• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

نقش مهم بورس کالا در تامین مالی ارزان قیمت بنگاه ها

  • کد خبر : 43502
  • 28 فروردین 1401 - 10:42
نقش مهم بورس کالا در تامین مالی ارزان قیمت بنگاه ها

علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما با اشاره اقدامات مثبت سال گذشته دولت در تقویت معاملات بورس کالا گفت: توسعه ابزارهای سرمایه گذاری، ابزارهای مشتقه و ابزارهای تامین مالی مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا نقش به سزایی در تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها، پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین متعادل شدن عرضه و تقاضا در شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای کالاها ایفا می کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از « کالاخبر »، بورس کالا در مقام بستر عرضه و تقاضا می تواند سازوکار تخصیص بهینه منابع را در منصفانه ترین حالت ممکن انجام دهد. آنچه ضرورت تقویت سازوکار بورس کالا در اقتصاد ایران را دوچندان میکند، رهایی از ساختارهای فسادزا و شفافیت هاست؛ فعالان بازار سرمایه نیز در این خصوص نظر همسویی دارند. 

در همین راستا، علی تیموری، مدیرعامل گروه مالی کاریزما در گفت و گویی با کالاخبر با اشاره اینکه بدون شک رهایی از ساختار مبهم و همراه با رانت و فساد در هر اقتصادی تبعیت از مکانیزم های بازار آزاد است، اظهار کرد: در اقتصادهای پیشرفته دولت ها همواره برای حمایت از بخش ها و یا اقشار خاص روش هایی غیر از سرکوب قیمتی اتخاذ می کنند. 

به گفته تیموری عرضه محصول هایی همچون سیمان و زنجیره ارزش فولاد و محصولات مشابه در بورس کالا گام بلندی در شفافیت در اقتصاد و پالایش حلقه های زاید و فسادزا در رنجیره توزیع در سال گذشته بود. کما اینکه کنترل و سرکوب قیمت در عرصه اقتصادی کشور در سالیان گذشته نتیجه ای جزء توزیع رانت و گسترش فساد نداشته و عملا مصرف کننده با قیمت هایی بالاتر از نرخ های معمول و آزاد کالا را خریداری کرده اند و تولید کنندگان نیز ضررهای قابل توجهی را متحمل شده اند. 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه افزود: نتیجه قیمت گذاری دستوری، انحراف در تخصیص منابع، عدم توجیه سرمایه گذاری برای افزایش تولید و رشد اقتصادی کشور و کاهش کلی بهره وری منابع در کلیت اقتصاد کشور بود. 

تیموری درباره پیامدهای سیاست‌گذاری های مزبور تصریح کرد: در مجموع گام های برداشته شده در این خصوص طی سال گذشته از جمله هدف گذاری برای رشد عرضه کالاها در مکانیسم بورس کالا نتایج مثبتی در کوتاه مدت و بلند مدت برای اقتصاد کشور در پی دارد و افزایش سوداوری شرکت ها و رشد تولید و سرمایه گذاری در بخش های مربوطه نهایتا منجر به افزایش رقابت سالم و ارتقا بهره وری و در نهایت منافع مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه به واسطه رشد کالاها در بازار پیرو کاهش ارزش ریال از یک سو و افزایش شمار کالاهای پذیرش شده در بورس کالا از سوی دیگر باعث شد در سال ۱۴۰۰ معاملات صورت گرفته در بورس کالا رکوردهای قابل توجهی را ثبت کند، گفت: توسعه چتر پوشش بورس کالا در اقتصاد کشور و توسعه ابزار سازی در این بازار مزایای قابل توجهی در اقتصاد خواهد داشت که از جمله می توان به افزایش شفافیت در اقتصاد، کاهش رانت و فساد و کمک به توسعه اقتصاد واقعی اشاره کرد.

تیموری عنوان کرد: توسعه ابزارهای سرمایه گذاری، ابزارهای مشتقه و ابزارهای تامین مالی  مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا نقش به سزایی در تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها، پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین متعادل شدن عرضه و تقاضا در شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای کالاها ایفا می کند. 

وی در پایان تاکید کرد: توسعه بورس کالا برای نیل به رشد اقتصادی مقدم بر توسعه بازارهای دیگر بوده و بستر مناسب تخصیص بهینه منابع در اقتصاد است.

به گزارش « کالاخبر »، ورود کل سیمان کشور به بورس کالا، عرضه محصولات معدنی و تکمیل زنجیره عرضه محصولات در صنعت فولاد، بهره گیری دولت از قراردادهای کشف پریمیوم در حوزه فلزات، رشد عرضه ها در حوزه پتروشیمی و فرآورده های نفتی و توسعه ابزارهای مالی از جمله تحولات مثبت اقتصادی در بستر بورس کالا ایران بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=43502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.