• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نگاه نماینده زابل

  • کد خبر : 4795
  • 29 آذر 1399 - 10:35
نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نگاه نماینده زابل

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تشکیک در درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه از نقاط ضعف آن و توجه به مناطق محروم و کم برخوردار و معیشت کارکنان دولت از نقاط قوت آن می باشد.

محمد سرگزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیان کرد: در بررسی لایحه بودجه دو مقوله مد نظر قرار دارد؛ یکی بحث درآمدها و دیگری بحث هزینه هاست. در بحث درآمدها به نظر می رسد که بودجه به نحوی بسته شده که گویا کشور در شرایط تحریم قرار ندارد. مثلا میزان فروش نفت روزانه ۲ میلیون و صدهزار بشکه در نظر گرفته شده است که این رقم در شرایط تحریم قابل تحقق نبوده مگر اینکه تحریم ها برداشته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: دوم اینکه درآمدهای مالیاتی در بودجه کاهش پیدا کرده است‌ و قطعا با توجه به بیماری کرونا از رقم پیش بینی شده نیز درآمدهای مالیاتی کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در لایحه بودجه با افزایش فروش اوراق قرضه مواجه هستیم در حالی که فروش اوراق قرضه به معنای آینده فروشی است.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر فروش اموال و دارایی های دولت حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که در ۹ ماه اخیر سال جاری دولت تنها توانسته ۷ درصد از مبلغ پیش بینی شده از محل فروش اموال و دارایی های خود با فروش اموالش، دست یابد. همان طوری که مشخص است محل درآمدهای دولت مورد تشکیک جدی می باشد. بر اساس نظر کارشناسان لایحه بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه قطعی دارد. یعنی بودجه بر اساس واقعیت ها نوشته نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر این بودجه به تصویب برسد قطعا بخش عمده ای از آن عملیاتی نخواهد شد و بار تورمی را نیز در سال آینده افزایش می دهد. در بخش هزینه ها نیز هزینه های عمومی دولت ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است که خود این مبلغ قابل توجهی می باشد.

وی در ادامه با اشاره به نکات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیان کرد: یکی اینکه در لایحه بودجه در راستای شفاف سازی اعتبارات استانی مشخصا اعلام شده و حدود ۴۹ درصد نیز افزایش پیدا کرده است. از دیگر نکات مثبت بودجه اختیار دادن در حوزه هزینه کرد بودجه به حوزه های محلی من جمله بحث شورای برنامه ریزی و توسعه استان است که بنا به شرایط طرح های مختلف در استان می تواند آن را تقسیم کند.

وی افزود: هم چنین توجه به اعتبارات مرتبط با مناطق کم برخوردار و افزایش ۹۳ درصدی اعتبارات متوازن و افزایش ۱۹۱ درصدی اعتبارات مناطق محروم از محل ۳ درصد صادرات نفت خام و گاز طبیعی از دیگر نکات مثبت بودجه است. توجه به مناطق کم برخوردار و محروم و توجه به معیشت کارکنان دولت از نکات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=4795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.