چه خدماتی محروم می‌شوند؟

  • کد خبر : 56106
  • 21 مهر 1401 - 7:35
نکات مهم درباره صدور چک صیادی / دارنده چک‌های برگشتی از چه خدماتی محروم می‌شوند؟

بر اساس قانون جدید در صورت برگشت چک، صاحب حساب و امضاء کننده چک برگشتی از بسیاری از خدمات بانکی محروم می‌شوند و امکان افتتاح هر گونه حساب و صدور کارت بانکی جدید ندارند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از  بانک مسکن – هیبنا، با اجرای طرح جدید صدور چک که در قالب سامانه صیاد انجام می‌پذیرد معاملات تجاری تسهیل شده و اطمینان و اعتماد برای صدور چک و نقد شدن آن بالا رفته است. به باور برخی از کارشناسان اقتصادی، ارتقای اطمینان برای نقد شدن چک‌ها به تسهیل امر معاملات در کشور انجامیده است. اما اشراف نسبت به نحوه صدور چک و ثبت آن در سامانه صیاد نزد مردم و مشتریان می‌تواند در اجرای صحیح طرح بانک مرکزی و بانک‌ها از جمله بانک مسکن را یاری دهد.

بنابراین بایستی در مراحل مختلف صدور و ثبت چک موارد مهم و قابل توجهی را رعایت کرد.

بر همین اساس، در زمان انجام معاملات خود حتما از ثبت چک‌های صیادی توسط صادرکننده در سامانه صیاد اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم ثبت یا وجود هر گونه مغایرت میان اطلاعات ثبت شده در این سامانه با اطلاعات مندرج در برگه چک، از پذیرش آن اکیدا خودداری کنید.

دسترسی به سامانه صیاد از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک، برنامه‌های موبایلی، شعب بانک‌ها، خودپردازها و یا سامانه پیامکی ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ امکان پذیر است.

همچنین رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و یکی از روش‌هایی که به آن اشاره می‌شود قابل انجام است. واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک عهده و ارایه درخواست مسدودی به مدت یکسال، ارایه لاشه چک برگشتی، ارایه رضایت‌نامه محضری دارنده چک به بانک، ارایه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک، ارایه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک، سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده از جمله این موارد است.

بر اساس قانون جدید در صورت برگشت چک، صاحب حساب و امضاء کننده چک برگشتی از بسیاری از خدمات بانکی محروم می‌شوند و امکان افتتاح هر گونه حساب و صدور کارت بانکی جدید ندارند. موجودی تمامی حساب‌ها و کارت‌های بانکی آن‌ها به اندازه مبلغ کسری چک مسدود می‌شود. هیچ گونه تسهیلات بانکی، ضمانت نامه و اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. پس از برگشت خوردن اولین چک نیز امکان ثبت چک جدید در سامانه صیاد ندارند.

بر همین اساس، در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک، بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد. در صورت کافی نبودن موجودی حساب جاری نیز بانک مکلف به پرداخت وجه چک از سایر حساب‌های شخص نزد خود بوده و در صورت عدم کفایت مجموع این مبلغ، حسب درخواست دارنده گواهینامه عدم پرداخت به میزان کسری چک صادر می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.