• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

نمونه اولیه پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل با ۲۴ هسته رویت شد

  • کد خبر : 34797
  • 19 دی 1400 - 9:14
نمونه اولیه پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل با ۲۴ هسته رویت شد

حالا که اینتل از پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ نسل دوازدهم رونمایی کرده، خودش را برای نسل بعدی آن‌ها با نام «Raptor Lake» (رپتور لیک) آماده می‌کند. حالا اطلاعاتی درباره پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل یعنی Core i9-13900K بدست آمده که جزئیاتی مانند تعداد هسته و رشته آن را در اختیارمان قرار می‌دهد.

اطلاعات اخیر از طریق Bootlog اینتل بدست آمده و از نمونه اولیه پردازنده پرچمدار اینتل که اواخر سال جاری میلادی معرفی می‌شود، خبر می‌دهد.

مشخصات پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل

پردازنده اینتل Core i9-13900K رپتور لیک از ۲۴ هسته و ۳۲ رشته بهره می‌برد، با این حال همچنان ۸ هسته قدرتمند P خواهد داشت. اینتل تعداد هسته‌های کم‌مصرف E این پردازنده را نسبت به نسل کنونی‌اش دو برابر می‌کند و به ۱۶ می‌رساند. در حالت کلی با افزایش ۵۰ درصد تعداد هسته‌ها و ۳۳ درصدی رشته‌ها روبه‎‌رو می‌شویم.

این پردازنده در پلتفرم مرجع RPL-S ADP-S DDR5UDIMM CRB با رم DDR5 رویت شده و فرکانس ۱۸۰۰ مگاهرتز یا ۱٫۸ گیگاهرتز را به نمایش گذاشته است. مسلما این فرکانس نهایی این پردازنده نخواهد بود و با نمونه اولیه و مهندسی آن روبه‌رو هستیم. در حال حاضر پردازنده‌های آلدر لیک به فرکانس ۵ یا حتی ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند.

از سایر ویژگی‌های این پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل می‌توان به عدم پشتیبانی از AVX-512 اشاره کرد، البته اینتل هم اکنون پشتیبانی از AVX-512 توسط پردازنده‌های دسکتاپ نسل دوازدهم خود را هم غیرفعال کرده است.

اینتل در نسل بعدی پردازنده‌هایش از هسته‌های قدرتمند Raptor Cove به همراه نسخه بهبودیافته هسته‌های کم‌مصرف Gracemont استفاده خواهد کرد. طبق داده‌های قبلی، این خانواده از پردازنده‌های اینتل در سه دسته قرار می‌گیرند که شامل سری K با توان طراحی ۱۲۵ و ۶۵ وات می‌شود.

بالاترین نمونه‌های این پردازنده‌ها از ۲۴ هسته و ۳۲ رشته بهره می‌برند و در ضعیف‌ترین نمونه، با ۴ هسته و ۴ رشته روبه‌رو می‌شویم. از سایر ویژگی‌های پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل می‌توان به حافظه کش L2 بزرگتر اشاره کرد که ظاهرا اینتل آن را با برند کش بازی (Game Cache) معرفی خواهد کرد. این پردازنده‌ها همچنین از رم DDR5 سریعتر تا ۵۶۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهند کرد.

پردازنده‌های رپتور لیک اینتل باید با پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ شرکت AMD با معماری Zen 4 رقابت کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=34797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.